قاووت: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از برنامهٔ همراه
Behrooz-kazemi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Ghovvatoo.jpg|200px|بندانگشتی|چپ|قُوَّتو کرمان. بالا چپ: قوتوی [[زنجبیل|زنجبیلی]]، بالا راست: قوتوی [[خشخاش]] و [[هل باد]]، پایین: قوتوی خشخاش و [[کنجد]]]]
[[پرونده:Ghovvatoo.jpg|200px|بندانگشتی|چپ|قُوَّتو کرمان. بالا چپ: قوتوی [[زنجبیل|زنجبیلی]]، بالا راست: قوتوی [[خشخاش]] و [[هل باد]]، پایین: قوتوی خشخاش و [[کنجد]]]]
'''قاووت'''، که در لهجه [[کرمانی]] به آن '''قُووِتو''' و در بعضی از لهجه ها قُوَّتو، قُویت و یا قُبیت هم می‌گویند، از سوغاتی‌های [[زرند]]، [[سیرجان]]، [[بم]] و [[کرمان]] است که قدمتی طولانی دارد. این پودر خوراکی که در واقع باید آن را نوعی شیرینی به حساب آورد در انواع مختلفی تولید می‌شود و طعم‌های متفاوتی دارد. یک نوع آن ترکیب [[نخود]]، [[نارگیل]] و [[شکر]] است، نوع دیگر به جای نخود از [[پسته]] استفاده می‌شود. اما معروفترین و کاملترین نوع قووتوی کرمان قهوه‌ای رنگ است و معمولاً شامل [[قهوه]]، شکر، تخم [[خرفه]]، [[خشخاش]]، [[جو]]، [[بذر کتان]]، [[گشنیز]]،، [[روپاس]]، [[سیاه‌دانه]]، جدوا، هل باد، هل رسمی، موردانه، [[کنجد]]، تخم کاهو می‌باشد.برخی از این مواد را برشته کرده و سپس آنها را مخلوط و آسیاب می‌کنند.
'''قاووت'''، که در لهجه [[کرمانی]] به آن '''قُووِتو''' و در بعضی از لهجه ها قُوَّتو، قُویت و یا قُبیت هم می‌گویند، از سوغاتی‌های [[سیرجان]]، [[بم]] [[زرند]] و [[کرمان]] است که قدمتی طولانی دارد. این پودر خوراکی که در واقع باید آن را نوعی شیرینی به حساب آورد در انواع مختلفی تولید می‌شود و طعم‌های متفاوتی دارد. یک نوع آن ترکیب [[نخود]]، [[نارگیل]] و [[شکر]] است، نوع دیگر به جای نخود از [[پسته]] استفاده می‌شود. اما معروفترین و کاملترین نوع قووتوی کرمان قهوه‌ای رنگ است و معمولاً شامل [[قهوه]]، شکر، تخم [[خرفه]]، [[خشخاش]]، [[جو]]، [[بذر کتان]]، [[گشنیز]]،، [[روپاس]]، [[سیاه‌دانه]]، جدوا، هل باد، هل رسمی، موردانه، [[کنجد]]، تخم کاهو می‌باشد.برخی از این مواد را برشته کرده و سپس آنها را مخلوط و آسیاب می‌کنند.


== طرز استفاده ==
== طرز استفاده ==

نسخهٔ ‏۱۶ مهٔ ۲۰۱۶، ساعت ۰۶:۳۶

قُوَّتو کرمان. بالا چپ: قوتوی زنجبیلی، بالا راست: قوتوی خشخاش و هل باد، پایین: قوتوی خشخاش و کنجد

قاووت، که در لهجه کرمانی به آن قُووِتو و در بعضی از لهجه ها قُوَّتو، قُویت و یا قُبیت هم می‌گویند، از سوغاتی‌های سیرجان، بم زرند و کرمان است که قدمتی طولانی دارد. این پودر خوراکی که در واقع باید آن را نوعی شیرینی به حساب آورد در انواع مختلفی تولید می‌شود و طعم‌های متفاوتی دارد. یک نوع آن ترکیب نخود، نارگیل و شکر است، نوع دیگر به جای نخود از پسته استفاده می‌شود. اما معروفترین و کاملترین نوع قووتوی کرمان قهوه‌ای رنگ است و معمولاً شامل قهوه، شکر، تخم خرفه، خشخاش، جو، بذر کتان، گشنیز،، روپاس، سیاه‌دانه، جدوا، هل باد، هل رسمی، موردانه، کنجد، تخم کاهو می‌باشد.برخی از این مواد را برشته کرده و سپس آنها را مخلوط و آسیاب می‌کنند.

طرز استفاده

معمولا روزانه چند قاشق از قووتو را مصرف می‌کنند برخی نیز آن را در آب جوش می‌ریزند و استفاده می‌کنند. گرچه می‌توان آن را با شیر یا چایی نیز مصرف کرد. معمولاً رسم است هنگامی که خانمی زایمان می‌کند به او قووتو می‌دهند و از میهمانانش نیز با قووتو پذیرایی می‌کنند.

منابع