خر پلیس: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Mehrdadjg (بحث | مشارکت‌ها)
شوخی با حشمت وند
Omidlahabi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{بدون منبع}}
{{بدون منبع}}
[[پرونده:Leapfrog9987.jpg|چپ|بندانگشتی|319x319px]]
'''خر پلیس''' یک [[بازی گروهی]] خنده دار و سرگرم کننده با حداقل ۶ نفر است. این بازی در بخصوص در مراتع سرسبز همدان (حوالی ملایر) توسط جوانان و اهالی روستا انجام میشود. قهرمان سه دوره گذشته بازی که زورنامه های محلی به او لقب «خر طلایی» را داده اند، '''احمد حشمت وند''' نام دارد.
'''خرپلیس''' نوعی [[بازی]] است که معمولاً توسط گروهی از کودکان انجام می شود. در این بازی تعدادی در یک [[خط]] مستقیم خم می شوند و نفر آخر از روی پشت همبازی های خود می پرد و دوباره در ابتدای صف خم می شود تا دیگران همین روند را تکرار کنند. این زنجیره چند بار تکرار می شود. این بازی نشاط آور به ویژه دورانی که [[تلویزیون]] و سایر وسایل [[سرگرمی]] [[مدرن]] نظیر [[رایانه]] ها و [[موبایل]] ها وجود نداشتند بسیار پر طرفدار بود. 

[[رده:بازی‌های کودکان]]
در ابتدا با گچ یا ... یک دایره بزرگ کشیده و سپس بازیکنان به دو گروه تقسیم می‌شوند و [[قرعه کشی]] کرده و گروه بازنده به داخل دایره رفته و یک نفر به عنوان پلیس خرها و سایر افراد نیز دست خود را به دوش هم تیمیان خود گذاشته و یک حلقه را تشکیل می‌دهند. سپس بازی شروع شده و بازیکنان تیم بیرونی به دور دایره چرخیده و در انتظار یک فرصت مناسب هستند که سوار یکی از افراد داخل دایره (در اصطلاح، یک خر) شوند و در این حین نیز پلیس خرها باید مراقب بوده و قبل از اینکه خر سواران سوار خرهای خود شوند باید پای آنها را یک ضربه بزند تا آنها بازی را ببازند و نوبت به گروه بعدی برسد. زمانی که خرسوار، سوار خر خود می‌شود دیگر نمی‌تواند پای او را بزند و زمانی که پایین می‌آید باید این کار را انجام دهد. و همچنین خر سوار اگر قهار بوده در فرصت مناسب از خر پایین پریده و از دایره خارج می‌شود و همچنین به هر میزان که خواسنه می‌تواند سوار خر شود و اگر خر خسته شده و به عبارتی بخوابد (خر تپید! خر تپید!) بازی از اول ادامه پیدا می‌کند.
{{asbox}}

== منابع ==
{{پانویس}}

[[رده:بازی‌های چندنفره]]
[[رده:فولکلور ایران]]
[[رده:ورزش‌های مبارزه‌ای]]

نسخهٔ ‏۱۶ فوریهٔ ۲۰۱۶، ساعت ۱۵:۵۷

خرپلیس نوعی بازی است که معمولاً توسط گروهی از کودکان انجام می شود. در این بازی تعدادی در یک خط مستقیم خم می شوند و نفر آخر از روی پشت همبازی های خود می پرد و دوباره در ابتدای صف خم می شود تا دیگران همین روند را تکرار کنند. این زنجیره چند بار تکرار می شود. این بازی نشاط آور به ویژه دورانی که تلویزیون و سایر وسایل سرگرمی مدرن نظیر رایانه ها و موبایل ها وجود نداشتند بسیار پر طرفدار بود.