اقتصاد اسلامی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Saedia (بحث | مشارکت‌ها)
Saedia (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۴۵: خط ۴۵:
لطفا بجای پاک کردن نظرات ، استدلال ارائه دهید .
لطفا بجای پاک کردن نظرات ، استدلال ارائه دهید .
منبع :
منبع :
https:www.sciencedirect.com/science/journal/00220531
http://www.palgrave.com/page/detail


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۳ ژانویهٔ ۲۰۱۶، ساعت ۱۶:۴۸

اقتصاد اسلامی

مضاربهمزارعه
قرض‌الحسنهجعاله
سَلَف‌خریمساقات
هِبهجزیه
زکاتخمس
صدقهوقف
بیت‌المال
صکوکرِبا
بانکداری اسلامی

نظام اقتصاد اسلامی عبارت است از مجموعه قواعد کلّی ارائه شده در اسلام در زمینه روش تنظیم حیات اقتصادی و حلّ مشکلات اقتصادی، در راستای تامین عدالت اجتماعی برای نیل به سعادت بشر و رسیدن به جامعه‌ی فاضله‌ای که تمامی پیامبران و ائمه‌ی الهی برای آن تلاش کرده‌اند.

مسألهٔ اقتصاد، به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل زندگی بشری، مطرح است، و اسلام نیز نگرش خاصی به آن دارد.

نگاه ویژه‌ی اسلام در اقتصاد

اقتصاد اسلامی بر خلاف اقتصاد غربی، بر قناعت و پرهیز از مصرف‌گرایی تأکید دارد. اقتصاد غربی نیازهای انسان را نامحدود و منابع و امکانات جهان را محدود می‌داند؛ در حالی که در اسلام منابع و امکانات نامحدود معرفی شده‌اند. (به عربی: وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا)

قرآن، سوره ابراهیم، آیه ۳۴

ترجمه‌ی آیه:

‍‍‍« و اگر بخواهید نعمت‌های خداوند را در شمار بیاورید نمی‌توانید نعمت‌های خداوند را به حد و حصری محدود کنید. »

اسلام مسألهٔ اقتصاد را(بر اساس اصالت انسان) به عنوان جزئی از مجموعه قوانین خود که تنها می‌تواند قسمتی از نواحی حیات انسانی را تنظیم کند، مورد توجه قرار داده و حل مشکلات اقتصادی را در اصلاح مبانی عقیدتی و اخلاقی مردم می‌داند اقتصاد در مکتب اسلام. (اقتصاد در مکتب اسلام، امام موسی صدر، مقدمه و پاورقی: علی حجتی کرمانی، مقدمه، ص سیزده)

(به عربی: وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الأَْرْضِ)

قرآن مجید، آیهٔ ۹۶

ترجمه‌ی آیه:

و اگر مردم ایمان آورده و پرهیزگار بودند، ما ابواب برکات زمین و آسمان را بر آنها گشوده بودیم

اسلام اقتصاد را در جهت اهداف عالیهٔ بشر دانسته و بر این اساس، نگرش سوسیالیستی و یا سرمایه‌داری که اقتصاد را مبنا قرار می‌دهند، رد می‌کند.

جایگاه اقتصاد اسلامی

در تفسیر و تحلیل رشد و توسعه اقتصادی، پیروان مکاتب اقتصادی کلاسیک، نئو کلاسیک، مکتب کینز و امثال آنها؛ دیدگاه‌های خاص خود را در جهت طراحی نظام اقتصادی مطرح نموده‌اند.

به عنوان نمونه، کلاسیک‌ها در مورد بازار آزاد، نئو کلاسیک‌ها در زمینه‌ی کارآفرینی، پیروان مکتب شیکاگو در زمینه‌ی نقش آموزش، طرفداران فیزیوکراسی در خصوص کشاورزی و مکتب سوداگران (مرکانتلیسم) در زمینه مازاد صادرات؛ نظرهای ارزشمندی را مطرح نموده اند.

آیین اسلام نیز، در جهت تنظیم روابط اقتصادی بین انسان‌ها که برای تأمین نیازهای اقتصادی (یا رفع مشکلات اقتصادی) تدوین گردیده و با عدالت اجتماعی مرتبط می‌باشد، قواعدی کلی ارائه نموده که در ابواب اقتصادی فقه اسلامی به تفصیل بیان گردیده است...

اصول روش اسلام در توزیع ثروت

اصول روش اسلام در توزیع ثروت، در درجه اول، صیانت از عدالت اجتماعی، حفظ حقوق مردم، تقسیم مالکیت به سه بخش (ملی، خصوصی و دولتی) است. در این راستا، به تحریم راه‌های نامشروع مانند ربا می‌پردازد و حل مشکلات اقتصادی را در چهارچوب قوانینی مانند استفاده از عقود اسلامی می‌داند. برخی از این قوانین در ابواب مضاربه، مزارعه، مساقات، بیع، اجاره، جعاله ، زکات ، خمس و امثال آن بیان گردیده است.

اقتصاد اسلامی در ایران

پانویس

طبق یک تئوری جدید ، اصطلاح اقتصاد اسلامی زاده دو قرن اخیر است و فقط نظرات اشخاص است و چنین علمی آسمانی نیست ، نمی توان اقتصاد سوسیالیستی را قرینه سازی کرد که البته بعضی از فلاسفه مسلمان این کار را کرده اند و راه مطلوب نیست . بعنوان مثال مالکیت خصوصی ، ربا ، عقود تقسیم آب ، بسته های حقوقی هستند نه اقتصادی ، همچنین روش بانکداری کنونی حتی بسته آسمانی هم نیست بلکه تزهای بازار یابی ست . لطفا بجای پاک کردن نظرات ، استدلال ارائه دهید . منبع :

http://www.palgrave.com/page/detail

منابع

  • سید محمد باقر صدر، اقتصادنا، ص. ۳۳۰ تا ۳۳۴
  • سید رضا حسینی نسب، مجموعه مقالات علمی، ص. ۱۵ تا ۱۸
  • منصور شفیع‌زاده (۱۳۷۳نگاهی دوباره به اندیشه‌های اقتصادی حضرت امام خمینی(س)، تهران: نشر مدرس، ص. ۱۸۷ پارامتر |چاپ= اضافه است (کمک)
  • یدالله دادگر کرمانجی (۱۳۷۸نگرشی بر اقتصاد اسلامی، تهران: نشر مدرس، ص. ۱۴۴ پارامتر |چاپ= اضافه است (کمک)
  • محمود روزبهان (۱۳۷۸اقتصاد اسلامی، تهران: نشر قلم، ص. ۱۷۲ پارامتر |چاپ= اضافه است (کمک)
  • امام موسی صدر، اقتصاد در مکتب اسلام، به کوشش علی حجتی کرمانی.