طراحی تعاملی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Maryammahjoob (بحث | مشارکت‌ها)
Maryammahjoob (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۲۰: خط ۲۰:
===== پروتوتایپ کاغذی =====
===== پروتوتایپ کاغذی =====
یک نمونه ی اولیه مبتنی بر کاغذ است که به صورت دستی انجام می شودوطرح ان از لحاظ راحتی و کاربر پسند بودن می تواند در سطح پایین یا بالا باشد
یک نمونه ی اولیه مبتنی بر کاغذ است که به صورت دستی انجام می شودوطرح ان از لحاظ راحتی و کاربر پسند بودن می تواند در سطح پایین یا بالا باشد
===== ‌نمونه سازی =====
===== ‌نمونه سازی =====


==مراحل طراحی تعامل==
==مراحل طراحی تعامل==

نسخهٔ ‏۳ دسامبر ۲۰۱۵، ساعت ۱۴:۳۵

طراحی تعامل (به انگلیسی: Interaction Design و به اختصار: IxD) عبارت است از طراحی سامانه‌های محاوره‌ای (Interactive) برای پشتیبانی از شیوه‌هایی که مردم در زندگی روزمرهٔ خود برای ارتباط و تعامل به کار می‌گیرند.[۱] به جز این، طراحی تعامل را «طراحی فضاهایی برای تعاملات و ارتباطات انسانی»[۲] و «چیستی و چگونگی تعاملات روزانهٔ ما با رایانه‌ها»[۳] نیز تعریف کرده‌اند.

طراحی تعامل می‌کوشد با در نظر گرفتن کاربردپذیری، محصولات را طوری طراحی کند که استفاده از آنها - از دیدگاه کاربر - راحت، کارا، و دلپذیر باشد. هدف طراحی تعامل، ارتقای کیفیت تجربهٔ کاربری است.[۴]

اصطلاح «طراحی تعامل» یک واژهٔ چتری است که جنبه‌های گوناگونی از طراحی را پوشش می‌دهد، از جمله: طراحی واسط کاربر، طراحی نرم‌افزار، طراحی کاربر-محور، طراحی محصول، طراحی وب، و طراحی سامانه‌های محاوره‌ای. از آنجا که طراحی تعامل، یک مهارت میان‌رشته‌ای است، متخصصین این حوزه باید با علوم گوناگونی آشنایی داشته باشند؛ از جمله: روان‌شناسی، ارگونومی، طراحی صنعتی، علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی، گرافیک، انفورماتیک، و غیره.[۵]

تعاریف متعدد

طراحی تعاملی در حقیقت نگاه جامعی به رابطه بین طراحی مصنوعات و مفاد اجتماعی فرهنگی و اقتصادی ان دارد . مفهوم طراحی تعاملی حول محور طراحی شکل مصنوعات , محصولات و خدمات برای اراىه هر چه بهتر تجربه کاربر می چرخد[۶]. یک فرصت برای ایجاد یک رشته طرح های جدید و راه حل های تخیلی و جذاب در یک دنیای مجازی است که که در آن می توان رفتارها، انیمیشن، همچنین اشکال وصداها را طراحی کرد [۷].
طراحی تعامل است در مورد شکل دادن به سیستم های دیجیتالی برای استفاده روزمره مردم[۸].

تعامل انسان و کامپیوتر

تعامل انسان و کامپیوتر رشته ای است در رابطه با طراحی، ارزیابی و اجرای محاسبات تعاملی سیستم برای استفاده انسان به وسیله ی مطالعه پدیده های بزرگ پیرامون. تعامل انسان و کامپیوتر همچنین به عنوان قابلیت استفاده از رابط تعریف می شود[۹].

پروتوتایپ

اسکچ

یک نقاشی استاتیک می باشد که به صورت دستی انجام می شود و طرح ان از لحاظ راحتی و کاربر پسند بودن در سطح پایین / متوسط است.

قاب سازی

یک تشریح ساختاری است که به صورت دستی یا نرم افزاری انجام می شود وطرح ان از لحاظ راحتی و کاربر پسند بودن در سطح پایین است

پروتوتایپ کاغذی

یک نمونه ی اولیه مبتنی بر کاغذ است که به صورت دستی انجام می شودوطرح ان از لحاظ راحتی و کاربر پسند بودن می تواند در سطح پایین یا بالا باشد

‌نمونه سازی

مراحل طراحی تعامل

  1. ایجاد شرایط
  2. طراحی جایگزین ها
  3. پروتوتایپ
  4. ارزیابی[۱۰]

قابلیت استفاده

قابلیت استفاده به ان معنی است که تا چه حد یک محصول می تواند توسط کاربران خاص برای رسیدن به اهداف مشخص با اثربخشی، بهره وری و رضایت در یک زمینه مشخص مورد استفاده قرار گیرد. قابلیت استفاده در رابطه با اثربخشی ,بهره وری و رضایت است [۱۱].

اثربخشی

دقت و تکامل برای دستیابی کاربران به اهداف مشخص.

بهره وری

عملی کردن نیاز کاربر.

رضایت

علاقه مندی کاربر به استفاده از سیستم.

فرایند طراحی تعامل

فرایند طراحی تعامل، از چهار فعالیت اصلی تشکیل می‌شود:[۱۲]

  1. شناسایی نیازها (Needs) و تعیین ضروریات (Requirements) برای محقق‌کردن یک تجربهٔ کاربری؛
  2. تهیه چند طرح مختلف (Alternative Designs) که توانایی برآورده‌ساختن ضروریات فوق را داشته باشند؛
  3. ساخت نسخه‌های محاوره‌ای از طرح‌ها، به گونه‌ای که بتوان آنها را مورد مطالعه و ارزیابی قرار داد؛
  4. ارزیابی آنچه که در دست ساخت است، و بررسی تجربهٔ کاربری که از طریق آن حاصل می‌شود؛

پانویس

  1. Sharp, p. 8.
  2. Wingrad.
  3. Thackara, p. 50.
  4. Sharp, pp. 9-15.
  5. Sharp, pp. 8-12.
  6. Thackara, John. «The design challenge of pervasive computing». Interactions 8 (3), 2001. pp. 47-52.
  7. http://www.ijcaonline.org/, (2015). A Study of Interactivity in Human Computer Interaction. [online] Available at: http://www.ijcaonline.org/volume16/number6/pxc3872724.pdf [Accessed 30 Nov. 2015].
  8. https://www.interaction-design.org, (2015). Interaction Design - brief intro. [online] Available at: https://www.interaction-design.org/literature/book/the-encyclopedia-of-human-computer-interaction-2nd-ed/interaction-design-brief-intro [Accessed 30 Nov. 2015].
  9. Fallman, D. (2015). [online] Mitpressjournals.org. Available at: http://www.mitpressjournals.org/doi/pdf/10.1162/desi.2008.24.3.4 [Accessed 30 Nov. 2015].
  10. https://www.interaction-design.org, (2015). Interaction Design - brief intro. [online] Available at: https://www.interaction-design.org/literature/book/the-encyclopedia-of-human-computer-interaction-2nd-ed/interaction-design-brief-intro [Accessed 30 Nov. 2015].
  11. https://www.interaction-design.org, (2015). Interaction Design - brief intro. [online] Available at: https://www.interaction-design.org/literature/book/the-encyclopedia-of-human-computer-interaction-2nd-ed/interaction-design-brief-intro [Accessed 30 Nov. 2015].
  12. Sharp, pp. 17.

منابع

منابع برای مطالعه بیشتر