دشمنان ملت (فیلم ۲۰۰۹): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Hamid Hassani (بحث | مشارکت‌ها)
ویرایش و ویکی‌سازی موردی
جز ربات:حذف الگو: خطر لوث شدن
خط ۳۹: خط ۳۹:


== خلاصهٔ داستان ==
== خلاصهٔ داستان ==

{{خطر لوث شدن}}
:داستان [[دهه ۱۹۳۰ (میلادی)|دههٔ ۱۹۳۰ میلادی]] آمریکا را روایت می‌کند. دوران [[رکود اقتصادی]] که مردم عامل اصلی بدبختی‌های خود را بانک‌ها می‌دانستند. فیلم به قسمت کوتاهی از زندگی جان دیلینگر، گنگستر خطرناک و معروف را روایت می‌کند.
:داستان [[دهه ۱۹۳۰ (میلادی)|دههٔ ۱۹۳۰ میلادی]] آمریکا را روایت می‌کند. دوران [[رکود اقتصادی]] که مردم عامل اصلی بدبختی‌های خود را بانک‌ها می‌دانستند. فیلم به قسمت کوتاهی از زندگی جان دیلینگر، گنگستر خطرناک و معروف را روایت می‌کند.



نسخهٔ ‏۲۲ نوامبر ۲۰۱۵، ساعت ۱۵:۴۴

دشمنان ملت
Public Enemies
پوستر فیلم دشمنان ملت
کارگردانمایکل مان
تهیه‌کنندهمایکل مان
کوین میشر
نویسندهمایکل مان
بازیگرانجانی دپ
کریستین بیل
ماریون کوتیار
بیلی کروداپ
لیلی تیلور
کیسی شیماشکو
موسیقیالیئوت گلدنتال
جووانی ریبیسی
فیلم‌برداردانته اسپینوتی
تدوین‌گرپل روبر
جفری فورد
توزیع‌کنندهیونیورسال استودیوز
مدت زمان
۱۳۹ دقیقه
کشور ایالات متحده آمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۸۰٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار
فروش گیشه۱۱۳٬۴۸۴٬۴۹۴ دلار[۱]

دشمنان ملت یا دشمنان مردم (به انگلیسی: Public Enemies) فیلمی ساختهٔ مایکل مان محصول ایلات متحدهٔ آمریکا با بازی جانی دپ و کریستین بیل که در اول ژوئیهٔ ۲۰۰۹ اکران شد.

فیلم اقتباسی است از کتاب تحلیلی برایان بیورو دربارهٔ تبهکاری به نام جان دیلینگر با عنوان دشمنان مردم: بزرگ‌ترین موج جنایی آمریکا و تولد اف‌بی‌آی از ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۴.[۲]

در این فیلم جانی دپ نقش یک تبهکار مسلح و حرفه‌ای به نام جان دیلینگر را بازی می‌کند که یک شخصیت واقعی بوده‌است. تمام شخصیت‌های داستان حقیقی هستند.

در ابتدا قرار بود تا فیلم به‌صورت تلویزیونی و با بازی دی کاپریو آغاز شود اما به دلیل خلل در انجام پروژه و تعویق سه سالهٔ آن، سرانجام با جدا شدن دی کاپریو و پیوستن جانی دپ، مایکل مان مصمم به ساخت این فیلم سینمایی شد. همچنین ماریون کوتیارد به دلیل اعتصاب جمعی نویسندگان هالیوودی و در زمان توقف پروژهٔ ساخت فیلم «۹ نه» به تیم مایکل مان پیوست تا در این فرصت فیلمی را به نام خود ثبت کرده باشد.[۳]

جان دیلینگر واقعی در فاصلهٔ میان مهٔ ۱۹۳۳ تا ژوئیهٔ ۱۹۳۴ از ده‌ها بانک سرقت کرد و نزدیک به ۳۰۰هزار دلار ربود که معادل پنج‌میلیون دلار امروز است.[۴]

این فیلم نسبت به فیلم‌های دیگرِ مایکل مان این برتری را دارد که با دوربین‌هایی دیجیتال با لنز بسیار حساس فیلمبرداری شده‌است.

خلاصهٔ داستان

داستان دههٔ ۱۹۳۰ میلادی آمریکا را روایت می‌کند. دوران رکود اقتصادی که مردم عامل اصلی بدبختی‌های خود را بانک‌ها می‌دانستند. فیلم به قسمت کوتاهی از زندگی جان دیلینگر، گنگستر خطرناک و معروف را روایت می‌کند.

فیلم با صحنه فرار وی از زندان آغاز می‌شود. در این بین آلتر، شخصی که گویی برای او اهمیت بسیاری داشته‌است، می‌میرد. از سویی دیگر، در سازمان اف‌بی‌آی سروان پرویس که یک مامور با تجربه‌است ترفیع می‌گیرد و باید روی پرونده دیلینگر کار کند.

فیلم همچنین رابطه عاشقانه دیلینگر با بیلی فرشت را روایت می‌کند که در یک صحنهٔ رقص با هم آشنا می‌شوند در حالی که ترانه بای بای پرنده سیاه پخش می‌شود.

نیمه دوم فیلم اما به درام ماجرا می‌پردازد. دیلینگر تمام دوستانش را (ازجمله بیلی برشت) از دست می‌دهد و سرانجام جلوی سینمایی (که یک فیلم جنایی درام با داستانی کاملاً شبیه خود دیلینگر است) توسط مامور پلیس تیر می‌خورد و چیزی را در گوش قاتلش زمزمه می‌کند. ماموری که به دیلینگر تیر زده و پرویس صحنه را ترک می‌کنند در حالی که همه به‌طرف دیلینگر می‌دوند.

بعد از مرگ دیلینگر، قاتلش در زندان به بیلی فرشت که قبلاً توسط پلیس دستگیر شده‌بود، می‌گوید که دیلینگر قبل از مرگش به او گفته که به بیلی بگوید: بای بای پرندهٔ سیاه. فیلم با صحنهٔ گریهٔ بیلی به پایان می‌رسد. الگو:پایان خطر لوث شدن

کتاب صوتی

جلد کتاب صوتی

این فیلم در ۳ ژوئیهٔ روی کتاب صوتی رفت.

بازیگران

جان دیلینگر در دادگاه اف بی آی

در رسانه‌ها

  • اثری عمیق و زیبا... مالونا درگیس-منتقد نیویورک تایمز
  • مایکل مان در این فیلم به تغییر روند سینما کمک می‌کند...مالونا درگیس-منتقد نیویورک تایمز
  • مان در این فیلم تحرکی نفسگیر مداوم می‌گذارد...اسکات فونداس-منتقد ویلیچ وویس
  • مایکل مان و جانی دپ شدت عاطفی لحظه آخر را درباره مردان جان‌سخت بالا برده‌اند.مایکل اسکارگا-نویسنده برجسته پالیتمور سان

نگارخانه

منابع

  1. فروش دشمنان اجتماع در وب‌گاه boxofficemojo بازبینی در ۲۹ ژوئیهٔ ۲۰۰۹
  2. جاهد، پرویز، نگاهی به فیلم دشمنان مردم ساختهٔ مایکل مان، ضدقهرمان دوست‌داشتنی، رادیو زمانه، تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۸۸.
  3. جهانشاهی، هادی، پیشنهاد فرهنگی هفته: Public Enemies/2009، وبلاگ روزمرگی، تاریخ انتشار: سوم شهریور ۱۳۸۸.
  4. جاهد، پرویز، نگاهی به فیلم دشمنان مردم ساختهٔ مایکل مان، ضد قهرمان دوست‌داشتنی، رادیو زمانه، تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۸۸.

  • وبگاه بهنام ناطقی-راهزن تکرو سنتی در جهان تشکیلاتی
  • کتاب نیوز
  • ویکی‌پدیای انگلیسی

پیوند به بیرون