پالایشگاه گاز طبیعی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
ویکی سازی
ویرایش و منبع‌دهی
خط ۱۰: خط ۱۰:
===واحدهای فرآیندی===
===واحدهای فرآیندی===
====تاسیسات دریافت گاز====
====تاسیسات دریافت گاز====
در ورودی به پالایشگاه جريان سه فازی (آب و [[اتیلن گلیکول|گلایکول]]، گاز و [[میعانات گازی]]) دریافتی از چاهها كه خوراک ناميده می شود با افت فشار مواجه شده و جداسازی اوليه انجام می گیرد. گازهای خروجی از جداساز به واحد [[شیرین‌سازی گاز]] ارسال می شود و میعانات به واحد تثبیت [[میعانات گازی]] فرستاده می شود.

:* واحد [[لخته‌گیری|لخته‌گیر]]
:* واحد [[لخته‌گیری|لخته‌گیر]]
:* واحد بازیابی، تزریق، ذخیره‌سازی، [[نمک‌زدایی]] [[اتیلن گلیکول]]
:* واحد بازیابی، تزریق، ذخیره‌سازی، [[نمک‌زدایی]] [[اتیلن گلیکول]]
خط ۱۷: خط ۱۹:


====مسیرهای گازی====
====مسیرهای گازی====
اين واحد از اصلی ترين واحدهای هر پالايشگاه گاز است. در اين مرحله بخش زیادی از تركيبات گاز [[سولفید هیدروژن]] و قسمتی از [[گاز کربنیک]] از گاز جدا می شود و به مقدار مطابق با استاندارد محصول مورد نياز رسانده می شود. جداسازی اين تركيبات از طريق حلال جاذب و معمولا حلال آمين ([[متیل دی‌اتانول‌آمین]]) انجام می گیرد و سپس آمین مصرف شده احیا می گردد.

:* واحد [[شیرین‌سازی گاز]]
:* واحد [[شیرین‌سازی گاز]]
:* واحد [[نم‌زدایی]] گاز<ref>
:* واحد [[نم‌زدایی]] گاز<ref>
خط ۳۲: خط ۳۶:


====[[بازیافت]] و جامدسازی گوگرد====
====[[بازیافت]] و جامدسازی گوگرد====
هدف ازین واحد بازیافت [[گوگرد]] مایع از گازهای اسيدی توليدشده در واحد شیرین‌سازی می باشد. غلظت گوگرد بازيافتی حدود ۹۵ درصد است.<ref>
[http://ifco.ir/industry/industryParts/petrol/GasRefinery.asp پایگاه اطلاع رسانی شركت بهینه‌سازی مصرف سوخت]</ref>

:* واحد بازیابی گوگرد
:* واحد بازیابی گوگرد
:* واحد جامدسازی گوگرد
:* واحد جامدسازی گوگرد

نسخهٔ ‏۱۳ اکتبر ۲۰۱۵، ساعت ۰۸:۵۹

نمایی از پالایشگاه گاز طبیعی شهید هاشمی‌نژاد (خانگیران)

پالایشگاه گاز طبیعی مجموعه‌ای صنعتی متشکل از واحدهای فرآیندی، تاسیساتی، ذخیره‌سازی و ... است که گاز ترش و یا هیدروکربنهای ناخالص دریافتی (از مخزن گاز طبیعی) را جهت مصارف گوناگون (خانگی، صنعتی و صادرات) تصفیه و پالایش می‌کند.

از مهم‌ترین پالایشگاه‌های گاز در ایران می‌توان به پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی (واقع در عسلویهپالایشگاه گاز خانگیران (واقع در سرخس) و پالایشگاه گاز پارسیان (واقع در لامردپالایشگاه گاز ایلام (واقع در چوار) و پالایشگاه گاز بیدبلند (واقع در آغاجاری) اشاره نمود.

واحدهای پالایشگاه گاز

واحدهای فرآیندی

تاسیسات دریافت گاز

در ورودی به پالایشگاه جريان سه فازی (آب و گلایکول، گاز و میعانات گازی) دریافتی از چاهها كه خوراک ناميده می شود با افت فشار مواجه شده و جداسازی اوليه انجام می گیرد. گازهای خروجی از جداساز به واحد شیرین‌سازی گاز ارسال می شود و میعانات به واحد تثبیت میعانات گازی فرستاده می شود.

مسیرهای گازی

اين واحد از اصلی ترين واحدهای هر پالايشگاه گاز است. در اين مرحله بخش زیادی از تركيبات گاز سولفید هیدروژن و قسمتی از گاز کربنیک از گاز جدا می شود و به مقدار مطابق با استاندارد محصول مورد نياز رسانده می شود. جداسازی اين تركيبات از طريق حلال جاذب و معمولا حلال آمين (متیل دی‌اتانول‌آمین) انجام می گیرد و سپس آمین مصرف شده احیا می گردد.

تاسیسات پالایش گازی

بازیافت و جامدسازی گوگرد

هدف ازین واحد بازیافت گوگرد مایع از گازهای اسيدی توليدشده در واحد شیرین‌سازی می باشد. غلظت گوگرد بازيافتی حدود ۹۵ درصد است.[۲]

  • واحد بازیابی گوگرد
  • واحد جامدسازی گوگرد

واحدهای تاسیساتی

واحدهای خارج از پالایشگاه

  • واحد مشعل و زیرآب‌زنی
  • واحد تخلیه
  • واحد حوضچه سوزان
  • واحد تاسیسات بارگیری پروپان
  • واحد تاسیسات بارگیری بوتان

واحدهای ذخیره‌سازی

منابع

  • حامدنی، مداح ساداتیه، ناصر، رضا (۱۳۸۶). شرح واحدهای فرآیندی و تاسیساتی پالایشگاه‌های پارس جنوبی. انتشارات جهاد دانشگاهی. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۲۷۲۹-۴۶-۳.

پانویس