هابیل علی‌اف: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
ابرابزار
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۹: خط ۲۹:
هابیل علیف اجراهای بسیاری در شوروی و همچنین ترکیه، [[ایالات متحده آمریکا]]، آلمان، انگلستان، [[فرانسه]]، هندوستان، پاکستان، [[ایران]]، مصر، سوئد، هلند، تونس، [[ژاپن]]، سوریه و ... داشته‌است.
هابیل علیف اجراهای بسیاری در شوروی و همچنین ترکیه، [[ایالات متحده آمریکا]]، آلمان، انگلستان، [[فرانسه]]، هندوستان، پاکستان، [[ایران]]، مصر، سوئد، هلند، تونس، [[ژاپن]]، سوریه و ... داشته‌است.
وی در سال ۱۹۵۴ ازدواج کرده و صاحب سه دختر و یک پسر است.{{سخ}}
وی در سال ۱۹۵۴ ازدواج کرده و صاحب سه دختر و یک پسر است.{{سخ}}

هابیل علیف درتاریخ ۱۴شهریور۱۳۹۴هجری شمسی در بیمارستانی در باکو درگذشت.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۷ سپتامبر ۲۰۱۵، ساعت ۰۲:۴۵

هابیل علیف
نام تولدهابیل مصطفی اوغلو علیف
زادهمه ۱۹۲۷ (۹۶ سال)
خاستگاهآغ‌داش (جمهوری آذربایجان)، جمهوری سوسیالیستی شوروی آذربایجان
ژانرموسیقی آذربایجانی، موسیقی مقامی
پیشه(ها)آهنگ‌ساز
ترانه‌سرا
ساز(ها)'
کمانچه
سال‌های فعالیت۱۹۲۵ – ۲۰۰۹
وبگاه

هابیل علیف (به ترکی آذربایجانی: Habil Əliyev) (۲۸ مه ۱۹۲۷، آغ‌داش -) نوازنده کمانچه آذربایجانی بود.

زندگی‌نامه

هابیل مصطفی اوغلو علیف در ۶ خرداد ۱۳۰۶ در روستایی در منطقه آغ‌داش (جمهوری آذربایجان) به دنیا آمد. زمانی‌که هابیل علیف در دبستان مشغول تحصیل بود احمد آغدامسکی خواننده مشهور آن زمان، اتاقی در خانه آنها اجاره کرد و این حضور و رفت‌وآمدهای آغدامسکی با دیگر موسیقیدانان سرآغاز علاقه هابیل به موسیقی شد. علاقه و کشش هابیل به موسیقی با تشویق و حمایت مادر همراه شد به گونه‌ای که بعدها در گفتگویی اعلام کرد که حضورش در دنیای هنر را مدیون دو نفر است: اول احمد آغدامسکی و دیگری مادرش نسا خانم. با تشویق‌های آغدامسکی و حمایت‌های مادر وارد مدرسه موسیقی در آغ‌داش شد و ساز تار را انتخاب کرد ولی به علت ضعف جثه نمی‌توانست به درستی تار را در دست بگیرد به همین خاطر ساز کمانچه را برگزید.
۱۱ ساله بود که اولین بار در مدرسه به اجرای موسیقی پرداخت. هابیل بعد از اتمام کلاس هفتم وارد مدرسه پداگوژی شد و همزمان نیز در تئاتر دولتی درام وزیروف آغداش ساز می‌زد. در سال ۱۹۵۲ به باکو رفت و وارد مدرسه موسیقی عاصف زینالی شد و شروع به یادگیری ظرائف مقام‌های موسیقی نزد قربان پیریمف (نوازنده تار) و خان شوشینسکی کرد. در سال ۱۹۵۳ وی وارد انجمن فلارمونیک دولتی آذربایجان شد. اولین حضور وی در تلویزیون در سال ۱۹۶۱ بود که در آنجا وی سه‌گاه را با تکنیک‌های نوینی اجرا کرد که بحث‌های بسیاری را برانگیخت.
هابیل علیف اجراهای بسیاری در شوروی و همچنین ترکیه، ایالات متحده آمریکا، آلمان، انگلستان، فرانسه، هندوستان، پاکستان، ایران، مصر، سوئد، هلند، تونس، ژاپن، سوریه و ... داشته‌است. وی در سال ۱۹۵۴ ازدواج کرده و صاحب سه دختر و یک پسر است.


منابع

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Habil Əliyev». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای آذری.
  • "biography" (به انگلیسی). وبگاه رسمی. Retrieved 5 September 2015.

پیوند به بیرون