گوزن ژاپنی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
KasparBot (بحث | مشارکت‌ها)
قرار دادن {{داده‌های کتابخانه‌ای}} با اطلاعات ویکی‌داده
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۵: خط ۲۵:
}}
}}


'''گوزن ژاپنی''' {{نام علمی|Cervus nippon}} یکی از انواع [[گوزن]] است که از [[آمور]] تا [[ویتنام]] در [[شرق آسیا]] و کشور [[ژاپن]] یافت می‌شود.
'''گوزن ژاپنی''' {{نام علمی|Cervus nippon}} یکی از انواع [[گوزن]] است که از [[آمور]] تا [[ویتنام]] در [[شرق آسیا]] و کشور [[ژاپن]] یافت می‌شود. گوزن ژاپنی اکنون در خاک اصلی قاره آسیا بسیار کمیاب است اما در ژاپن جمعیت آن بسیار زیاد و حتی بیش از ظرفیت محیطی است.

این حیوان به نقاط مختلف دنیا از جمله بسیاری از کشورهای اروپایی، نیوزیلند، فیلیپین، ایالات متحده معرفی شده و در بسیاری از نقاط به صورت [[گونه مهاجم]] درآمده و باعث آسیب فراوان به محیط زیست بومی شده است. بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ محققان سوئیسی انجام دادند گوزن ژاپنی پس از [[رات قهوه‌ای]] مخربترین گونه غیربومی [[قاره اروپا]] است. بر اساس این تحقیق گوزن ژاپنی یک تهدید جدی برای جنگل‌های اروپا محسوب می‌شود و در برخی موارد نیز ناقل [[سل گاوی]] و [[سل پرندگان]] به حیوانات بومی است.<ref>[http://www.bbc.com/news/10100907 Rats top invasive mammals table] BBC News, 7 May 2010</ref>


== پانویس ==
== پانویس ==

نسخهٔ ‏۵ سپتامبر ۲۰۱۵، ساعت ۱۹:۲۴

گوزن ژاپنی
نر (stag)
ماده (hinds)
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: جفت‌سم‌سانان
تیره: گوزن
زیرخانواده: گوزن‌های بر قدیم
سرده: کرووس
گونه: C. nippon
نام دوبخشی
Cervus nippon
Temminck, 1838

گوزن ژاپنی (نام علمی: Cervus nippon) یکی از انواع گوزن است که از آمور تا ویتنام در شرق آسیا و کشور ژاپن یافت می‌شود. گوزن ژاپنی اکنون در خاک اصلی قاره آسیا بسیار کمیاب است اما در ژاپن جمعیت آن بسیار زیاد و حتی بیش از ظرفیت محیطی است.

این حیوان به نقاط مختلف دنیا از جمله بسیاری از کشورهای اروپایی، نیوزیلند، فیلیپین، ایالات متحده معرفی شده و در بسیاری از نقاط به صورت گونه مهاجم درآمده و باعث آسیب فراوان به محیط زیست بومی شده است. بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ محققان سوئیسی انجام دادند گوزن ژاپنی پس از رات قهوه‌ای مخربترین گونه غیربومی قاره اروپا است. بر اساس این تحقیق گوزن ژاپنی یک تهدید جدی برای جنگل‌های اروپا محسوب می‌شود و در برخی موارد نیز ناقل سل گاوی و سل پرندگان به حیوانات بومی است.[۲]

پانویس

  1. Harris, R.B. (2008). Cervus nippon. 2008 IUCN Red List of Threatened Species. IUCN 2008. Retrieved on 5 April 2009 Database entry includes a brief justification of why this species is of least concern.
  2. Rats top invasive mammals table BBC News, 7 May 2010

پیوند به بیرون