ثابت ساختار ریز: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
ایجاد شده توسط ترجمهٔ صفحهٔ «Fine-structure constant»
برچسب‌ها: عدم استفاده از یادکرد و پانویس ترجمهٔ محتوا
 
ایجاد شده توسط ترجمهٔ صفحهٔ «Fine-structure constant»
خط ۱: خط ۱:
در دانش [[فیزیک]]، '''ثابت ساختار ریز''' که با نام '''ثابت زومرفلد '''نیز شناخته می‌شود و با نشان ''α'' ([[آلفا (حرف)|حرف یونانی آلفا]]) نمایش داده می شود، یکی از [[ثابت فیزیکی بدون بعد|ثابتهای بنیادین فیزیک]] است که ویژگی قدرت [[الکترومغناطیس|برهم‌کنش الکترومغناطیس]] را بین ذرات باردار شده با بار پایه مشخص می‌نماید. این ثابت با [[بار الکترون]] e مرتبط است که قدرت جفت‌شدن یک ذره باردارشده با بار پایه را با میدان مغناطیسی از طریق فرمول ''4πε0ħcα = e2'' مشخص می‌نماید. از آنجا که [[کمیت بدون بعد|کمیتی بدون بعد]] است، مقدار عددی آن در تمام [[سامانه‌های اندازه‌گیری]] یکسان است. [[آرنولد زومرفلد]] ثابت ساختار ریز را در سال ۱۹۱۶ معرفی نمود
در دانش [[فیزیک]]، '''ثابت ساختار ریز''' که با نام '''ثابت زومرفلد '''نیز شناخته می‌شود و با نشان ''α'' ([[آلفا (حرف)|حرف یونانی آلفا]]) نمایش داده می شود، یکی از [[ثابت فیزیکی بدون بعد|ثابتهای بنیادین فیزیک]] است که ویژگی قدرت [[الکترومغناطیس|برهم‌کنش الکترومغناطیس]] را بین ذرات باردار شده با بار پایه مشخص می‌نماید. این ثابت با [[بار الکترون]] e مرتبط است که قدرت جفت‌شدن یک ذره باردارشده با بار پایه را با میدان مغناطیسی از طریق فرمول ''4πε0ħcα = e2'' مشخص می‌نماید. از آنجا که [[کمیت بدون بعد|کمیتی بدون بعد]] است، مقدار عددی آن در تمام [[سامانه‌های اندازه‌گیری]] یکسان است. [[آرنولد زومرفلد]] ثابت ساختار ریز را در سال ۱۹۱۶ معرفی نمود.

مقدار کنونی پذیرفته‌شده برای  ''α ''


[[رده:مفاهیم بنیادین فیزیک]]
[[رده:مفاهیم بنیادین فیزیک]]

نسخهٔ ‏۱۶ اوت ۲۰۱۵، ساعت ۱۶:۴۶

در دانش فیزیک، ثابت ساختار ریز که با نام ثابت زومرفلد نیز شناخته می‌شود و با نشان α (حرف یونانی آلفا) نمایش داده می شود، یکی از ثابتهای بنیادین فیزیک است که ویژگی قدرت برهم‌کنش الکترومغناطیس را بین ذرات باردار شده با بار پایه مشخص می‌نماید. این ثابت با بار الکترون e مرتبط است که قدرت جفت‌شدن یک ذره باردارشده با بار پایه را با میدان مغناطیسی از طریق فرمول 4πε0ħcα = e2 مشخص می‌نماید. از آنجا که کمیتی بدون بعد است، مقدار عددی آن در تمام سامانه‌های اندازه‌گیری یکسان است. آرنولد زومرفلد ثابت ساختار ریز را در سال ۱۹۱۶ معرفی نمود.

مقدار کنونی پذیرفته‌شده برای  α