نبرد لایپزیگ: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز اصلاح نویسه‌های عربی، اصلاح فاصلهٔ مجازی، اصلاح ارقام، اصلاح سجاوندی، اصلاح املا، ابرابزار
Chase (بحث | مشارکت‌ها)
جز اصلاح چند کلمه و غلط املایی ، افزودن معادل های آلمانی و فرانسوی
خط ۵۲: خط ۵۲:
}}
}}


'''نبرد لایپزیگ''' که '''نبرد ملت‌ها''' (German: ''Völkerschlacht'', French: ''Bataille des Nations'') نیز خوانده می‌شود، نبردی بود که در فاصله ۱۶ تا ۱۹ ماه اکتبر سال ۱۸۱۳ میلادی بین نیروهای ائتلافی [[روسیه]]، [[پروس]]، [[اتریش]] و [[سوئد]] با رهبری [[تزار]] [[روس]] [[الکساندر اول]] و [[کارل فیلیپ شوارتزنبرگ|پرنس شوارتزِنبرگ]] از سویی و ارتش [[فرانسه]] با رهبری [[ناپلئون اول]] از سوی دیگر درگرفت. این جنگ که در شهر [[لایپزیگ]] در گرفت، به شکست قطعی ارتش فرانسه منجر شد. در این نبرد ۶۰۰٬۰۰۰ سرباز حضور داشتند که به این ترتیب بزرگ‌ترین نبرد پیش از [[جنگ جهانی اول]] به شمار می‌رود. در بین قوای [[ناپلئون بناپارت|ناپلئون]]، نیروهای [[لهستانی]]، [[ایتالیایی]] و [[آلمانی]] نیز حضور داشتند.
'''نبرد لایپزیگ''' {{به آلمانی|Völkerschlacht bei Leipzig}} ، {{به فرانسوی|Bataille des Nations}} که '''نبرد ملت‌ها''' نیز خوانده می‌شود، نبردی بود که در روزهای ۱۶ تا ۱۹ ماه اکتبر سال ۱۸۱۳ میلادی بین نیروهای ائتلافی [[روسیه]]، [[پروس]]، [[اتریش]] و [[سوئد]] با رهبری [[تزار]] [[روس]] [[الکساندر اول]] و [[کارل فیلیپ شوارتزنبرگ|پرنس شوارتزِنبرگ]] از سویی و ارتش [[فرانسه]] با رهبری [[ناپلئون اول]] از سوی دیگر درگرفت. این جنگ که در شهر [[لایپزیگ]] و مناطق اطراف آن انجام گرفت ، به شکست قطعی ارتش فرانسه منجر شد. در این نبرد ۶۰۰٬۰۰۰ سرباز حضور داشتند، به این ترتیب بزرگ‌ترین نبرد پیش از نبرد های [[جنگ جهانی اول]] به شمار می‌رود. در بین قوای [[ناپلئون بناپارت|ناپلئون]]، نیروهای [[لهستانی]]، [[ایتالیایی]] و [[آلمانی]] نیز حضور داشتند.


[[ناپلئون بناپارت|ناپلئون]] که برای نخستین بار در طی جنگ‌های خود دچار شکست می‌شد، ناچار شد که به فرانسه بازگردد. نیروهای ائتلاف برای تکمیل پیروزی‌های خود در اوائل سال بعد به فرانسه حمله کردند و به آیت ترتیب ناپلئون مجبور شد که از قدرت کناره گیری کند. پس از کناره گیری، وی در ماه می سال ۱۸۱۴ میلادی به جزیره [[البا]] تبعید شد.
[[ناپلئون بناپارت|ناپلئون]] که برای نخستین بار در طی جنگ‌های خود دچار شکست می‌شد، ناچار شد که به فرانسه بازگردد. نیروهای ائتلاف برای تکمیل پیروزی‌های خود در اوائل سال بعد به فرانسه حمله کردند و به این ترتیب [[ناپلئون بناپارت|ناپلئون]] مجبور شد که از قدرت کناره گیری کند. پس از کناره گیری، وی در ماه می سال ۱۸۱۴ میلادی به جزیره [[البا]] تبعید شد.


== تجهیزات جنگی ==
== تجهیزات جنگی ==
ارتش فرانسه دارای ۱۶۰٬۰۰۰ سرباز با ۷۰۰ عراده توپ جنگی بود. در ارتش فرانسه، ۱۵٬۰۰۰ لهستانی، ۱۰٬۰۰۰ ایتالیایی و ۴۰٬۰۰۰ آلمانی متعلق به کنفدراسیون راین نیز حضور داشتند. به این ترتیب شمار نیروهای ناپلئون به ۲۲۵٬۰۰۰ سرباز می‌رسید. نیروهای ائتلاف نیز دارای ۳۸۰٬۰۰۰ سرباز با ۱۵۰۰ عراده توپ جنگی بودند. در این ارتش ۱۴۵٬۰۰۰ سرباز روسی، ۱۱۰٬۰۰۰ اتریشی و ۹۰٬۰۰۰ پروسی و ۳۰٬۰۰۰ سوئدی حضور داشتند. این نبرد بزرگترین نبرد در بین جنگ‌های ناپلئون است.
ارتش فرانسه دارای ۱۶۰٬۰۰۰ سرباز با ۷۰۰ عراده توپ جنگی بود. در ارتش فرانسه، ۱۵٬۰۰۰ لهستانی، ۱۰٬۰۰۰ ایتالیایی و ۴۰٬۰۰۰ آلمانی متعلق به کنفدراسیون راین نیز حضور داشتند. به این ترتیب شمار نیروهای ناپلئون به ۲۲۵٬۰۰۰ سرباز می‌رسید. نیروهای ائتلاف نیز دارای ۳۸۰٬۰۰۰ سرباز با ۱۵۰۰ عراده توپ جنگی بودند. در این ارتش ۱۴۵٬۰۰۰ سرباز روسی، ۱۱۰٬۰۰۰ اتریشی و ۹۰٬۰۰۰ پروسی و ۳۰٬۰۰۰ سوئدی حضور داشتند.


== نتیجه ==
== نتیجه ==
نبرد لایپزیگ یکی از خونین‌ترین نبردها در بین نبردهای ناپلئون است. تلفات هر دو طرف بسیار بالا بود. برآورد می‌شود که بین ۸۰٬۰۰۰ تا ۱۱۰٬۰۰۰ نفر کشته، زخمی یا مفقود شدند. از این میان سهم ارتش ناپلئون ۴۵٬۰۰۰ نفر بود. تلفات نیروهای ائتلاف نیز تا ۵۴٬۰۰۰ نفر برآورد می‌شود.
نبرد لایپزیگ خونین‌ترین نبرد دورهٔ ناپلئونی است. تلفات هر دو طرف بسیار بالا بود. برآورد می‌شود که بین ۱۲۰٬۰۰۰ تا ۱۳۰٬۰۰۰ نفر کشته، زخمی، مفقود یا اسیر شدند. از این میان سهم ارتش ناپلئون ۸۰٬۰۰۰ نفر بود. تلفات نیروهای ائتلاف نیز تا ۵۴٬۰۰۰ نفر برآورد می‌شود.


== نگارخانه ==
== نگارخانه ==

نسخهٔ ‏۱۶ اوت ۲۰۱۵، ساعت ۰۹:۳۰

نبرد لایپزیگ
بخشی از جنگ ائتلاف ششم

نیروهای روسیه، اتریش و پروس در لایپزیگ
تاریخ۱۶ تا ۱۹ اکتبر سال ۱۸۱۳ میلادی
موقعیت
شهر لایپزیگ و مناطق اطراف، ایالت ساکسونی، آلمان امروزی
نتایج پیروزی قاطع نیروهای ائتلاف
تغییرات
قلمرو
فروپاشی اتحادیهٔ راین ; ناپلئون بناپارت کنترل مناطق شرق رود راین را از دست داد.
طرف‌های درگیر

فرانسه امپراتوری اول فرانسه

ائتلاف ششم:  امپراتوری روسیه
 امپراتوری اتریش
 پادشاهی پروس
 سوئد

 بریتانیای کبیر
 پادشاهی ساکسونی (۱۸ و ۱۹ اکتبر)
پادشاهی وورتمبرگ (۱۸ و ۱۹ اکتبر)
فرماندهان و رهبران
ناپلئون بناپارت
فرانسه لوئی الکساندر برتیه
فرانسه میشل نی
فرانسه ژاک مک دونالد
فرانسه آگوست دُ مارمون
لهستان جوزف پونیاتوفسکی  
ژواکیم مورات
پادشاهی ساکسونی فردریک آگوستوس اول
فردریک اول
امپراتوری روسیه الکساندر اول (فرماندهٔ کل)
امپراتوری اتریش پرنس شوارتزِنبرگ (فرماندهٔ کل میدانی)
امپراتوری روسیه کُنت فون بنیگسن
امپراتوری روسیه کنت بارکلِی دُ تولی
امپراتوری اتریش کنت فون مِروِلت
سوئد ولیعهد کارل ژان
پادشاهی پروس گبهارد لبرشت فون بلوشر
پادشاهی پروس لودویگ یورک
پادشاهی پروس فریدریش ویلهام فون بولو
بریتانیای کبیر ریچارد بوگ
واحدهای درگیر
فرانسه ارتش کبیر فرانسه

قوای ائتلاف:

  • امپراتوری روسیه ارتش لهستان
  • امپراتوری اتریش ارتش بوهِم
  • پادشاهی پروس ارتش سیلِزیا
  • سوئد ارتش شمال
  • بریتانیای کبیر تیپ راکت انداز
قوا

۱۶ و ۱۷ اکتبر: ۲۲۵٬۰۰۰ نفر:

  • فرانسه ۱۶۰٬۰۰۰ نفر
  • لهستان ۱۵٬۰۰۰ نفر
  • پادشاهی ایتالیا (ناپلئون) ۱۰٬۰۰۰ نفر
  • پادشاهی ساکسونی ۴۰٬۰۰۰ نفر

۷۰۰ عراده توپ جنگی

۱۸ و ۱۹ اکتبر (پس از پیوستن نیروهای اتحادیهٔ راین به قوای ائتلاف):

۱۵۵٬۰۰۰ نفر

۱۶ و ۱۷ اکتبر ۳۸۰٬۰۰۰ نفر:

  • امپراتوری روسیه ۱۴۵٬۰۰۰ نفر
  • امپراتوری اتریش ۱۱۵٬۰۰۰ نفر
  • پادشاهی پروس ۹۰٬۰۰۰ نفر
  • سوئد ۲۵٬۰۰۰ نفر
  • بریتانیای کبیر ۵٬۰۰۰ نفر

۱٬۵۰۰ عراده توپ جنگی

۱۸ و ۱۹ اکتبر:

۴۳۰٬۰۰۰ نفر
تلفات و خسارات
۶۰٬۰۰۰ نفر ۵۴٬۰۰۰ نفر

نبرد لایپزیگ (به آلمانی: Völkerschlacht bei Leipzig) ، (به فرانسوی: Bataille des Nations) که نبرد ملت‌ها نیز خوانده می‌شود، نبردی بود که در روزهای ۱۶ تا ۱۹ ماه اکتبر سال ۱۸۱۳ میلادی بین نیروهای ائتلافی روسیه، پروس، اتریش و سوئد با رهبری تزار روس الکساندر اول و پرنس شوارتزِنبرگ از سویی و ارتش فرانسه با رهبری ناپلئون اول از سوی دیگر درگرفت. این جنگ که در شهر لایپزیگ و مناطق اطراف آن انجام گرفت ، به شکست قطعی ارتش فرانسه منجر شد. در این نبرد ۶۰۰٬۰۰۰ سرباز حضور داشتند، به این ترتیب بزرگ‌ترین نبرد پیش از نبرد های جنگ جهانی اول به شمار می‌رود. در بین قوای ناپلئون، نیروهای لهستانی، ایتالیایی و آلمانی نیز حضور داشتند.

ناپلئون که برای نخستین بار در طی جنگ‌های خود دچار شکست می‌شد، ناچار شد که به فرانسه بازگردد. نیروهای ائتلاف برای تکمیل پیروزی‌های خود در اوائل سال بعد به فرانسه حمله کردند و به این ترتیب ناپلئون مجبور شد که از قدرت کناره گیری کند. پس از کناره گیری، وی در ماه می سال ۱۸۱۴ میلادی به جزیره البا تبعید شد.

تجهیزات جنگی

ارتش فرانسه دارای ۱۶۰٬۰۰۰ سرباز با ۷۰۰ عراده توپ جنگی بود. در ارتش فرانسه، ۱۵٬۰۰۰ لهستانی، ۱۰٬۰۰۰ ایتالیایی و ۴۰٬۰۰۰ آلمانی متعلق به کنفدراسیون راین نیز حضور داشتند. به این ترتیب شمار نیروهای ناپلئون به ۲۲۵٬۰۰۰ سرباز می‌رسید. نیروهای ائتلاف نیز دارای ۳۸۰٬۰۰۰ سرباز با ۱۵۰۰ عراده توپ جنگی بودند. در این ارتش ۱۴۵٬۰۰۰ سرباز روسی، ۱۱۰٬۰۰۰ اتریشی و ۹۰٬۰۰۰ پروسی و ۳۰٬۰۰۰ سوئدی حضور داشتند.

نتیجه

نبرد لایپزیگ خونین‌ترین نبرد دورهٔ ناپلئونی است. تلفات هر دو طرف بسیار بالا بود. برآورد می‌شود که بین ۱۲۰٬۰۰۰ تا ۱۳۰٬۰۰۰ نفر کشته، زخمی، مفقود یا اسیر شدند. از این میان سهم ارتش ناپلئون ۸۰٬۰۰۰ نفر بود. تلفات نیروهای ائتلاف نیز تا ۵۴٬۰۰۰ نفر برآورد می‌شود.

نگارخانه

ناپلئون و جوزف آنتونی پونیاتوفسکی در نبرد لایپزیگ
کارل فیلیپ شوارتسنبرگ
نبرد لایپزیگ
تحرکات روز اول نبرد
صحنه نبرد
تحرکات روز دوم نبرد
صحنه نبرد
نبرد لایپزیگ اثر ریچارد کاتون وودویل
بنای یادبود نبرد لایپزیگ در شهر لایپزیگ آلمان
ورود نیروهای روسیه به پاریس

منابع

  • Chandler, David G. (۱۹۶۶), The Campaigns of Napoleon, The MacMillan Company