بنیاد سینمایی فارابی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
خط ۴۵: خط ۴۵:


[[رده:سینمای ایران]]
[[رده:سینمای ایران]]
[[رده:شرکت‌های فیلمسازی ایران]]
[[رده:شرکت‌های فیلم‌سازی ایران]]
[[رده:وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی]]
[[رده:وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی]]

نسخهٔ ‏۱۵ اوت ۲۰۱۵، ساعت ۰۹:۰۷

بنیاد سینمایی فارابی
پرونده:Fcf.png
تأسیس۱۳۶۲
محصولاتفیلم های سینمایی و نشریات سینمایی

بنیاد سینمایی فارابی بر طبق اساسنامه سازمانی است غیردولتی و غیرانتفاعی که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به عنوان بازوی اجرایی وزارتخانه در زمینهٔ سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های فرهنگی و هنری فعالیت می‌کند[۱].

این بنیاد علاوه بر تولید و توزیع فیلم در داخل و خارج از کشور، سرمایه‌گذاری و پشتیبانی تولید، خدمات فنی (از جمله لابراتوار، تدوین، استودیوی صدا، دوبله و...) نیز ارائه می‌کند[۲]. به گزارش لشگری‌پور، معاون بنیاد فارابی، حدود ۳۰ درصد از تولیدات سالانهٔ سینمای ایران محصول این بنیاد است.[۳]

دفتر امور جشنواره‌های بنیاد سینمایی فارابی برگزارکنندهٔ جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، جشنواره فیلم کودک و نوجوان و به طور کلی هر جشنوارهٔ فیلم حرفه‌ای است که زیر نظر وزارت ارشاد در ایران برگزار می‌شود[۴].

انتشارات فارابی که زیرمجموعهٔ این بنیاد است، کتاب‌هایی با موضوع فیلم و سینما و نشریات دوره‌ای نظیر فصلنامه سینمایی فارابی (از ۱۳۶۷)، ماهنامه گزارش فارابی (که قبل از ۱۳۷۷ با نام صنعت تصویر منتشر می‌شد)، نشریه مردم و سینما (از ۱۳۷۷) و... را منتشر می‌کند[۵].

تاریخچه شکل‌گیری

در خردادماه سال ۱۳۶۲ و در زمان فعالیت فخرالدین انوار در سمت معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد بهشتی، محمدمهدی دادگو، محمدآقاجانی که هر سه از برنامه‌ریزان صدا و سیما بودند و با حضور مهدی مسعودشاهی، مدیر کل وقت اداره نظارت و نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان نماینده وزارتخانه گروه مشاوره‌ای برای رسیدگی به وضعیت سینمای کشور تشکیل دادند. این گروه به منظور جهت‌دهی به محصولات سینمایی و اجرای سیاست‌های وزارت ارشاد در زمینهٔ سینما، تصمیم گرفتند نهادی مجزا از وزارتخانه را تأسیس کند. به این منظور باشگاه فارابی را که در سال ۱۳۵۶ با هدف گسترش فرهنگ سینمایی از طریق کلوب‌های نمایش فیلم تأسیس شده بود، برگزیدند. باشگاه فارابی به بنیاد فارابی تغییر نام داد و مسئولیت‌ها میان این سه نفر تقسیم شد: محمد بهشتی مدیر عامل، محمدمهدی دادگو مدیر تولید و مسئول اجرایی و محمد آقاجانی قائم‌مقام مدیر عامل[۶].

مدیران عامل بنیاد سینمایی فارابی

پانویس

منابع

  • ربیعی، منیژه (۴ شهریور ۱۳۸۷). «آشنایی با بنیاد سینمایی فارابی». همشهری آنلاین. دریافت‌شده در ۵ آبان ۱۳۹۱.
  • «تاریخچه». وبگاه بنیاد سینمایی فارابی. دریافت‌شده در ۵ آبان ۱۳۹۱.
  • «بنیاد سینمایی فارابی». وبگاه سوره. دریافت‌شده در ۵ آبان ۱۳۹۱.
  • «واحدهای بنیاد سینمایی فارابی». وبگاه بنیاد سینمایی فارابی. دریافت‌شده در ۵ آبان ۱۳۹۱.
  • «ارسال ۳۰۰ عنوان طرح و فیلمنامه به بنیاد سینمایی فارابیواحدهای بنیاد سینمایی فارابی». جام جم آنلاین. ۸ خرداد ۱۳۹۰. دریافت‌شده در ۵ آبان ۱۳۹۱.