مدرسه سید: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Tbtb (بحث | مشارکت‌ها)
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
Tbtb (بحث | مشارکت‌ها)
←‏تاریخ ساختمان: افزودن مطلب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۷: خط ۷:
با سقوط دولت صدام این مدرسه مورد توجه آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی مرجع بلندپایه شیعه قرار گرفت و برای حفظ و مرمت بنای آن اقدام نمود.
با سقوط دولت صدام این مدرسه مورد توجه آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی مرجع بلندپایه شیعه قرار گرفت و برای حفظ و مرمت بنای آن اقدام نمود.
متولیان این مدرسه را خاندان سید یزدی برعهده داشتند که از آن میان سید محمدباقر طباطبایی یزدی و آخرین ایشان [[محقق طباطبایی]] بود. با آغاز دورۀ جدید فعالیت این مدرسه در حال حاضر تولیت آن را [[سید علی طباطبائی یزدی]] بر عهده دارد.
متولیان این مدرسه را خاندان سید یزدی برعهده داشتند که از آن میان سید محمدباقر طباطبایی یزدی و آخرین ایشان [[محقق طباطبایی]] بود. با آغاز دورۀ جدید فعالیت این مدرسه در حال حاضر تولیت آن را [[سید علی طباطبائی یزدی]] بر عهده دارد.
مهندس محمدحسین لبانی پایان‌نامه خود را در رشته معماری با عنوان «شیوه‎های پایداری (sustainability) در معماری مدارس علمیه نجف - نمونۀ موردی: مدرسه آیت‎الله سید محمدکاظم یزدی» دربارۀ ویژگی‌های معماری این مدرسه نگاشته است.
مهندس محمدحسین لبانی پایان‌نامه خود را در رشته معماری با عنوان «شیوه‎های پایداری (sustainability) در معماری مدارس علمیه نجف - نمونۀ موردی: مدرسه آیت‎الله سید محمدکاظم یزدی» دربارۀ ویژگی‌های معماری این مدرسه نگداشته است.
با توجه به سکونت بسیاری از عالمان و عارفان در این مدرسه، فضای آن، در حوزهٔ نجف قداستی داشته است چنان که طبق اسناد و مکاتبات موجود در بخش خطی کتابخانهٔ کاشف الغطاء در نجف، هنگام طراحی و اجرای اولین خیابان در نجف در مجاورت حرم امام علی (رو به قبله و موسوم به شارع الرسول)، که سبب می‌شد بخشی از ساختمان این مدرسه از بین برود، آیة الله شیخ محمدحسین کاشف الغطاء دستور انحراف خیابان از قبله را داده و نسبت به تخریب بخشی از مدرسه هشدار داده و آن را در این اسناد «صحن دوم حرم امیرالمؤمنین» نامیده است.



== برخی از شاگردان و ساکنان مدرسه سید ==
== برخی از شاگردان و ساکنان مدرسه سید ==

نسخهٔ ‏۲۷ ژوئیهٔ ۲۰۱۵، ساعت ۰۹:۳۹

مدرسه سید یزدی مشهورترین و بزرگترین مدرسه دینی در نجف است.

ساختمان زیبای مدرسه سید در نجف، مرکز حوزه علمی شیعه در قرن 14

تاریخ ساختمان

ساختمان این مدرسه که بین سالهای ۱۳۲۵ قمری تا ۱۳۲۷*[۱] بنا شده است از نمونه‌های هنری زیبا در معماری دوره قاجار است و با تزئینات کاشی کاری و سنگی بدیع خود چشم نواز بازدیدکنندگان این بناست. بنیان این مدرسه همانطور که از نامش پیداست به دستور سید محمدکاظم طباطبایی یزدی که مرجع بزرگ دوره مشروطه و در رأس مخالفان این جنبش بود، توسط استان قلی بیک، وزیر سلطان عبدالاحد بخاری در زمینی به مساحت ۷۵۰ متر مربع گذاشته شد و برای مخارج مدرسه از طرف وزیر مذکور، موقوفات بسیاری از جمله یازده دکان و بخشی از دو گرمابه در کوفه و کارگاه‌های متعددی تعیین شد. این مدرسه فعالترین حوزه درسی در رشته‌های فقه و اصول و تفسیر در حوزه نجف تا روی کار آمدن صدام در عراق به فعالیت خود ادامه داد و پس از آن با متفرق شدن اساتید و شاگردان حوزه نجف از رونق آن کاسته شد. با سقوط دولت صدام این مدرسه مورد توجه آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی مرجع بلندپایه شیعه قرار گرفت و برای حفظ و مرمت بنای آن اقدام نمود. متولیان این مدرسه را خاندان سید یزدی برعهده داشتند که از آن میان سید محمدباقر طباطبایی یزدی و آخرین ایشان محقق طباطبایی بود. با آغاز دورۀ جدید فعالیت این مدرسه در حال حاضر تولیت آن را سید علی طباطبائی یزدی بر عهده دارد. مهندس محمدحسین لبانی پایان‌نامه خود را در رشته معماری با عنوان «شیوه‎های پایداری (sustainability) در معماری مدارس علمیه نجف - نمونۀ موردی: مدرسه آیت‎الله سید محمدکاظم یزدی» دربارۀ ویژگی‌های معماری این مدرسه نگداشته است. با توجه به سکونت بسیاری از عالمان و عارفان در این مدرسه، فضای آن، در حوزهٔ نجف قداستی داشته است چنان که طبق اسناد و مکاتبات موجود در بخش خطی کتابخانهٔ کاشف الغطاء در نجف، هنگام طراحی و اجرای اولین خیابان در نجف در مجاورت حرم امام علی (رو به قبله و موسوم به شارع الرسول)، که سبب می‌شد بخشی از ساختمان این مدرسه از بین برود، آیة الله شیخ محمدحسین کاشف الغطاء دستور انحراف خیابان از قبله را داده و نسبت به تخریب بخشی از مدرسه هشدار داده و آن را در این اسناد «صحن دوم حرم امیرالمؤمنین» نامیده است.

برخی از شاگردان و ساکنان مدرسه سید

این مدرسه از آن جهت که شخصیت‌های بارزی از حوزۀ نجف و برخی شخصیت‌های ایرانی را در خود پرورانده است مورد توجه است. از جمله کسانی که در این مدرسه حجره داشته‌اند و برای مدت طولانی به تحصیل مشغول بوده‌اند می‌توان به اینان اشاره کرد:

کتابخانه مدرسه سید

کتابخانه این مدرسه، در کنار کتابخانهٔ حسینیه شوشتری‌ها دو کتابخانهٔ عمومی نجف تا پیش از تأسیس کتابخانهٔ امیرالمؤمنین علیه السلام و شامل کتابهای خطی و کتاب‌های چاپی در موضوعات مختلف دینی و تاریخی بود. تأسیس این کتابخانه توسط فرزند سید یزدی، مرحوم آیة الله سید محمد طباطبائی یزدی، که خود فقیهی برجسته بود و در جنگ با ارتش انگلیس از دنیا رفت، انجام گرفت که خود کتابخانهٔ خطی بسیار ارزشمندی داشت و نسخ خطی آن در جای جای منابع کتابشناسی از جمله الذریعه آقابزرگ تهرانی، یاد شده است. اما توسعهٔ این کتابخانه در دورهٔ متأخر و به اهتمام محقق طباطبائی شکل گرفت. مشارکت محقق طباطبائی با علامه امینی در فعالیت کتابخانه امیرالمؤمنین برای امتناع از کار موازی، سبب توقف توسعه کتابخانهٔ مدرسه سید شد. در دوره حاکمیت صدام و جنگ با آمریکا که بسیاری از کتابخانه‌ها مورد غارت قرار گرفت، این کتابخانه در امان ماند و امروزه همچنان از منابع کتابخانه‌ای ممتازی برخوردار است.

پانویس

^  ۱. السید محمدکاظم الیزدی، کامل سلمان الجبوری، انتشارات ذوی القربی، ۱۳۸۵، ص ۱۵۲.

جستارهای وابسته