گام دیاتونیک: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
ویرایش‌جزئی+جستارها+میان‌ویکی
خط ۱: خط ۱:
[[گام]] داتونیک<ref>گامی است که در هر دانگ آن دوپرده و یک نیم پرده و یا یک ، یک و نیم پرده و دو نیم پرده موجود باشد.</ref> گامی است که از [[پرده]] و نیم پرده های [[دیاتونیک]] تشکیل شده باشد.
[[گام]] دیاتونیک<ref>گامی است که در هر دانگ آن دوپرده و یک نیم‌پرده و یا یک ، یک و نیم‌پرده و دو نیم‌پرده موجود باشد.</ref> گامی است که از [[پرده]] و نیم پرده‌های [[دیاتونیک]] تشکیل شده باشد.
فواصل میانی هر گام دیتانویک ممکن است پرده یا نیم پرده باشد و بطور کلی در هر گام دیاتونیک ۵ پرده و دو نیم پرده موجود است. (به استثنای گام کوچک هماهنگ)
فواصل میانی هر گام دیاتونیک ممکن است پرده یا نیم‌پرده باشد و بطور کلی در هر گام دیاتونیک ۵ پرده و دو نیم‌پرده موجود است.(به استثنای گام کوچک هماهنگ)
هرگاه یکی از نیم پرده های گامی بین درجات سوم و چهارم و دیگری بین هفتم و هشتم واقع شوند آن را گام بزرگ (ماژور) گویند. به عبارت دیگر گام بزرگ به گامی گفته میشود که فواصل درجات آن نسبت به درجه اول گام (تونیک) به ترتیب دوم بزرگ ، سوم بزرگ ، چهارم و پنجم درست ششم و هفتم بزرگ و هشتم درست باشد.
مقام (Mode) قطعاتی که از نوتهای گام بزرگ ساخته شده اند نیز بزرگ است.
دانگ یا تتراکورد (Tetracorde) - هر دانگ مرکب از چهار نوت (صدا) پی در پی است که حدود آن یک فاصله ی چهارم درست را تشکیل میدهد.
گام دیاتونیک شامل دو دانگ است که بوسیله ی یک فاصله ی دوم بزرگ (یک پرده) از هم جدا شده اند.


هرگاه یکی از نیم‌پرده‌های گامی بین درجات سوم و چهارم و دیگری بین هفتم و هشتم واقع شوند آن را گام بزرگ(ماژور) گویند. به عبارت دیگر گام بزرگ به گامی گفته میشود که فواصل درجات آن نسبت به درجه اول گام(تونیک) به ترتیب دوم بزرگ ، سوم بزرگ ، چهارم و پنجم درست ششم و هفتم بزرگ و هشتم درست باشد.
مقام (Mode) قطعاتی که از نت‌های گام بزرگ ساخته شده‌اند نیز بزرگ است.
دانگ یا تتراکورد (Tetracorde) - هر دانگ مرکب از چهار نت(صدا) پی در پی است که حدود آن یک فاصله‌ی چهارم درست را تشکیل می‌دهد.
گام دیاتونیک شامل دو دانگ است که بوسیله‌ی یک فاصله‌ی دوم بزرگ(یک پرده) از هم جدا شده‌اند.
==‌جستارهای وابسته==
*[[گام کروماتیک]]
*[[گام ماژور]]
==پانویس==
==پانویس==
<div style="font-size:smaller">
<div style="font-size:smaller">
خط ۱۴: خط ۱۷:
* {{یادکرد|کتاب=تئوری موسیقی|نویسنده = پورتراب، مصطفی|ناشر =انتشارات چنگ|سال=۱۳۶۳}}
* {{یادکرد|کتاب=تئوری موسیقی|نویسنده = پورتراب، مصطفی|ناشر =انتشارات چنگ|سال=۱۳۶۳}}
{{چپچین}}
{{چپچین}}



[[رده:تئوری موسیقی]]
[[رده:تئوری موسیقی]]
[[en:Diatonic scale]]

نسخهٔ ‏۲۴ اکتبر ۲۰۰۸، ساعت ۰۷:۴۰

گام دیاتونیک[۱] گامی است که از پرده و نیم پرده‌های دیاتونیک تشکیل شده باشد. فواصل میانی هر گام دیاتونیک ممکن است پرده یا نیم‌پرده باشد و بطور کلی در هر گام دیاتونیک ۵ پرده و دو نیم‌پرده موجود است.(به استثنای گام کوچک هماهنگ)

هرگاه یکی از نیم‌پرده‌های گامی بین درجات سوم و چهارم و دیگری بین هفتم و هشتم واقع شوند آن را گام بزرگ(ماژور) گویند. به عبارت دیگر گام بزرگ به گامی گفته میشود که فواصل درجات آن نسبت به درجه اول گام(تونیک) به ترتیب دوم بزرگ ، سوم بزرگ ، چهارم و پنجم درست ششم و هفتم بزرگ و هشتم درست باشد. مقام (Mode) قطعاتی که از نت‌های گام بزرگ ساخته شده‌اند نیز بزرگ است. دانگ یا تتراکورد (Tetracorde) - هر دانگ مرکب از چهار نت(صدا) پی در پی است که حدود آن یک فاصله‌ی چهارم درست را تشکیل می‌دهد. گام دیاتونیک شامل دو دانگ است که بوسیله‌ی یک فاصله‌ی دوم بزرگ(یک پرده) از هم جدا شده‌اند.

‌جستارهای وابسته

پانویس

  1. گامی است که در هر دانگ آن دوپرده و یک نیم‌پرده و یا یک ، یک و نیم‌پرده و دو نیم‌پرده موجود باشد.

منابع

  • پورتراب، مصطفی (۱۳۶۳تئوری موسیقی، انتشارات چنگ