سقی: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۴°۱۳′۲۳″ شمالی ۵۸°۳۱′۴۰″ شرقی / ۳۴٫۲۲۳۰۶°شمالی ۵۸٫۵۲۷۷۸°شرقی / 34.22306; 58.52778[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Davoodghanbari68 (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Davoodghanbari68 (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۲: خط ۳۲:




'''سقی''' نام روستایی است در دامنه کوه‌های جنوبی [[شهرستان گناباد]]. از شمال به یک دشت وسیع که به شهر [[گناباد]] منتهی می‌شود و از جنوب به کوه‌هایی متصل می‌باشد که به شهر [[باغستان]] از توابع [[فردوس]] منتهی می‌شود و از غرب به [[روستای روچی]] و از شرق با روستای [[کلات (گناباد)]] همجوار است.
'''سقی''' نام روستایی است در دامنه کوه‌های جنوبی [[شهرستان گناباد]]. از شمال به یک دشت وسیع که به شهر [[گناباد]] منتهی می‌شود و از جنوب به کوه‌هایی متصل می‌باشد که به شهر [[باغستان]] از توابع [[فردوس]] منتهی می‌شود و از غرب به روستای [[روچی (گناباد)]] و از شرق با روستای [[کلات (گناباد)]] همجوار است.


روستای سقی در عرض جغرافیایی ۱۴/۳۴ و طول جغرافیایی ۳۱/۵۸ واقع شده‌است و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۶۰۰ متر است. فاصله سقی تا مرکز دهستان [[زیبد]] ۵ کیلومتر و تا مرکز [[شهرستان گناباد]] . ۲۳کیلومتر است.
روستای سقی در عرض جغرافیایی ۱۴/۳۴ و طول جغرافیایی ۳۱/۵۸ واقع شده‌است و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۶۰۰ متر است. فاصله سقی تا مرکز دهستان [[زیبد]] ۵ کیلومتر و تا مرکز [[شهرستان گناباد]] . ۲۳کیلومتر است.

نسخهٔ ‏۱۴ ژوئیهٔ ۲۰۱۵، ساعت ۱۴:۵۲

سقی
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخراسان رضوی
شهرستانگناباد
بخشبخش کاخک
دهستانزیبد
سقی بر ایران واقع شده‌است
سقی
۳۴°۱۳′۲۳″ شمالی ۵۸°۳۱′۳۵″ شرقی / ۳۴٫۲۲۳۰۶°شمالی ۵۸٫۵۲۶۳۹°شرقی / 34.22306; 58.52639
مردم
جمعیت۲٩٨
رشد جمعیتمنفی
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۱۶۰۰
اطلاعات روستایی
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۵۱۵۷۳۹
وبگاه رسمیwww.syjc.ir باشگاه خبرنگاران روستای سقی


سقی نام روستایی است در دامنه کوه‌های جنوبی شهرستان گناباد. از شمال به یک دشت وسیع که به شهر گناباد منتهی می‌شود و از جنوب به کوه‌هایی متصل می‌باشد که به شهر باغستان از توابع فردوس منتهی می‌شود و از غرب به روستای روچی (گناباد) و از شرق با روستای کلات (گناباد) همجوار است.

روستای سقی در عرض جغرافیایی ۱۴/۳۴ و طول جغرافیایی ۳۱/۵۸ واقع شده‌است و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۶۰۰ متر است. فاصله سقی تا مرکز دهستان زیبد ۵ کیلومتر و تا مرکز شهرستان گناباد . ۲۳کیلومتر است.

جمعیت

در حالیکه این روستا در سال ۱۳۵۵، ۸۱۶ نفر جمعیت داشته‌است جمعیت آن در سال ١٣٩٠ به ٢٩٨ نفر کاهش یافته‌است و مهاجر فرستی شدید داشته‌است. ولی در اعیاد و مراسم مذهبی از جمله محرم(به ویژه روز عاشورا) جمعیت آن به مراتب بیشتر می‌شود.

اقتصاد

مردم روستای سقی در فصول مختلف به کارهای متعددی اشتغال دارند. شغل اصلی مردم روستا کشاورزی است که از اواخر زمستان با کاشت غلات شروع می‌شود. پس از کشت غلات نوبت به کشت‌های بهاره نظیر سبزیجات و صیفی جات می‌رسد. این محصولات شامل خیار، لوبیا سبز و گوجه فرنگی می‌شود.البته با خشکسالی های اخیر تولید محصولات صیفی روستا کاهش چشم گیر داشته است و بیشتر درختان روستا نیز خشک شده اند.

مردم روستا در کنار کشاورزی خود کارهای متعددی از قبیل دامداری نیز دارند. به این منظور در کنار کشت محصولات یاد شده کاشت علوفه‌های دامی نظیر یونجه، شبدر، ذرت علوفه‌ای و چغندر به منظور تامین نیاز دامهای اهالی نیز انجام می‌شود.

دام‌های تحت پرورش شامل گوسفند، گاو و مرغ می‌شود. البته در فصل بهار پرورش کرم ابریشم که از کارهای با درآمد مناسب است نیز انجام می‌شود.

از دیگر اقلام کشت در روستا زعفران می‌باشد. این محصول مدتهاست که در این منطقه کشت می‌شود و پیشینه کاشت آن اگر قدیمی تر از زعفران قائنات نباشد هم دوره با آن می‌باشد. اقتصاد چند محصولی این منطقه این امکان را به مردم داده‌است که در صورت افت قیمت یا خسارات طبیعی وارده به برخی از محصولات، مردم را دچار تنگدستی و فقر نکند.

توابع روستا

روستای سقی و آبادی‌های تابعه آن اگر چه ۱۶ قنات کوچک و و یک چشمه دارد لیکن از روستاهای به شدت کم آب منطقه بحساب می‌آید. وسعت اراضی قابل کشت روستا ۱۸۸ هکتار است.

کلاته آخوند، کلاته برگریزان، کلاته بالا، حصار بالا، حصار میانی، حصار پایین، برونوک علیا، برونوک سفلی،كلاته مير، بهسقی، نوده، چراچ، چشمه ، کلاته نو، کلاته کشتلگ، تیغ بلند(نايب)، کلاته پلنگی و قنات مرکزی سقی، ۱۶ قنات مربوط به این روستا می‌باشند.

منابع