آدرس مک: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
اشتباه جزيي انجام دادم
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''مک‌آدرس'''، '''آدرس مک''' {{انگلیسی|MAC address|media access control address}} آدرس عددی است که به صورت سخت‌افزاری در [[کارت واسط شبکه]] در کارخانه حک شده‌است. این نوع آدرس‌دهی موجب شناسایی منحصر به فرد [[کارت واسط شبکه]] در بین کارت‌ها می‌شود و برای ارتباط در لایه فیزیکی استفاده می‌شود. طول این آدرس ۶ یا ۸ بایت است<ref name="آی‌پی من چیست؟" />. استاندارد این آدرس‌دهی توسط [[انجمن مهندسان برق و الکترونیک]](IEEE) تعیین شده‌است.
'''مک‌آدرس'''، '''آدرس مک''' {{انگلیسی|MAC address|media access control address}} نشانی عددی‌یی است که به صورت سخت‌افزاری در [[کارت واسط شبکه]] در کارخانه حک شده‌است. این نوع آدرس‌دهی موجب شناسایی منحصر به فرد [[کارت واسط شبکه]] در بین کارت‌ها می‌شود و برای ارتباط در لایه فیزیکی استفاده می‌شود. طول این آدرس ۶ یا ۸ بایت است<ref name="آی‌پی من چیست؟" />. استاندارد این آدرس‌دهی توسط [[انجمن مهندسان برق و الکترونیک]](IEEE) تعیین شده‌است.


==ساختار ظاهری==
==ساختار ظاهری==

نسخهٔ ‏۴ ژوئیهٔ ۲۰۱۵، ساعت ۰۸:۳۳

مک‌آدرس، آدرس مک (به انگلیسی: MAC address، media access control address) نشانی عددی‌یی است که به صورت سخت‌افزاری در کارت واسط شبکه در کارخانه حک شده‌است. این نوع آدرس‌دهی موجب شناسایی منحصر به فرد کارت واسط شبکه در بین کارت‌ها می‌شود و برای ارتباط در لایه فیزیکی استفاده می‌شود. طول این آدرس ۶ یا ۸ بایت است[۱]. استاندارد این آدرس‌دهی توسط انجمن مهندسان برق و الکترونیک(IEEE) تعیین شده‌است.

ساختار ظاهری

آدرس مک از ۶ جفت عدد هگزادسیمال تشکیل می‌شود که با (-) یا (:) از هم جدا می‌شوند. (مانند: 01-23-45-67-89-ab یا 01:23:45:67:89:ab). شکل استفاده شده دیگر به شکل ۳ گروه چهار رقمی است که با نقطه (.) از هم جدا می‌شوند (مانند: 0123.4567.89ab).

جزئیات آدرس مک

نوع ۶ بایت (۴۸ بیت) آدرس مک ۲۴۸ یا 281,474,976,710,656 آدرس ممکن را می‌دهد.

برای آدرس سخت‌افزار دو روش شماره‌گذاری مختلف وجود دارد (UAA و LAA).

UAA

Universally Administered Address نوع آدرسی است که بیش از همه استفاده می‌شود. این آدرس هنگامی که دستگاه ساخته می‌شود به آن اختصاص می‌یابد. سه رقم اول آن سازنده را مشخص می‌کند. و سه رقم دوم که برای هر دستگاه تغییر می‌کند،‌ دستگاه را مشخص می‌سازد. هر سازنده‌ای سه رقم منحصر به فرد خود را دارد که OUI Organizationally Unique Identifier نام دارد. برای نمونه در آدرس 00:14:22:01:23:45 سه رقم اول (00:14:22) شناسه OUI شرکت DELL است. شرکت‌های بزرگ چندین شناسه OUI دارند.[۱]

LAA

Locally Administered Address آدرسی است که آدرس دستگاه را عوض می‌کند. امکان تغییر آدرس LAA به هر طول اجازه داده‌شده وجود دارد. وقتی LAA ثبت شد، دستگاه از آن به عنوان آدرس مک استفاده می‌کند.[۱]

منابع

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ "What is a MAC Address?" (به انگلیسی). Retrieved 02 September 2013. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازبینی= (help)
  • زاکر، کریک، قاسم زاده، لیلی. راهنمای جامع شبکه. چاپ دوم. تهران : سینا تصویر، ۱۳۸۷. ISBN ۹۷۸-۹۶۴-۸۲۳۰-۰۰-۰