پارسک: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز ←‏منابع: ابرابزار
Hamid Hassani (بحث | مشارکت‌ها)
ویرایش و ویکی‌سازی
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Stellarparallax parsec1.svg|بندانگشتی|پارسک فاصله خورشید مرکزی تا شیئ نجومی است که زاویه [[اختلاف منظر]] آن یک ثانیه باشد.]]
[[پرونده:Stellarparallax parsec1.svg|بندانگشتی|پارسک فاصلهٔ خورشید مرکزی تا شیئی نجومی است که زاویهٔ [[اختلاف منظر]] آن یک ثانیه باشد.]]


'''پارسِک''' {{به انگلیسی|Parsec}} (نماد: pc) یکی از واحدهای سنجش مسافت در [[ستاره‌شناسی]] است. یک پارسک برابر ۳۰٫۹ تریلیون [[کیلومتر]] (۱۹٫۲ تریلیون [[مایل]]) و معادل ۳٫۲۶ [[سال نوری]] است.
'''پارسِک''' {{به انگلیسی|Parsec}} (نماد: pc) یکی از واحدهای سنجش مسافت در [[ستاره‌شناسی]] است. یک پارسک برابرِ ۳۰٫۹ [[تریلیون]] [[کیلومتر]] (۱۹٫۲ تریلیون [[مایل]]) و معادل ۳٫۲۶ [[سال نوری]] است.


پارسک فاصله‌ای است که از آن فاصله [[اختلاف منظر]] خورشید مرکزی و یک سیاره نسبت به یک جسم آسمانی دیگر مانند ستاره برابر یک [[ثانیه قوسی]] دیده شود.بعنوان مثال: فاصله‌ای که از آن فاصله، شعاع مدار زمین که برابر یک واحد نجومی (۱AU) است، برابر یک ثانیه قوس دیده شود.
پارسک فاصله‌ای است که از آن فاصله [[اختلاف منظر]] خورشید مرکزی و یک سیاره نسبت به یک جسم آسمانیِ دیگر مانند [[ستاره]] برابر یک [[ثانیه قوسی|ثانیهٔ قوسی]] دیده شود. به‌عنوان مثال: فاصله‌ای که از آن فاصله، شعاع مدار زمین که برابر یک واحد نجومی (۱AU) است، برابر یک ثانیهٔ قوس دیده شود.
یک پارسک برابر با ۳٫۲۶ [[سال نوری]] است.
یک پارسک برابر با ۳٫۲۶ [[سال نوری]] است.


نام پارسک از [[هم‌آمیزی]] بخش‌هایی از دو واژه '''par'''allax (اختلاف منظر) و arc '''sec'''ond (ثانیه قوسی) تشکیل شده‌است.
نام پارسک از [[هم‌آمیزی]] بخش‌هایی از دو واژهٔ '''par'''allax (اختلاف منظر) و arc '''sec'''ond (ثانیهٔ قوسی) تشکیل شده‌است.


== منابع ==
== منابع ==
{{پانویس}}
{{پانویس}}
* هاج، پاول، ''ساختار ستارگان و کهکشانها، '' ترجمه توفیق حیدرزاده، تهران: سازمان جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی، چاپ دوم، ۱۳۷۲خ، ص۲۷۳.
* هاج، پاول، ''ساختار ستارگان و کهکشان‌ها، '' ترجمهٔ توفیق حیدرزاده، تهران: سازمان جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی، چاپ دوم، ۱۳۷۲خ، ص۲۷۳.
رضا سلطانی - مشهد
رضا سلطانی - مشهد
* دیکسون، رابرت، نجوم دینامیکی، ترجمه احمد خواجه نصیر طوسی، مرکز نشر دانشگاهی
* دیکسون، رابرت، ''نجوم دینامیکی''، ترجمهٔ احمد خواجه‌ نصیر طوسی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی
{{نجوم-طول}}
{{نجوم-طول}}
{{یکاهای طول غیر متریک}}
{{یکاهای طول غیر متریک}}

نسخهٔ ‏۲۲ مهٔ ۲۰۱۵، ساعت ۰۵:۱۴

پارسک فاصلهٔ خورشید مرکزی تا شیئی نجومی است که زاویهٔ اختلاف منظر آن یک ثانیه باشد.

پارسِک (به انگلیسی: Parsec) (نماد: pc) یکی از واحدهای سنجش مسافت در ستاره‌شناسی است. یک پارسک برابرِ ۳۰٫۹ تریلیون کیلومتر (۱۹٫۲ تریلیون مایل) و معادل ۳٫۲۶ سال نوری است.

پارسک فاصله‌ای است که از آن فاصله اختلاف منظر خورشید مرکزی و یک سیاره نسبت به یک جسم آسمانیِ دیگر مانند ستاره برابر یک ثانیهٔ قوسی دیده شود. به‌عنوان مثال: فاصله‌ای که از آن فاصله، شعاع مدار زمین که برابر یک واحد نجومی (۱AU) است، برابر یک ثانیهٔ قوس دیده شود. یک پارسک برابر با ۳٫۲۶ سال نوری است.

نام پارسک از هم‌آمیزی بخش‌هایی از دو واژهٔ parallax (اختلاف منظر) و arc second (ثانیهٔ قوسی) تشکیل شده‌است.

منابع

  • هاج، پاول، ساختار ستارگان و کهکشان‌ها، ترجمهٔ توفیق حیدرزاده، تهران: سازمان جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی، چاپ دوم، ۱۳۷۲خ، ص۲۷۳.

رضا سلطانی - مشهد

  • دیکسون، رابرت، نجوم دینامیکی، ترجمهٔ احمد خواجه‌ نصیر طوسی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی