تاریخ اقتصادی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Fatemibot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات:افزودن الگو ناوباکس {{علم مالی}}
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات:افزودن الگو ناوباکس {{نظریه‌های تاریخ}}+
خط ۱۹: خط ۱۹:


{{علم مالی}}
{{علم مالی}}
{{نظریه‌های تاریخ}}
[[رده:تاریخ اقتصاد]]
[[رده:تاریخ اقتصاد]]
[[رده:رشته‌های دانشگاهی]]
[[رده:رشته‌های دانشگاهی]]

نسخهٔ ‏۱۸ مهٔ ۲۰۱۵، ساعت ۰۳:۱۷

تاریخ اقتصاد مطالعه اقتصادها و پدیده‌های اقتصادی در گذشته است. بررسی تاریخ اقتصاد با استفاده از ترکیبی از روش‌های تاریخی،آماری و با بکاربردن اقتصاد کاربردی در اتفاقات تاریخی و نهادهای اجتماعی انجام می‌گیرد. این موضوع دربرگیرنده تاریخ بازرگانی و تاریخ مالی بوده و با موضوع‌های تاریخ اجتماعی،جمعیت‌شناسی تاریخی و تاریخ نیروی کار همپوشانی دارد.

گسترش بعنوان رشته‌ای جدا

روبرو شدن با تاریخ اقتصاد بعنوان یک رشته دانشگاهی گسسته برای سال‌های بسیاری مسئله‌ای بحث‌برانگیز بوده است. در سال‌های میان دو جنگ جهانی، مدرسه اقتصاد لندن (LSE) و دانشگاه کمبریج اختلافات بسیاری بر سر جدا کردن دو رشته اقتصاد و تاریخ اقتصاد داشتند. اقتصاددانان کمبریج بر این باور بودند که اقتصاد واقعی، تاریخ اقتصاد را دربرمی‌گیرد و این دو رشته نباید از یکدیگر جدا باشند. این در حالی بود که اقتصاددانان مدرسه اقتصاد لندن در این عقیده بودند که تاریخ اقتصاد خود دارای دوره، آموزش و دستورکار تحقیق منحصربه‌فردی از رشته اصلی اقتصاد است و بنابراین باید که رشته منحصربه‌فردی باشد.

در ابتدا نظریه مدرسه اقتصاد لندن (LSE) پیروز شد و بسیاری از دانشگاه‌های انگلستان به تقلید از مدل آموزش تاریخ اقتصاد این مدرسه پرداختند. جامعه تاریخ اقتصاد در سال ۱۹۲۶ بنیان‌گذاری شده و دانشگاه کمبریج نیز به ناچار مدل تاریخ اقتصاد خود را طراحی و گسترش داد. اما در بیست سال اخیر شاهد متوقف شدن آموز این دو رشته بعنوان رشته‌های مجزا و آمیختن هر یک از آنها در رشته اقتصاد و یا رشته تاریخ بوده‌ایم و هم‌اکنون فقط دو دانشگاه ال‌اس‌ئی و گلاسگو دارای برنامه‌های آموزشی تاریخ اقتصاد در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند.

تاریخ کاپیتالیزم

از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد موضوعی تحت عنوان تاریخ کاپیتالیزم بصورت درس در رشته تاریخ وجود دارد. این موضوع تاثیر دربرگیرنده ابعاد بیمه، بانکداری، مقررات، ابعاد سیاسی، تاثیر بر طبقه متوسط و ضعیف، زنان و اقلیت‌ها می‌شود.

منابع

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Economic history». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۷ خرداد ۱۳۹۲.