قورباغه زهرآگین آبی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
افزودن نگارخانه
برچسب: افزودن تگ‌های خالی
جز +
خط ۱۷: خط ۱۷:
}}
}}


قورباغه نیزه سمی آبی، نوعی قورباغه سمی است که در جنگل‌های سیپالی‌وینی ساوانا، در جنوب [[سورینام]] و شمال به مرکز [[برزیل]] یافت شده‌است.این جاندار در [[هند]] با نام محلی '''اوکوپی‌پی'''('''Okopipi''') شناخته می‌شود.نام گونه‌ای این جاندار از رنگ [[نیلی (رنگ)|نیلی]] پوستش در زبان انگلیسی گرفته شده‌است.
'''قورباغه نیزه سمی آبی''' {{به انگلیسی|Blue poison dart frog}} نوعی قورباغه سمی است که در جنگل‌های سیپالی‌وینی ساوانا، در جنوب [[سورینام]] و شمال به مرکز [[برزیل]] یافت شده‌است.این جاندار در [[هند]] با نام محلی '''اوکوپی‌پی'''('''Okopipi''') شناخته می‌شود.نام گونه‌ای این جاندار از رنگ [[نیلی (رنگ)|نیلی]] پوستش در زبان انگلیسی گرفته شده‌است.


== رفتار ==
== رفتار ==

نسخهٔ ‏۴ مهٔ ۲۰۱۵، ساعت ۱۷:۵۶

قورباغه نیزه سمی آبی
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: دوزیستان
راسته: بی‌دمان
زیرراسته: نوغوکان
تیره: قورباغه زهرآگین
سرده: Dendrobates
گونه: D. azureus
نام دوبخشی
Dendrobates azureus
Hoogmoed, 1969

قورباغه نیزه سمی آبی (به انگلیسی: Blue poison dart frog) نوعی قورباغه سمی است که در جنگل‌های سیپالی‌وینی ساوانا، در جنوب سورینام و شمال به مرکز برزیل یافت شده‌است.این جاندار در هند با نام محلی اوکوپی‌پی(Okopipi) شناخته می‌شود.نام گونه‌ای این جاندار از رنگ نیلی پوستش در زبان انگلیسی گرفته شده‌است.

رفتار

(ویدئو) یک قورباغه نیزه سمی آبی که به یکباره چیزی را میخورد.

محل زندگی این جاندر خشکی است اما در مناطقی که منابع آب وجود دارد باقی می‌ماند.این قورباغه بیشتر زمان بیداری خود را در طول روز، به جهش‌های کوتاه اختصاص می‌دهد. آن‌ها بسیار زمینی و تهاجمی هستند و به هم‌نوعان خود و گونه های دیگر حمله می‌کنند.به منظور دفع مزاحمان، از سلسله اصوات، تعقیب مزاحم و مبارزه که معمولاً با هم‌جنس خود اتفاق می‌افتد، بهره می‌گیرند.

تولید مثل

تولیدمثل قورباغه‌های نیزه سمی به صورت فصلی است و معمولاً در ماه‌های فوریه یا مارس در هنگام باران اقدام به تولیدمثل می‌کنند. برای جفت‌گیری، نرها برروی سنگی که در زیر آن ماده‌ها قرار دارند می‌نشینند و اصوات آرام ایجاد می‌کنند. سپس ماده‌ها با یکی از نرها به نزاع می‌پردازند. جانور نر ماده را به یک مکان آبی و آرام می‌برد و همانجا مکان تخم‌ریزی می‌شود.

رژیم غذایی

تغذیه اصلی این جاندار حشرات هستند که شامل مورچه، مگس، عنکبوت و کرم ابریشم است.این جانور در درجه اول حشره‌خوار است اما گاهی از بندپایان نیز تغذیه میکند.همچنین مادر برای تغذیه فرزندانش، تخم های بارور نشده را فراهم میکند.

نگارخانه

منابع

ویکی‌پدیا انگلیسی