نام کوچک: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Fatemibot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات:افزودن الگو ناوباکس {{منطق}}+املا+تمیز (۸.۸)
Mokhtari.b (بحث | مشارکت‌ها)
برچسب‌ها: نیازمند بازبینی ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۴: خط ۴:


== کاربرد لغوی ==
== کاربرد لغوی ==
در زبان فارسی درحقیقت به اسم خاص دستور (شخص، حیوان و شی منحصربفرد) نام نیز گفته می شود. (اصفهان=نام شهر). نام بیشتر به اسم خاص اشخاص (کوروش بزرگ=نام یک پادشاه) گفته می شود. اما به اسامی خاص دیگر (خلیج فارس=نام یک آبراهه) و ... نیز نام گفته می شود. گاه نام به اسم عام (انسان=نام نوعی موجود زنده باشعور) نیز اشاره دارد. در این موارد با اسم مترادف است و در اصطلاح محاوره ای بجای نام از کلمه اسم و برعکس بهره گرفته می شود.
در زبان فارسی درحقیقت به اسم خاص دستور (شخص، حیوان و شی منحصربفرد) نام نیز گفته می شود. ( [[مسجدسلیمان]] =نام شهر). نام بیشتر به اسم خاص اشخاص ( [[کوروش بزرگ]] =نام یک پادشاه) گفته می شود. اما به اسامی خاص دیگر (خلیج فارس=نام یک آبراهه) و ... نیز نام گفته می شود. گاه نام به اسم عام (انسان=نام نوعی موجود زنده باشعور) نیز اشاره دارد. در این موارد با اسم مترادف است و در اصطلاح محاوره ای بجای نام از کلمه اسم و برعکس بهره گرفته می شود.


== گونه‌های نام ==
== گونه‌های نام ==

نسخهٔ ‏۲۰ آوریل ۲۰۱۵، ساعت ۰۶:۰۳

یک نوزاد در آغوش مادرش هنگام غسل تعمید در کلیسا

نام یا اسم، واژه ای است برای هویت‌بخشی هر انسان که معمولاً برای افراد مرد و زن متفاوت می باشد. نام را معمولاً چند روز پس از زاده شدن آدمی برمی‌گزینند و هنگام گرفتن شناسنامه فرد، آن را ثبت می‌نمایند.[۱] نام در اینجا در کنار اصطلاح نام خانوادگی است.

کاربرد لغوی

در زبان فارسی درحقیقت به اسم خاص دستور (شخص، حیوان و شی منحصربفرد) نام نیز گفته می شود. ( مسجدسلیمان =نام شهر). نام بیشتر به اسم خاص اشخاص ( کوروش بزرگ =نام یک پادشاه) گفته می شود. اما به اسامی خاص دیگر (خلیج فارس=نام یک آبراهه) و ... نیز نام گفته می شود. گاه نام به اسم عام (انسان=نام نوعی موجود زنده باشعور) نیز اشاره دارد. در این موارد با اسم مترادف است و در اصطلاح محاوره ای بجای نام از کلمه اسم و برعکس بهره گرفته می شود.

گونه‌های نام

پیوند به بیرون

جستارهای وابسته

منابع

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Name». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۱ مهر ۹۰.