وضعیت حقوقی چندهمسری: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب: نیازمند بازبینی
جز ویرایش Seiavoshy (بحث) به آخرین تغییری که Arash.pt انجام داده بود واگردانده شد
خط ۱۰: خط ۱۰:
<sup>3</sup>مائوریتوس: اتحادهای چندنفره قانوناً به رسمیت شناخته نمی‌شوند. مردان مسلمان می‌توانند تا چهار زن داشته باشند که از جایگاه قانونی زن برخوردار نیستند.</small>]]
<sup>3</sup>مائوریتوس: اتحادهای چندنفره قانوناً به رسمیت شناخته نمی‌شوند. مردان مسلمان می‌توانند تا چهار زن داشته باشند که از جایگاه قانونی زن برخوردار نیستند.</small>]]


به طور کلی، در برخی کشورها، '''چندهمسری''' به صورت [[چندزنی]] قانونی است. اکثریت [[کشورهای جهان]] و تقریباً همه کشورهای توسعه یافتهٔ جهان اجازهٔ [[چندهمسری]] را نمی‌دهند و درخواست‌های فزاینده‌ای برای محو چندهمسری در بسیاری از کشورهای درحال توسعه وجود داشته است. در کشورهایی که اجازهٔ چندهمسری را نمی‌دهند، شخصی که با وجود ازدواج قانونی با کسی با شخص دیگری ازدواج کند مرتکب [[دو همسری]] می‌شود. در این موارد ازدواج دوم قانوناً بی اعتبار و باطل شمرده می‌شود. ممکن است گذشته از این شخص دچار مجازات‌های دیگر شود.
به طور کلی، در برخی کشورها، '''چندهمسری''' به صورت [[چندزنی]] قانونی است. اکثریت [[کشورهای جهان]] و تقریباً همه کشورهای توسعه یافتهٔ جهان اجازهٔ [[چندهمسری]] را نمی‌دهند و درخواست‌های فزاینده‌ای برای محو چندهمسری در بسیاری از کشورهای درحال توسعه وجود داشته است. در کشورهایی که اجازهٔ چندهمسری را نمی‌دهند، شخصی که با وجود ازدواج قانونی با کسی با شخص دیگری ازدواج کند مرتکب [[دو همسری]] می‌شود. در این موارد ازدواج دوم قانوناً بی اعتبار و باطل شمرده می‌شود. ممکن است علاوه بر این شخص دچار مجازات‌های دیگر شود.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۱۴ آوریل ۲۰۱۵، ساعت ۱۸:۵۹

  چندهمسری مجاز است و رخ می‌دهد
  جایگاه قانونی روشن نیست
  چندهمسری غیرقانونیست ولی به طور کامل مجرمانه نشده است
  چندهمسری به طور کامل لغو شده و مجرمانه است
Notes: 1هند، سنگاپور و سری لانکا: به هر شکل غیرقانونی جز برای مسلمانان.
2اریتره: قانون فدرال آن را ممنوع کرده ولی برخی مناطق می‌توانند طبق احکام اسلام آن را انجام دهند. فقط مسلمانان می‌توانند قانوناً چند همسر داشته باشند.
3مائوریتوس: اتحادهای چندنفره قانوناً به رسمیت شناخته نمی‌شوند. مردان مسلمان می‌توانند تا چهار زن داشته باشند که از جایگاه قانونی زن برخوردار نیستند.

به طور کلی، در برخی کشورها، چندهمسری به صورت چندزنی قانونی است. اکثریت کشورهای جهان و تقریباً همه کشورهای توسعه یافتهٔ جهان اجازهٔ چندهمسری را نمی‌دهند و درخواست‌های فزاینده‌ای برای محو چندهمسری در بسیاری از کشورهای درحال توسعه وجود داشته است. در کشورهایی که اجازهٔ چندهمسری را نمی‌دهند، شخصی که با وجود ازدواج قانونی با کسی با شخص دیگری ازدواج کند مرتکب دو همسری می‌شود. در این موارد ازدواج دوم قانوناً بی اعتبار و باطل شمرده می‌شود. ممکن است علاوه بر این شخص دچار مجازات‌های دیگر شود.

منابع