پدربزرگ و مادربزرگ: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جز طاها صفحهٔ پدر بزرگ و مادر بزرگ را به پدربزرگ و مادربزرگ منتقل کرد: بدون فاصله
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۱۵ مارس ۲۰۱۵، ساعت ۰۱:۳۲

(سوگلی) پدر بزرگ و نوه اش سال ۱۸۹۰
یک پدر بزرگ به نوه اش استفاده از اسکوتر را یاد می‌دهد
یک مادر بزرگ با نوه اش بازی می‌کند.

پدر بزرگ و مادربزرگ والدین پدر و یا مادر- پدری یا مادری یک شخص هستند. هر موجودی که از طریق روابط جنسی بوجود آمده و یک کایمرا ژنتیکی نیست حداکثر چهار تا پدر بزرگ و مادربزرگ دارد. هشت تا پدر و مادر پدر بزرگ و مادر بزرگ، شانزده تا پدر بزرگ و مادر بزرگ پدر بزرگ و مادربزرگ و غیره دارد. گرچه تعداد براساس شجره نامه کمتر شود.

در تاریخ مدرن بشریت، حدود ۳۰۰۰۰ سال قبل تعداد افراد جدیدی که تا مادر بزرگ و پدربزرگ شدن زنده می‌ماندند به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت. با اطمینان نمی‌توان گفت چه عاملی موجب افزایش طول عمر شد، اما عقیده بر این است که یک نتیجه کلیدی که سه نسل با هم زنده می‌ماندند ذخیره اطلاعات بود که در غیر این صورت می‌توانست از بین برود. یک مثال از این اطلاعات مهم ممکن است نحوه پیدا کردن آب در زمان خشکسالی باشد.[۱][۲]

در حالتهایی که پدر و مادر مایل نبودند ویا توانایی مواظبت درست از بچه هایشان را نداشتند (مثلاً، مرگ یا بیماری پدر و مادر) اغلب پدر و مادر بزرگ نقش حامی اصلی را بازی می‌کنند. حتی در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد و بویزه در فرهنگهای سنتی پدر و مادر بزرگ اغلب نقش مستقیم و شفافی را در پرورش، مواظبت و بزگ کردن بچه‌ها به عهده دارند. بعد از پدر و مادر پدر بزرگ و مادر بزرگ فامیل درجه دوم هستند و ۲۵٪ از نظر ژنی با بچه‌ها شریک هستند.

منابع

  1. Wong, Kate. "The Mysterious Downfall of the Neandertals". Scientific American. Retrieved 2013-03-24.
  2. الگو:Cite doi

پیوند به بیرون

  • پرونده‌های رسانه‌ای مربوط به Grandparents در ویکی‌انبار