پیشوا (آلمان نازی): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Alivaezi79 (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: نیازمند بازبینی ویرایش همراه ویرایش از برنامهٔ همراه
Alivaezi79 (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: نیازمند بازبینی ویرایش همراه ویرایش از برنامهٔ همراه
خط ۱: خط ۱:
'''پیشوا''' لقب است و معادل آن در همه زبان‌ها به معدودی از راهبران سیاسی گفته می‌شود که حکومت می‌کنند، از جمله: [[آدولف هیتلر]]، [[بنیتو موسولینی]]، [[استالین]]، [[فرانکو]]، [[کیم ایل سونگ]] ، [[سید علی خامنه ای]] . امروزه از این کلمه در رابطه با تعریف صفت [[شخصیت‌پرستی]] نیز استفاده می‌شود.
'''پیشوا''' لقب است و معادل آن در همه زبان‌ها به معدودی از راهبران سیاسی گفته می‌شود که حکومت می‌کنند، از جمله: [[آدولف هیتلر]]، [[بنیتو موسولینی]]، [[استالین]]، [[فرانکو]]، [[کیم ایل سونگ]] ، . امروزه از این کلمه در رابطه با تعریف صفت [[شخصیت‌پرستی]] نیز استفاده می‌شود.


== در فارسی ==
== در فارسی ==

نسخهٔ ‏۱۲ مارس ۲۰۱۵، ساعت ۱۱:۰۰

پیشوا لقب است و معادل آن در همه زبان‌ها به معدودی از راهبران سیاسی گفته می‌شود که حکومت می‌کنند، از جمله: آدولف هیتلر، بنیتو موسولینی، استالین، فرانکو، کیم ایل سونگ ، . امروزه از این کلمه در رابطه با تعریف صفت شخصیت‌پرستی نیز استفاده می‌شود.

در فارسی

در فارسی معنی پیشوا نرم و ملایم تر از زبان‌های دیگر تعریف شده است؛ از این جمله می‌توان از قائد، مقتدی، سرآهنگ، سرهنگ، بزرگ گروه و راهنمای جماعت نام برد.

منابع

  • لغت نامه دهخدا
  • تئودور گایگر، مقاله "Führer und Genie" (پیشوا و نابغه - شاید هم منظور نبوغ باشد-)، مجله "Soziologie und Sozialpsychologie" کلن. ۱۹۲۶/۲۷ صص ۲۳۳ تا 247