هنری لمان: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
ایجادشده به کمک به ویکی‌فا و Dexbot، اصلاح ارقام
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۱ مارس ۲۰۱۵، ساعت ۰۵:۰۲

هنری لهمان
زادهٔ۱۸۲۲
درگذشت۱۷ نوامبر ۱۸۵۵ (aged ۳۳)

هنری لهمان (انگلیسی: Henry Lehman؛ ۱۸۲۲ – ۱۷ نوامبر ۱۸۵۵ (aged ۳۳)) یک بازرگان، و بانک‌دار یهودی اهل آلمان بود. بیشتر معروفیت او به خاطر تاسیس موسسه مالی برادران لهمان بود که در سال ۲۰۰۸ اعلام ورشکستگی کرد.

زندگینامه

لهمان به نام حییم لهمان در یک خانواده یهودی متولد شد. پدر او آبراهام لهمان نام داشت که فروشنده گوسفند در نزدیکی شهر ورزبرگ بود. در سال ۱۸۴۴ لهمان به ایالات متحده مهاجرت کرد و نام خود را به هنری لهمان تغییر داد. او در آلاباما ساکن شد و یک مغازه فروش مواد غذایی به نام اچ.لهمان باز کرد. در سال ۱۸۴۷ برادر او به نام امانوئل لهمان به او ملحق شد. در سال ۱۸۵۰ کوچکترین برادر آنان میر لهمان نیز به ایالات متحده آمد و نام شرکت آنان به برادران لهمان تغییر کرد.

در این سالها کتان مهمترین تولید قسمتهای جنوبی ایالات متحده بود. با توجه به اینکه قیمت کتان در بقیه کشورهای دنیا بسیار بالاتر بود برادران لهمان تصمیم به صادرات کتان گرفتند. در چند سال فروش کتان به یکی از کارهای اصلی آنان تبدیل شد. در سال ۱۸۵۵ هنری لهمان به تب زرد مبتلا شد و درگذشت. دو برادر دیگر او مقر شرکت را به شهر نیویورک منتقل کردند. به تدریج برادران لهمان تبدیل به یک موسسه اقتصادی بسیار بزرگ شد و به مدت ۱۵۰ سال یکی از مهمترین موسسات اقتصادی ایالات متحده بود تا اینکه در سال ۲۰۰۸ اعلام ورشکستگی کرد.

منابع

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Henry Lehman». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱ مارس ۲۰۱۵.
  • «Henry_Lehman». دریافت‌شده در ۱ مارس ۲۰۱۵.