کارل لینه: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
خنثی‌سازی ویرایش 14556859 توسط 199.126.203.161 (بحث) دلیل ناقص کردن جمله چیست؟
خط ۶۶: خط ۶۶:
[[رده:کارل لینه]]
[[رده:کارل لینه]]
[[رده:استادان دانشگاه اوپسالا]]
[[رده:استادان دانشگاه اوپسالا]]
[[رده:اعضای آکادمی سلطنتی علوم سوئد]]
[[رده:اعضای فرهنگستان سلطنتی علوم سوئد]]
[[رده:اعضای آکادمی علوم پروس]]
[[رده:اعضای آکادمی علوم پروس]]
[[رده:اعضای انجمن سلطنتی]]
[[رده:اعضای انجمن سلطنتی]]

نسخهٔ ‏۲۶ ژانویهٔ ۲۰۱۵، ساعت ۲۳:۵۸

کارل لینه
زادهٔ۲۳ مهٔ ۱۷۰۷
رُس هولْتْ , المهولت , سوئد
درگذشت۱۰ ژانویهٔ ۱۷۷۸ (۷۰ سال)
اوپسالا , سوئد
شناخته‌شده برایطبقه‌بندی علمی جانداران
پیشینه علمی
شاخه(ها)گیاه‌شناسی , زیست‌شناسی , جانورشناسی
محل کاردانشگاه لاند
دانشگاه اوپسالا
دانشگاه هاردرفیک
امضاء

کارل فون لینه (به سوئدی: Carl von Linné) ‏ (۱۷۰۷-۱۷۷۸) گیاه‌شناس و پزشک سوئدی و پایه‌گذار نظام امروزی طبقه‌بندی گیاهان و جانوران بود.

کارل لینائوس دانشمند گیان شناس در حدود دو قرن پیش شروع به مطالعه علمی گیاهان کرد.

نام

نام او به سوئدی «کارل نیلسون لینائوس» (به سوئدی: Carl Nilsson Linnæus) است. خود او از نام لاتینی «کارولوس لینائوس» در آثارش استفاده می‌کرد. در ایران به نام «کارل فون لینه» (از ضبط فرانسه نام اشرافی او Carl von Linné)، «کارل لینه» یا بیشتر «لینه» معروف است.

زندگی

کارل لیناوس در سال ۱۷۰۷ در رُس هولْتْ (Råshult) ، روستایی در شهرستان آلْمولت ، استان اسمولند در جنوب سوئد به دنیا آمد.

در جوانی مانند پدر و پدربزرگ مادریش برای کشیش شدن تربیت شده بود. ولی خودش به این کار هیچ علاقه‌ای نداشت. علاقهٔ او به گیاه‌شناسی مورد توجّه پزشکی از شهر خودش قرار گرفت که او را به دانشگاه لاند برای تحصیل فرستاد و بعد از یک سال به دانشگاه اوپسالا منتقل شد.

در طول این مدّت لینه دریافت که پرچم و مادگی اساسی برای تقسیم‌بندی گیاهان است. او مقالهٔ کوتاهی در بارهٔ این موضوع نوشت و به دنبال آن مقام استادیاری دانشگاه را بدست آورد. درسال ۱۷۳۲ آکادمی علوم اوپسالا برای تحقیقات در ناحیه لپلند که تا آن موقع ناشناخته بود از او حمایت مالی کرد. نتیجهٔ این تحقیقات مقالهٔ «فلورا لاپونیکا» بود که در سال ۱۷۳۷ به چاپ رسید.

پس از آن لینه راهی اروپا شد. او در هلند با یان فردریک گرونوویوس دیدار کرد و نسخه‌ای از کار خود در زمینهٔ طبقه بندی گیاهان یعنی کتاب «سیسْتِما ناتورا» را به او نشان داد. در این کتاب که در چاپ دهم خود در سال۱۷۵۸ چاپ شد، ۴۴۰۰ گونه حیوانات و ۷۷۰۰ گونه از گیاهان طبقه‌بندی شده بود. لینه در این کتاب نام‌های طولانی و بی‌ضابطه رایج آن زمان مانند physalis amno ramosissime ramis angulosis glabris foliis dentoserratis را با نام‌های کوتاهی مانند Physalis angulata جایگزین کرد که امروز نیز بکار می‌رود.او حدود دو قرن پیش شروع به مطالعه ی علمی گیاهان کرد.لینه شکل و ساختمان گل و دانه ی گیاهان را وسیله طبقه بندی آن ها قرار داد.

منابع

  • زندگی نامه کارل لینه