پریوش ستوده: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Ali20 wiki (بحث | مشارکت‌ها)
دعوت به مجلس ختم نکنید
Taranet (بحث | مشارکت‌ها)
پاک کردن متن ناقض حق تکثیر
خط ۱: خط ۱:
'''پریوش ستوده''' [[آوازخوان]] و [[خواننده]] [[وزارت فرهنگ و هنر]]
'''پریوش ستوده''' [[آوازخوان]] و [[خواننده]] [[وزارت فرهنگ و هنر]]


پریوش ستوده از خوانندگان با فرهنگ [[وزارت فرهنگ و هنر]] بود که از سال ۱٣٣۹ تا سال ۱٣۵۷ به طور مداوم با ارکستر های مختلف وزارت فرهنگ و هنر همکاری داشت.


او از شاگردان [[حسین صبا]] ، [[غلامحسین بنان]] ، [[اولین باغچه بان]] ، [[نصرالله زرین پنجه]] ، [[فرامرز پایور]] و [[حسین دهلوی]] در [[هنرستان ملی موسیقی ایران]] بوده است.
== زندگینامه ==

بانو '''پریوش''' از خوانندگان با فرهنگ وزارت فرهنگ و هنر که از سال ۱٣٣۹ تا سال ۱٣۵۷ به طور مداوم با ارکستر های مختلف وزارت فرهنگ و هنر همکاری داشت، به علت سکته قلبی به طور ناگهانی دعوت حق را لبیک گفت. وی که با ارکسترهایی مانند [[حسین دهلوی]] ، [[مهرافشار]] ، [[مهرتا]] ، [[فرامرز پایور]] ، [[نصرت الله گلپایگانی]] ، [[حسن رادمردی]] ، [[عباس خوش دل]] ، [[عماد رام]] ، [[افلیا پرتو]] همکاری داشت، دارای بیشترین اثر را با این ارکسترها بوده است. پریوش ستوده خواننده ای بوده است که صدا و تصویرش در [[تلویزیون ملی ایران]] ، دهه چهل روز های چهارشنبه بعد از ظهر ساعت ٨ پخش می شد به همین واسطه خواننده ای بود که بیشترین اثر را در تلویزیون داشته است.

[[روح الله خالقی]] در مجله موزیک سال ۱٣۴۰ در پاسخ به سوالی مبنی بر جایگاه خوانندگان آن زمان، گفت: پریوش ستوده خواننده ای پرتوان است که من همواره به واسطه اجرای آواز وی به تماشای تلویزیون می نشستم، برای وی آینده ای درخشان را آرزومندم.

وی شاگرد حسین صبا پیانیست و نوازنده سنتور، [[غلامحسین بنان]] ، [[اولین باغچه بان]] ، [[نصرالله زرین پنجه]] ، [[فرامرز پایور]] و [[حسین دهلوی]] در هنرستان ملی موسیقی ایران بوده است. همکاران وی در وزارت فرهنگ و هنر، هنرمندان بزرگی چون [[حسین تهرانی]] ، [[فرامرز پایور]] ، [[حسین دهلوی]] ، [[پروین شکال ور]] ، [[پروین سالک]] ، [[هوشنگ ظریف]] ، [[عباس منوچهری]] و [[لعبت والا]] بوده است.

هوشنگ ظریف در پیام تسلیتی این ضایعه را به جامعه موسیقی تسلیت گفت و عنوان کرد: در تاریخ آواز ایران خوانندگان بی شماری بوده است، اما پریوش یگانه بود زیرا که وی جمع اخلاق و هنری والا داشت.

ارفع عطرایی یکی از همکاران وی و نوازنده سنتور او را دارای صدایی یگانه دانست و گفت: وی دارای صدایی لطیف و خاص بود و کسی بود که در وزارت فرهنگ و هنر آثار بی شمار و بی نظیری ارائه کرده است. گفتنی است وی در سال ۱٣۵٨ بازنسشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

صبح روز دوشنبه ۲۱ آبان ماه ۱٣٨۶ در [[بیمارستان شریعتی]] درگذشت.





ستوده دوشنبه ۲۱ آبان ماه ۱٣٨۶ در [[بیمارستان شریعتی]] درگذشت.


== منبع ==
== منبع ==

نسخهٔ ‏۷ سپتامبر ۲۰۰۸، ساعت ۱۹:۳۳

پریوش ستوده آوازخوان و خواننده وزارت فرهنگ و هنر

پریوش ستوده از خوانندگان با فرهنگ وزارت فرهنگ و هنر بود که از سال ۱٣٣۹ تا سال ۱٣۵۷ به طور مداوم با ارکستر های مختلف وزارت فرهنگ و هنر همکاری داشت.

او از شاگردان حسین صبا ، غلامحسین بنان ، اولین باغچه بان ، نصرالله زرین پنجه ، فرامرز پایور و حسین دهلوی در هنرستان ملی موسیقی ایران بوده است.

ستوده دوشنبه ۲۱ آبان ماه ۱٣٨۶ در بیمارستان شریعتی درگذشت.

منبع

  • «پریوش ستوده دوشنبه شب در تهران در گذشت». دریافت‌شده در ۷ سپتامبر ۲۰۰۸.