عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب: خرابکاری محتمل(پخ)
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب: نیازمند بازبینی
خط ۴۵: خط ۴۵:
|burial_date =
|burial_date =
|burial_place =
|burial_place =
|religion = [[یهودی]] - [[بهاییت]] [[وهابیت]]
|religion =[[اسلام وهابی]]
|}}
|}}
'''ملک عبدالله بن عبدالعزیز'''، [[خادم الحرمین الشریفین]]، ششمین پادشاه [[عربستان سعودی]] و دهمین فرزندِ [[عبدالعزیز آل سعود]]، بنیانگذار عربستان جدید است. وی به تاریخ اول اوت ۱۹۲۴ میلادی (۱۰ مرداد ۱۳۰۳ خورشیدی) در شهر [[ریاض]] متولد شد. ملک عبدالله پس از مرگ برادرش [[فهد بن عبدالعزیز]]، و از تاریخ اول اوت ۲۰۰۵ به‌مدت ({{سن|۲۰۰۵|۰۸|۰۱}}) پادشاه عربستان است.
'''ملک عبدالله بن عبدالعزیز'''، [[خادم الحرمین الشریفین]]، ششمین پادشاه [[عربستان سعودی]] و دهمین فرزندِ [[عبدالعزیز آل سعود]]، بنیانگذار عربستان جدید است. وی به تاریخ اول اوت ۱۹۲۴ میلادی (۱۰ مرداد ۱۳۰۳ خورشیدی) در شهر [[ریاض]] متولد شد. ملک عبدالله پس از مرگ برادرش [[فهد بن عبدالعزیز]]، و از تاریخ اول اوت ۲۰۰۵ به‌مدت ({{سن|۲۰۰۵|۰۸|۰۱}}) پادشاه عربستان است.

نسخهٔ ‏۵ ژانویهٔ ۲۰۱۵، ساعت ۰۶:۵۸

ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود
[[خادم الحرمین الشریفین][قاتل شیعیان جهان]]
ششمین پادشاه عربستان سعودی
حکومت۱ اوت ۲۰۰۵ – تاکنون
پیشینفهد
ولیعهد عربستان سعودی
Tenure۱۹۸۲ - ۱ اوت ۲۰۰۵
پادشاهفهد
فرمانده نیروهای مسلح
سلطنت
پادشاهسعود
فیصل
خالد
فهد
عبدالله
رئیس هیأت وزیران
زاده۱ اوت ۱۹۲۴ ‏(۹۹ سال)[۱]
ریاض، عریستان سعودی
درگذشتهریاض، عریستان سعودی
همسر(ان)۴ همسر[۲]
فرزند(ان)۷ پسر و ۱۵ دختر[۳]
نام کامل
ملک عبدالله بن عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل بن ترکی بن عبدالله بن محمد بن سعود
خاندانآل سعود
پدرملک عبدالعزیز[۴]
مادرفهده بنت العاصی بن شریم[۴]

ملک عبدالله بن عبدالعزیز، خادم الحرمین الشریفین، ششمین پادشاه عربستان سعودی و دهمین فرزندِ عبدالعزیز آل سعود، بنیانگذار عربستان جدید است. وی به تاریخ اول اوت ۱۹۲۴ میلادی (۱۰ مرداد ۱۳۰۳ خورشیدی) در شهر ریاض متولد شد. ملک عبدالله پس از مرگ برادرش فهد بن عبدالعزیز، و از تاریخ اول اوت ۲۰۰۵ به‌مدت (۱۸ سال) پادشاه عربستان است.

ملک عبدالله از سال ۱۹۷۵ معاون دوم نخست وزیر بوده‌است پستی که در عربستان به ولیعهد بعدی تعلق می‌گیرد. از سال ۱۹۸۲ میلادی ولیعهد عربستان شد. البته وی از سال ۱۹۹۵ و پس از بیماری و زمین‌گیر شدن ملک فهد عملاً تمامی اختیارات یک پادشاه را در دست گرفت. وی همچنین ریاست هیأت وزیران و فرماندهی گارد ملی عربستان سعودی را نیز عهده دار می‌باشد.

مرگ عبدالله

و سرانجام در ژانویه 2015 پس از چند روز بستری شدن در بیمارستان به دلیل بیماری التهاب ریه (ذات‌الریه) درگذشت.

روایات پیرامون پس از مرگ

امـ ام صادق علی ـه الـ سلـام : هر کس مرگ عبدالله را برای من تضمین کند، من ظهور قائم را برای او تضمین می کنم. سپس فرموند: وقتی عبدالله از دنیا رفت، مردم برای حکومت با کسی توافق نکنند و این اختلاف و درگیری به خواست خدا تا ظهور صاحب الامر عـ جل الله فرجـ ه الـ شریف ادامه یابد. حکومت های چند ساله پایان یافته و تبدیل به حکومت چند ماهه و چند روزه شود. راوی می گوید: سئوال کردم: آیا این ماجرا به طول می انجامد؟ فرموند: هرگز. »[۵]

پادشاهی عربستان

جانشینی

ملک عبدالله امسال ۹۹ سال دارد و برادر ناتنی و ولیعهد او شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز ۸۰ سال داشت که زودتر از او در گذشت. کسی که بعد از شاهزاده سلطان توانست به ولیعهدی برسد، شاهزاده نایف بن عبدالعزیز بود که ۲ سال از شاهزاده سلطان جوان‌تر بود. اما شاهزاده نایف، دومین ولیعهد عبدالله نیز در شانزدهم ژوئن ۲۰۱۲ میلادی درگذشت. پس از مرگ نایف برادرش، سلمان بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد پادشاهی سعودی انتخاب شد.

طبق وصیت ملک عبدالعزیز، برادر بزرگتر ولیعهد خواهد بود و در صورت استنکاف نوبت به برادر بزرگتر بعدی می‌رسد. این شیوهٔ گزینشِ سنتی در زمان ملک عبدالله پس از مرگ سلطان بن عبدالعزیز، برادر و اولین ولیعهد وی با ایجاد «هیأت بیعت» به هم خورد و عبدالله بر اساس رایزنی شورایی نایف بن عبدالعزیز و پس از مرگ نایف، سلمان بن عبدالعزیز را حتی بدون رایزنی به ولیعهدی برگزید.[نیازمند منبع]

روابط با ایران

ملک عبدالله خواستار حملهٔ نظامیِ ایالات متحده امریکا به ایران و متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران بوده است. او در آوریل ۲۰۰۸ به ریان کروکر سفیر ایالات متحده در عراق و ژنرال دیوید پترائوس گفته بود «سر افعی را قطع کنید». سفیر عربستان در واشنگتن، عادل الجبیر، از توصیه‌های مکرّرِ ملک عبدالله به امریکا دربارهٔ حملهٔ نظامی به ایران و متوقف کردن برنامه هسته‌ای این کشور یاد کرده است.[۶][۷] پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم ایران، عبدالله بن عبدالعزیز در پیامی به وی، پیروزی وی را تبریک گفت.[۸]

منابع

  1. نشست لندن ۲۰۰۹
  2. Rediff.com
  3. Rediff.com
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ King Abdullah: A Who2 Profile
  5. بحارالانوار، ج 52، ص 240.
  6. Wikipedia contributors, "Abdullah of Saudi Arabia," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Abdullah_of_Saudi_Arabia&oldid=525255285 (accessed December 3, 2012).
  7. «Saudi king urged US to attack Iran: leaked documents». ۲۸ نوامبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۳ دسامبر ۲۰۱۲.
  8. العاهل السعودی یهنئ روحانی بفوزه فی انتخابات الرئاسة العربیه
سلف:
فهد بن عبدالعزیز
نخست وزیر عربستان سعودی

۱ اوت ۲۰۰۵ - تاکنون

جانشین:
-