تبدیل داخلی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
صفحه‌ای تازه حاوی «'''تبدیل داخلی''' یا '''تبدیل درونی''' {{انگلیسی|Internal conversion}} گونه‌ای واپاشی هسته...» ایجاد کرد
 
خط ۱: خط ۱:
'''تبدیل داخلی''' یا '''تبدیل درونی''' {{انگلیسی|Internal conversion}} گونه‌ای [[واپاشی هسته‌ای]] است که در آن یک [[هسته (فیزیک)|هستۀ]] برانگیخته به صورت [[الکترومغناطیسی]] با یکی از الکترون‌های خود [[برهم‌کنش]] می‌کند. بر اثر این برهم‌کنش، [[الکترون]] از [[اتم]]، [[نشر]] می‌کند و به بیرون پرتاب می‌شود.
'''تبدیل داخلی''' یا '''تبدیل درونی''' {{انگلیسی|Internal conversion}} گونه‌ای [[واپاشی هسته‌ای]] است که در آن یک [[هسته (فیزیک)|هستهٔ]] برانگیخته به صورت [[الکترومغناطیسی]] با یکی از الکترون‌های خود [[برهم‌کنش]] می‌کند. بر اثر این برهم‌کنش، [[الکترون]] از [[اتم]]، [[نشر]] می‌کند و به بیرون پرتاب می‌شود.


از آنجا که الکترون پرانرژی، از اتم رادیواکتیو و نه هسته، نشر می‌کند، این واپاشی از نوع [[واپاشی بتا]] نیست. در نتیجه، به دلیل عدم وجود واپاشی بتا، [[عدد اتمی]] نیز تغییر نمی‌کند و عنصر، به عنصری دیگر تبدیل نمی‌شود. تنها به‌دلیل از دست رفتن یک الکترون، اتم خنثی [[یونیزاسیون|یونیزه]] می‌شود، اما هیچ ذرۀ دیگر از جمله [[نوترینو]] نشر نمی‌کند.
از آنجا که الکترون پرانرژی، از اتم رادیواکتیو و نه هسته، نشر می‌کند، این واپاشی از نوع [[واپاشی بتا]] نیست. در نتیجه، به دلیل عدم وجود واپاشی بتا، [[عدد اتمی]] نیز تغییر نمی‌کند و عنصر، به عنصری دیگر تبدیل نمی‌شود. تنها به‌دلیل از دست رفتن یک الکترون، اتم خنثی [[یونیزاسیون|یونیزه]] می‌شود، اما هیچ ذرهٔ دیگر از جمله [[نوترینو]] نشر نمی‌کند.


==جستارهای وابسته==
== جستارهای وابسته ==
*[[واپاشی بتا]]
* [[واپاشی بتا]]
*[[ضریب تبدیل داخلی]]
* [[ضریب تبدیل داخلی]]
*[[گیراندازی الکترون]]
* [[گیراندازی الکترون]]


==منابع==
== منابع ==
*[https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Internal_conversion&oldid=627918495 ویکی‌پدیا انگلیسی]
* [//en.wikipedia.org/w/index.php?title=Internal_conversion&oldid=627918495 ویکی‌پدیا انگلیسی]


{{فیزیک-خرد}}
{{فیزیک-خرد}}

نسخهٔ ‏۷ دسامبر ۲۰۱۴، ساعت ۲۰:۰۵

تبدیل داخلی یا تبدیل درونی (به انگلیسی: Internal conversion) گونه‌ای واپاشی هسته‌ای است که در آن یک هستهٔ برانگیخته به صورت الکترومغناطیسی با یکی از الکترون‌های خود برهم‌کنش می‌کند. بر اثر این برهم‌کنش، الکترون از اتم، نشر می‌کند و به بیرون پرتاب می‌شود.

از آنجا که الکترون پرانرژی، از اتم رادیواکتیو و نه هسته، نشر می‌کند، این واپاشی از نوع واپاشی بتا نیست. در نتیجه، به دلیل عدم وجود واپاشی بتا، عدد اتمی نیز تغییر نمی‌کند و عنصر، به عنصری دیگر تبدیل نمی‌شود. تنها به‌دلیل از دست رفتن یک الکترون، اتم خنثی یونیزه می‌شود، اما هیچ ذرهٔ دیگر از جمله نوترینو نشر نمی‌کند.

جستارهای وابسته

منابع