ماری آنتوانت: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز ←‏زندگی و ویژگی‌ها: اصلاح املا
جز Bot: Removing Link FA template
خط ۸۴: خط ۸۴:
{{Link FA|bs}}
{{Link FA|bs}}
{{Link FA|eo}}
{{Link FA|eo}}
{{Link FA|it}}
{{Link FA|pt}}
{{Link GA|sr}}
{{Link GA|sr}}

نسخهٔ ‏۳۰ اوت ۲۰۱۴، ساعت ۱۲:۴۲

ماری آنتوانت اتریش
آخرین ملکه فرانسه
ماری آنتوانت
سلطنت۱۷۷۴-۱۷۹۲
زاده۲ نوامبر ۱۷۵۵
وین، اتریش
درگذشته۱۶ اکتبر ۱۷۹۳ (۳۷ سال)
میدان کنکورد، پاریس،  فرانسه
آرامگاه
همسر
پدرفرانسیس یکم
مادرماریا ترزا، اتریش
امضاء

ماری آنتوانت (به فرانسوی: Marie Antoinette)، (به آلمانی: Maria Antonia Josepha (or Josephina) Johanna) معروف به اتریشی (۱۷۵۵ تا ۱۷۹۳ میلادی) واپسین ملکه پیش از انقلاب کبیر فرانسه است.

زایش و همسری

وی در سال ۱۷۵۵ در شهر وین در کشور اتریش زاده شد. ماری آنتوانت، دختر فرانسوای اول بود و در سال ۱۷۷۰ به همسری شاهزاده لویی درآمد. چهار سال پس از ان لویی به پادشاهی فرانسه رسید و ماری آنتوانت شهبانوی فرانسه شد.

زندگی و ویژگی‌ها

آنتوانت یک بانوی اشرافزاده، ولخرج و خوشگذران بود که از روند جامعه آگاهی چندانی نداشت. گفته شده که زمانی که صدای انقلاب فرانسه بلند شده بود وی از کسی پرسید: که مردم چه می‌خواهند؟ آن شخص پاسخ داد: گرسنه‌اند و نان می‌خواهند. و شهبانو گفته بود: اکنون که نان ندارند چرا شیرینی نمی‌خورند! اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ماری آنتوانت این سخنان را بر زبان رانده باشد.[۱] وی به زبان فرانسه و آلمانی تسلط کامل داشت.در کتاب غرش توفان اشاره شده است که یکی از افسران در مورد او گفته است هرگز زنی را ندیده بودم که با این فصاحت فرانسوی تکلم کند و با این سلاست آلمانی صحبت کند.ملکه فرانسه به زبان انگلیسی نیز آشنایی داشت.

در کل مردم فرانسه از او بیزار بودند و این بیزاری را در روزنامه‌های بومی آن زمان به نمایش می‌گذاشتند.

انقلاب و مرگ

ماری آنتوانت، دقایقی قبل از اعدام با گیوتین. اثر ژاک لوئی داوید.

در کوران انقلاب ماری آنتوانت از برادرش لئوپولد دوم پادشاه اتریش درخواست یاری کرد. با اعلام جنگ اتریش به فرانسه در حال انقلاب، مردم خشمگین در ۱۰ آگوست ۱۷۹۲ به پادشاهی لویی شانزدهم بر فرانسه پایان دادند. خانواده پادشاهی به زندان افتادند و کوشش شاه و شهبانو برای گریز نافرجام ماند و سرانجام در ۱۶ اکتبر ۱۷۹۳ در حدود نه ماه بعد از اعدام همسرش به دست گیوتین سپرده شد.

با بازگشت بوربون‌ها به سلطنت فرانسه و به قدرت‌رسیدن لویی هجدهم، جسد ماری آنتونت و همسرش لوئی شانزدهم به کلیسای سلطنتی سن‌دنُی منتقل و پس از طی مراسم تشریفاتی، در آن‌جا دفن شد.

منابع

Fraser, Antonia (2001). Marie Antoinette, The Journey. Anchor. ISBN 0-7538-1305-X.

الگو:Link FA الگو:Link FA الگو:Link GA