گئورگ فیلیپ تیلمان: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Fatemibot (بحث | مشارکت‌ها)
Fatemibot (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۴۳: خط ۴۳:
[[رده:آهنگسازان اهل آلمان]]
[[رده:آهنگسازان اهل آلمان]]
[[رده:آهنگسازان باروک]]
[[رده:آهنگسازان باروک]]
[[رده:آهنگسازان کلاسیک اهل آلمان]]
[[رده:اهالی ماگدبورگ]]
[[رده:اهالی ماگدبورگ]]
[[رده:موسیقی‌دانان اهل هامبورگ]]
[[رده:موسیقی‌دانان اهل هامبورگ]]

نسخهٔ ‏۲۷ ژوئیهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۱۹:۲۰

گیورگ فیلیپ تیلِمان
پرتره‌ای از تیلِمان که در سال ۱۷۵۰ کشیده شده‌است
پرتره‌ای از تیلِمان که در سال ۱۷۵۰ کشیده شده‌است
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۱۴ مارس ۱۶۸۱
ماگدبورگ
درگذشته۲۵ ژوئن ۱۷۶۷
هامبورگ

گیورگ فیلیپ تیلِمان[۱] (به آلمانی: Georg Philipp Telemann) (زادهٔ ۱۴ مارس ۱۶۸۱-درگذشتهٔ ۲۵ ژوئن ۱۷۶۷) آهنگساز آلمانی باروک و نوازندهٔ چندین ساز مختلف بود.

تیلِمان که یک موسیقی‌دان خودآموخته به‌شمار می‌آمد بر خلاف میل خانواده‌اش به حرفهٔ آهنگسازی روی آورد. او پس از آن‌که تحصیلات مقدماتی‌اش را در ماگدبورگ، کلاوستال-زلرفلد و هیلدسهایم به پایان رساند وارد دانشگاه لایپزیگ شد تا حقوقدان شود اما در نهایت به موسیقی روی آورد. تیلمان پیش از آن‌که در سال ۱۷۲۱ در هامبورگ اقامت گزیند و مسئول موسیقی ۵ کلیسای اصلی آن شهر شود مشاغل مهم دیگری در لایپزیگ، آیزناخ و فرانکفورت داشت.

زندگی شخصی تیلمان برخلاف زندگی حرفه‌ای‌اش دستخوش ناآرامی و ناکامی بود. اولین همسر او تنها چند ماه پس از ازدواج‌شان درگذشت. همسر دوم تیلمان نیز روابطی خارج از چارچوب زندگی زناشوئی داشت و زمانی که او را ترک کرد بدهی بزرگی که در قمار بالا آورده بود را برای تیلمان به جا گذاشت.

تیلمان یکی از پرکارترین آهنگسازان تاریخ به‌شمار می‌آید (حداقل بر مبنای تعداد آثاری که در زمان حال از او در دسترس است می‌توان این‌طور برداشت کرد) و از نظر هم‌عصرانش نیز یکی از آهنگسازان پیشرو آن دوره محسوب می‌شده‌است. از این لحاظ او با یوهان سباستیان باخ که دوست صمیمی‌اش بود و هندل که با هم آشنا بودند مقایسه می‌شود. تیلمان پدرخواندهٔ کارل فیلیپ امانوئل باخ پسر یوهان سباستیان باخ بوده‌است و باخ نام فیلیپ را از روی نام تیلمان برای فرزندش انتخاب کرده بود.

منابع

الگو:Link FA الگو:Link FA