دئوکالیون: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
صفحهٔ جدید: '''دئوکالیون''' {{یونانی|Δευκαλίων}}، در اسطوره‌های یونان، پسر پرومته و پرونویا است. {{شخصیت‌...
 
Senemmar (بحث | مشارکت‌ها)
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۹: خط ۱۹:
}}
}}


با [[پورها]] نخستین زن میرایی که زاده شد، ازدواج کرد. زمانی که [[زئوس]] تصمیم گرفت انسان را به وسیله طوفان نابود کند، پرومته به پسرش گفت که کشتی‌ای بسازد و در آن غذا ذخیره کند. به این ترتیب دئوکالیون و پورها نجات یافتند. اما چون نسلی از انسان باقی نمانده بود . وخشی به آن‌ها گفت که سنگ‌هایی از بالا به پشت پرتاب کنند. سنگ‌های دئوکالیون مرد و سنگ‌های پورها زن شدند و نژاد انسانی ایجاد شد. آن‌دو پنج فرزند به نام‌های هلن، آمفیکتوئون، پروتوگنیا، پاندورا، تویا داشتند.
با [[پورها]] نخستین زن میرایی که زاده شد، ازدواج کرد. زمانی که [[زئوس]] تصمیم گرفت انسان را به وسیله طوفان نابود کند، پرومته به پسرش گفت که کشتی‌ای بسازد و در آن غذا ذخیره کند. به این ترتیب دئوکالیون و پورها نجات یافتند. اما چون نسلی از انسان باقی نمانده بود. وخشی به آن‌ها گفت که سنگ‌هایی از بالا به پشت پرتاب کنند. سنگ‌های دئوکالیون مرد و سنگ‌های پورها زن شدند و نژاد انسانی ایجاد شد. آن‌دو پنج فرزند به نام‌های هلن، آمفیکتوئون، پروتوگنیا، پاندورا، تویا داشتند.


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==

نسخهٔ ‏۲۵ ژوئن ۲۰۰۸، ساعت ۰۸:۰۹

دئوکالیون (به یونانی: Δευκαλίων)، در اسطوره‌های یونان، پسر پرومته و پرونویا است.

اساطیر یونان باستان
دئوکالیون و پرومته
دئوکالیون
جنسیت: مذکر
پدر: پرومته
مادر: پرونویا
همسر: پورها
فرزندان: هلن، آمفیکتوئون، پروتوگنیا، پاندورا، تویا
موضوع‌های اساطیر یونان باستان

آ ا ب پ ت ج چ خ د ر ز ژ س
ش ف ک گ ل م ن و ه ی

با پورها نخستین زن میرایی که زاده شد، ازدواج کرد. زمانی که زئوس تصمیم گرفت انسان را به وسیله طوفان نابود کند، پرومته به پسرش گفت که کشتی‌ای بسازد و در آن غذا ذخیره کند. به این ترتیب دئوکالیون و پورها نجات یافتند. اما چون نسلی از انسان باقی نمانده بود. وخشی به آن‌ها گفت که سنگ‌هایی از بالا به پشت پرتاب کنند. سنگ‌های دئوکالیون مرد و سنگ‌های پورها زن شدند و نژاد انسانی ایجاد شد. آن‌دو پنج فرزند به نام‌های هلن، آمفیکتوئون، پروتوگنیا، پاندورا، تویا داشتند.

جستارهای وابسته

منابع

  • ویل دورانت (۱۳۷۸تاریخ تمدن، یونان باستان (جلد دوم)، ترجمهٔ امیرحسین آریان‌پور و دیگران، به کوشش سرویراستار، محمود مصاحب.، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، شابک ISBN ۹۶۴-۴۴۵-۰۰۱-۹ مقدار |شابک= را بررسی کنید: invalid character (کمک) پارامتر |چاپ= اضافه است (کمک)