لرستان پیشکوه: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
جز تصحیح لری مینجایی
خط ۱: خط ۱:
'''پیشکوه'''، نام تاریخی مناطقی است در غرب ایران که برابر است با [[استان لرستان]] امروزی. بین استان لرستان و [[استان ایلام]] رشته کوه [[کبیرکوه]] قرار دارد، [[لرستان]] را پیشکوه و ایلام را [[پشتکوه (منطقه)|پشتکوه]] می‌نامیدند. در قرن سیزدهم ق. از منطقه پشتکوه نام برده شده‌است.<ref>[http://www.encyclopaediaislamica.com/madkhal2.php?sid=2774 پشتکوه] بنیاد دایرة المعارف اسلامی</ref>
'''پیشکوه'''، نام تاریخی مناطقی است در غرب ایران که برابر است با [[استان لرستان]] امروزی. بین استان لرستان و [[استان ایلام]] رشته کوه [[کبیرکوه]] قرار دارد، [[لرستان]] را پیشکوه و ایلام را [[پشتکوه (منطقه)|پشتکوه]] می‌نامیدند. در قرن سیزدهم ق. از منطقه پشتکوه نام برده شده‌است.<ref>[http://www.encyclopaediaislamica.com/madkhal2.php?sid=2774 پشتکوه] بنیاد دایرة المعارف اسلامی</ref>
[[لرستان فیلی]] در منابع به دو قسمت عمده [[پشتکوه]] و [[پیشکوه]] تقسیم شده است. لرستان پیشکوه شامل استان امروزی لرستان می شود در حالی که منظور از پشتکوه استان ایلام است. سعیدیان به نقل از ودیعی در صفحه 1069 دایرة المعارف خود زبان غالب مردم پیشکوه را لکی و زبان غالب مردم پشتکوه را ملکی معرفی کرده است<ref>سعیدیان، عبدالحسین (1360). دائرةالمعارف سرزمين و مردم ايران. انتشارات مجله علم و زندگي 1360 </ref>. ظاهرا کلمه ملکی از نام ایل ملکشاهی از بزرگترین ایلات پشتکوه گرفته شده است.
[[لرستان فیلی]] در منابع به دو قسمت عمده [[پشتکوه]] و [[پیشکوه]] تقسیم شده است. لرستان پیشکوه شامل استان امروزی لرستان می‌شود در حالی که منظور از پشتکوه استان ایلام است. سعیدیان به نقل از ودیعی در صفحه ۱۰۶۹ دایرة المعارف خود زبان غالب مردم پیشکوه را لکی و زبان غالب مردم پشتکوه را ملکی معرفی کرده است.<ref>سعیدیان، عبدالحسین (۱۳۶۰). دائرةالمعارف سرزمین و مردم ایران. انتشارات مجله علم و زندگی ۱۳۶۰</ref> ظاهرا کلمه ملکی از نام ایل ملکشاهی از بزرگترین ایلات پشتکوه گرفته شده است.


برخی حدس زده اند که لرستان فیلی غیر از پشتکوه و پیشکوه شامل منطقه دیگری به نام [[میانکوه]] هم بوده که به علت نداشتن مرکزیت سیاسی در منابع تاریخی مورد اشاره قرار نگرفته است اما در فرهنگ شفاهی مردمن لرستان نام این منطقه کاملا زنده و رایج است، تلفظ محلی میانکوه در لری خرم آبادی "میکو" می باشد که شامل منطقه [[بالاگریوه]] است.
برخی حدس زده‌اند که لرستان فیلی غیر از پشتکوه و پیشکوه شامل منطقه دیگری به نام [[میانکوه]] هم بوده که به علت نداشتن مرکزیت سیاسی در منابع تاریخی مورد اشاره قرار نگرفته است اما در فرهنگ شفاهی مردمن لرستان نام این منطقه کاملا زنده و رایج است، تلفظ محلی میانکوه در لری خرم‌آبادی "میکو" می‌باشد که شامل منطقه [[بالاگریوه]] است.

لرهای پیشکوه عمدتا به زبان های [[لری مینجایی]] و [[لکی]] سخن می گویند. لکی دارای گویش های الشتری، دلفانی و طرحانی می باشد. [[لری مینجایی]] هم دارای گویش های [[لری خرم آبادی|خرم آبادی]]، [[لری بالاگریوه|بالاگریوه]] و [[لری سیلاخوری|سیلاخوری]] و.. است.


لرهای پیشکوه عمدتا به زبان‌های [[لری خرم‌آبادی]] و [[لکی]] سخن می‌گویند. لکی دارای گویش‌های الشتری، دلفانی و طرحانی می‌باشد.
== منابع ==
== منابع ==
{{پانویس}}
{{پانویس}}

نسخهٔ ‏۱۴ ژوئن ۲۰۱۴، ساعت ۰۷:۳۲

پیشکوه، نام تاریخی مناطقی است در غرب ایران که برابر است با استان لرستان امروزی. بین استان لرستان و استان ایلام رشته کوه کبیرکوه قرار دارد، لرستان را پیشکوه و ایلام را پشتکوه می‌نامیدند. در قرن سیزدهم ق. از منطقه پشتکوه نام برده شده‌است.[۱] لرستان فیلی در منابع به دو قسمت عمده پشتکوه و پیشکوه تقسیم شده است. لرستان پیشکوه شامل استان امروزی لرستان می‌شود در حالی که منظور از پشتکوه استان ایلام است. سعیدیان به نقل از ودیعی در صفحه ۱۰۶۹ دایرة المعارف خود زبان غالب مردم پیشکوه را لکی و زبان غالب مردم پشتکوه را ملکی معرفی کرده است.[۲] ظاهرا کلمه ملکی از نام ایل ملکشاهی از بزرگترین ایلات پشتکوه گرفته شده است.

برخی حدس زده‌اند که لرستان فیلی غیر از پشتکوه و پیشکوه شامل منطقه دیگری به نام میانکوه هم بوده که به علت نداشتن مرکزیت سیاسی در منابع تاریخی مورد اشاره قرار نگرفته است اما در فرهنگ شفاهی مردمن لرستان نام این منطقه کاملا زنده و رایج است، تلفظ محلی میانکوه در لری خرم‌آبادی "میکو" می‌باشد که شامل منطقه بالاگریوه است.

لرهای پیشکوه عمدتا به زبان‌های لری خرم‌آبادی و لکی سخن می‌گویند. لکی دارای گویش‌های الشتری، دلفانی و طرحانی می‌باشد.

منابع

  1. پشتکوه بنیاد دایرة المعارف اسلامی
  2. سعیدیان، عبدالحسین (۱۳۶۰). دائرةالمعارف سرزمین و مردم ایران. انتشارات مجله علم و زندگی ۱۳۶۰