محمد بن سعد بن منیع: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:
'''ابوعبدالله محمد بن سعد بن منیع''' (۱۶۸-۲۳۰ ق / ۷۸۴-۸۴۵ م) مورخ و سیره‌نویس مشهور اهل [[بغداد]]. او کاتب و منشی [[واقدی]] یکی دیگر از سیره‌نویسان نخستین بود. ابن سعد در ۸۴۵ میلادی در [[بغداد]] درگذشت.
'''ابوعبدالله محمد بن سعد بن منیع''' (۱۶۸-۲۳۰ ق / ۷۸۴-۸۴۵ م) مورخ و سیره‌نویس مشهور اهل [[بغداد]]. او کاتب و منشی [[واقدی]] یکی دیگر از سیره‌نویسان نخستین بود. ابن سعد در ۸۴۵ میلادی در [[بغداد]] درگذشت.


تألیف مفصل و کم نظیر ابن سعد، کتاب «الطبقات الکبیر» است. این کتاب با سیرهٔ [[پیامبر اسلام]] آغاز می‌شود و با شرح احوال صحابه، عالمان مدینه و دیگر شهرهای حجاز، شام و مصر، کوفه، بصره، بغداد و برخی دیگر از مراکز علمی آن روزگار ادامه می‌یابد. طبقات را می‌توان گنجینه‌ای در نسب‌شناسی عرب پیش از اسلام دانست. این کتاب تحت سرپرستی [[ادوارد زاخائو]] با همکاری جمعی از خاورشناسان بین سالهای ۱۹۰۴ تا ۱۹۱۸ در ۸ مجلد در [[لایدن]] منتشر شد، و بار دیگر در [[بیروت]] براساس همان نسخه در سال‌های ۱۹۵۷- ۱۹۶۰ به چاپ رسید.
تألیف مفصل و کم نظیر ابن سعد، کتاب [[طبقات الکبری|الطبقات الکبیر]] است. این کتاب با سیرهٔ [[پیامبر اسلام]] آغاز می‌شود و با شرح احوال صحابه، عالمان مدینه و دیگر شهرهای حجاز، شام و مصر، کوفه، بصره، بغداد و برخی دیگر از مراکز علمی آن روزگار ادامه می‌یابد. طبقات را می‌توان گنجینه‌ای در نسب‌شناسی عرب پیش از اسلام دانست. این کتاب تحت سرپرستی [[ادوارد زاخائو]] با همکاری جمعی از خاورشناسان بین سالهای ۱۹۰۴ تا ۱۹۱۸ در ۸ مجلد در [[لایدن]] منتشر شد، و بار دیگر در [[بیروت]] براساس همان نسخه در سال‌های ۱۹۵۷- ۱۹۶۰ به چاپ رسید.


==کارها==
==کارها==

نسخهٔ ‏۳ مهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۲۰:۵۲

ابوعبدالله محمد بن سعد بن منیع (۱۶۸-۲۳۰ ق / ۷۸۴-۸۴۵ م) مورخ و سیره‌نویس مشهور اهل بغداد. او کاتب و منشی واقدی یکی دیگر از سیره‌نویسان نخستین بود. ابن سعد در ۸۴۵ میلادی در بغداد درگذشت.

تألیف مفصل و کم نظیر ابن سعد، کتاب الطبقات الکبیر است. این کتاب با سیرهٔ پیامبر اسلام آغاز می‌شود و با شرح احوال صحابه، عالمان مدینه و دیگر شهرهای حجاز، شام و مصر، کوفه، بصره، بغداد و برخی دیگر از مراکز علمی آن روزگار ادامه می‌یابد. طبقات را می‌توان گنجینه‌ای در نسب‌شناسی عرب پیش از اسلام دانست. این کتاب تحت سرپرستی ادوارد زاخائو با همکاری جمعی از خاورشناسان بین سالهای ۱۹۰۴ تا ۱۹۱۸ در ۸ مجلد در لایدن منتشر شد، و بار دیگر در بیروت براساس همان نسخه در سال‌های ۱۹۵۷- ۱۹۶۰ به چاپ رسید.

کارها

طبقات الکبری

منابع

  • دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، ابن سعد، ابو عبدالله، عبدالکریم گلشنی
  • جورج سارتون ، مقدمه بر تاریخ علم، ترجمه غلامحسین صدری افشار، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

جستارهای وابسته