اثر ترموالکتریکی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
آرامس (بحث | مشارکت‌ها)
جز ویرایش به وسیلهٔ ابزار خودکار ابرابزار
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Peltierelement 16x16.jpg|بندانگشتی|المنت پلیته ۱۶*۱۶]]
[[پرونده:Peltierelement 16x16.jpg|بندانگشتی|المنت پلیته ۱۶*۱۶]]
'''اثر ترموالکتریک''' تبدیل مستقیم [[اختلاف دما]] به [[ولتاژ الکتریکی]] و یا برعکس آن است . یک دستگاه ترموالکتریک وسیله ای است در صورت وجود اختلاف دما در دو سرش ،ولتاژی را پدید می آورد و در مقابل در صورت گرفتن ولتاژ در دو سرش اختلاف دما ایجاد می شود . در ابعاد اتمی ، [[گرادیان]] [[دما|دمای]] اعمال شده سبب می شود تا [[حامل های بار]] در ماده از سر گرم به سر سرد حرکت کنند .
'''اثر ترموالکتریک''' تبدیل مستقیم [[اختلاف دما]] به [[ولتاژ الکتریکی]] و یا برعکس آن است. یک دستگاه ترموالکتریک وسیله‌ای است در صورت وجود اختلاف دما در دو سرش، ولتاژی را پدید می‌آورد و در مقابل در صورت گرفتن ولتاژ در دو سرش اختلاف دما ایجاد می‌شود. در ابعاد اتمی، [[گرادیان]] [[دما|دمای]] اعمال شده سبب می‌شود تا [[حامل‌های بار]] در ماده از سر گرم به سر سرد حرکت کنند.


این اثر در [[تولید الکتریسیته]] و محاسبه دمای اجسام یا تغییر دمایشان کاربرد دارد . چون گرم شدن و سرد شدن ارتباط مستقیمی با قطبش ولتاژ اعمال شده دارد، دستگاه های ترموالکتریک ، کنترل کننده های بسیار موثر دما هستند.
این اثر در [[تولید الکتریسیته]] و محاسبه دمای اجسام یا تغییر دمایشان کاربرد دارد. چون گرم شدن و سرد شدن ارتباط مستقیمی با قطبش ولتاژ اعمال شده دارد، دستگاه‌های ترموالکتریک، کنترل کننده‌های بسیار موثر دما هستند.


عبارت اثر ترموالکتریک شامل سه اثر شناخته شده مجزا است : [[اثر زبک]] ، [[اثر پلتیر]] و [[اثر تامسون]] . بعضی کتاب ها از این اثر با عنوان اثر پلتیر-زبک نیز نام برده‌اند.
عبارت اثر ترموالکتریک شامل سه اثر شناخته شده مجزا است: [[اثر زبک]]، [[اثر پلتیر]] و [[اثر تامسون]]. بعضی کتاب‌ها از این اثر با عنوان اثر پلتیر-زبک نیز نام برده‌اند.


==جستارهای وابسته==
== جستارهای وابسته ==
* [[ترموکوپل]]
* [[ترموکوپل]]



== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۳۱ مارس ۲۰۱۴، ساعت ۱۵:۱۱

المنت پلیته ۱۶*۱۶

اثر ترموالکتریک تبدیل مستقیم اختلاف دما به ولتاژ الکتریکی و یا برعکس آن است. یک دستگاه ترموالکتریک وسیله‌ای است در صورت وجود اختلاف دما در دو سرش، ولتاژی را پدید می‌آورد و در مقابل در صورت گرفتن ولتاژ در دو سرش اختلاف دما ایجاد می‌شود. در ابعاد اتمی، گرادیان دمای اعمال شده سبب می‌شود تا حامل‌های بار در ماده از سر گرم به سر سرد حرکت کنند.

این اثر در تولید الکتریسیته و محاسبه دمای اجسام یا تغییر دمایشان کاربرد دارد. چون گرم شدن و سرد شدن ارتباط مستقیمی با قطبش ولتاژ اعمال شده دارد، دستگاه‌های ترموالکتریک، کنترل کننده‌های بسیار موثر دما هستند.

عبارت اثر ترموالکتریک شامل سه اثر شناخته شده مجزا است: اثر زبک، اثر پلتیر و اثر تامسون. بعضی کتاب‌ها از این اثر با عنوان اثر پلتیر-زبک نیز نام برده‌اند.

جستارهای وابسته

منابع

الگو:Link FA