ولادیمیر مینورسکی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
R0stam (بحث | مشارکت‌ها)
جز ویرایش 5.234.231.172 (بحث) به آخرین تغییری که R0stam انجام داده بود واگردانده شد
خنثی‌سازی ویرایش 12133368 توسط R0stam (بحث)
خط ۵۴: خط ۵۴:


== زندگی ==
== زندگی ==
پروفسور ولادیمیر مینورسکی از سال ۱۸۹۶ تا ۱۹۰۰ در [[دانشگاه مسکو]] به تحصیل حقوق پرداخت و سپس مشغول آموختن زبان‌های شرقی در [[انستیتوی لازارف]] شد. وی در ۱۹۰۳ به خدمت وزارت امور خارجه [[روسیه]] درآمد و از ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۸ در [[ایران]] و در شهر [[تبریز]] خدمت کرد.
پروفسور ولادیمیر مینورسکی از سال ۱۸۹۶ تا ۱۹۰۰ در [[دانشگاه مسکو]] به تحصیل حقوق پرداخت و سپس مشغول آموختن زبان‌های شرقی در [[انستیتوی لازارف]] شد. <small>در آن زما با اوج گیری افکار ناسیونالیستی نژادی مذهبی در قلمرو عثمانی با مرکزیت ترکیه که تنها کشور مروج فرهنگ اسلامی عثمانی ضد مسیحی و اروپایی بود.و در صدد برپایی امپراطوری فرهنگی در مناطق ترک نشین و ترک زبان اسیا و اروپا و روسیه تزاری که در تقابل با فرهنگ اروپایی بود جنبشی دانشگاهی (متشکل از اساتید و دانشجویان فعال در زمینه ی فرهنگ شور و خاور میانه) مخالفان نفوذ فرهنگ عثمانی در اروپا و خاورمیانه و قفقاز و روسیه ی بزرگ تشکیل شده بود، که وی نیزاز پیشگامان جنبش مخالفان نفوذ فرهنگ عثمانی در اروپا و خاورمیانه و قفقاز و روسیه ی بزرگ بوده است</small>.
وی در ۱۹۰۳ به خدمت وزارت امور خارجه [[روسیه]] درآمد و از ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۸ در [[ایران]] و در شهر[[تبریز]] خدمت کرد.



مینورسکی [[روسیه]] را در جریان [[انقلاب ۱۹۱۷]] ترک کرد و از سال ۱۹۲۳ به تدریس [[زبان فارسی]] در [[مدرسه زبان‌های شرقی]] [[پاریس]] پرداخت. پس از آن، از ۱۹۳۲ به تدریس زبان و ادبیات فارسی و تاریخ ایران در [[مدرسه زبان‌های شرقی]] [[لندن]] مشغول شد. وی در سال ۱۹۳۷ استاد زبان [[فارسی]] در [[دانشگاه لندن]] شد. مینورسکی در سال ۱۹۴۴ بازنشسته شد و از آن پس در [[کمبریج]] زندگی کرد. وی در ۲۵ مارس ۱۹۶۶ درگذشت.
مینورسکی [[روسیه]] را در جریان [[انقلاب ۱۹۱۷]] ترک کرد و از سال ۱۹۲۳ به تدریس [[زبان فارسی]] در [[مدرسه زبان‌های شرقی]] [[پاریس]] پرداخت. پس از آن، از ۱۹۳۲ به تدریس زبان و ادبیات فارسی و تاریخ ایران در [[مدرسه زبان‌های شرقی]] [[لندن]] مشغول شد. وی در سال ۱۹۳۷ استاد زبان [[فارسی]] در [[دانشگاه لندن]] شد. مینورسکی در سال ۱۹۴۴ بازنشسته شد و از آن پس در [[کمبریج]] زندگی کرد. وی در ۲۵ مارس ۱۹۶۶ درگذشت.

نسخهٔ ‏۱۱ مارس ۲۰۱۴، ساعت ۱۴:۱۵

ولادیمیر مینورسکی
ولادیمیر مینورسکی
ولادیمیر مینورسکی
زادهٔ۶ فوریه ۱۸۷۷
Korcheva، تور
درگذشت۲۵ مارس ۱۹۶۶ (۸۹ سال)
کمبریج، انگلستان
ملیتروسی
پیشهخاورشناس و ایران‌شناس
آثارآثار او در تاریخ، ادبیات، جغرافیا و فرهنگ فارسی و کردی

ولادیمیر فیودورویچ مینورسکی (به روسی: Владимир Фёдорович Минорский) (متولد ۶ فوریه ۱۸۷۷ – مرگ ۲۵ مارس ۱۹۶۶) خاورشناس و ایران‌شناس روسی و استاد دانشگاه لندن، شناخته شده برای آثار او در تاریخ، ادبیات، جغرافیا و فرهنگ فارسی و کردی

زندگی

پروفسور ولادیمیر مینورسکی از سال ۱۸۹۶ تا ۱۹۰۰ در دانشگاه مسکو به تحصیل حقوق پرداخت و سپس مشغول آموختن زبان‌های شرقی در انستیتوی لازارف شد. در آن زما با اوج گیری افکار ناسیونالیستی نژادی مذهبی در قلمرو عثمانی با مرکزیت ترکیه که تنها کشور مروج فرهنگ اسلامی عثمانی ضد مسیحی و اروپایی بود.و در صدد برپایی امپراطوری فرهنگی در مناطق ترک نشین و ترک زبان اسیا و اروپا و روسیه تزاری که در تقابل با فرهنگ اروپایی بود جنبشی دانشگاهی (متشکل از اساتید و دانشجویان فعال در زمینه ی فرهنگ شور و خاور میانه) مخالفان نفوذ فرهنگ عثمانی در اروپا و خاورمیانه و قفقاز و روسیه ی بزرگ تشکیل شده بود، که وی نیزاز پیشگامان جنبش مخالفان نفوذ فرهنگ عثمانی در اروپا و خاورمیانه و قفقاز و روسیه ی بزرگ بوده است. وی در ۱۹۰۳ به خدمت وزارت امور خارجه روسیه درآمد و از ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۸ در ایران و در شهرتبریز خدمت کرد.


مینورسکی روسیه را در جریان انقلاب ۱۹۱۷ ترک کرد و از سال ۱۹۲۳ به تدریس زبان فارسی در مدرسه زبان‌های شرقی پاریس پرداخت. پس از آن، از ۱۹۳۲ به تدریس زبان و ادبیات فارسی و تاریخ ایران در مدرسه زبان‌های شرقی لندن مشغول شد. وی در سال ۱۹۳۷ استاد زبان فارسی در دانشگاه لندن شد. مینورسکی در سال ۱۹۴۴ بازنشسته شد و از آن پس در کمبریج زندگی کرد. وی در ۲۵ مارس ۱۹۶۶ درگذشت.

سفر به ارومیه

در سال ۱۹۱۱ میلادی سردار محمدحسین خان مکری ولادمیر مینورسکی را به ارومیه دعوت می‌کند،[۴] بعد از بازدید شهر ارومیه، سردار وی را به عمارت خود در شهر بوکان می‌برد.[۵]


نظریه او در مورد پان ترکسیم

ولادیمیر مینورسکی میگوید: هر جا که پرسش حل نشده‌ای در زمینه فرهنگ قوم‌های شرق باستان پدید آید ترکان بی‌درنگ دست خود را همان جا دراز می‌کنند»[۶][۷].مینورسکی ضمن انتقاد از روش مورّخان پان‌ترکیست، بیان می‌دارد که «مسائل علمی حل نشده‌ای در زمینهٔ فرهنگ اقوام شرق باستان» بستری برای جعل تاریخی و توجیه مقاصد ایدئولوژیک پان‌ترکیسم فراهم ساخته‌است.[۸] و ادعاهای مورخان ترک (پان‌ترکیست ها) را از اساس اشتباه میداند و معتقد است که این مورخان در واقع دزد تمدنهای شرق باستان هستند.

آثار

مینورسکی کتاب‌ها، رساله‌ها و مقاله‌هایی به زبان‌های روسی، فرانسه، انگلیسی، فارسی و عربی نوشت. برخی از آثار وی عبارت‌اند از:

  • کردها نوادگان مادها
  • ایران، دین و تاریخ آن
  • عوامل جغرافیایی در هنر ایران
  • حماسه ملی ایرانیان
  • مقدمه قدیم شاهنامه
  • ایران در قرن پانزدهم (به فرانسه)
  • فرقه اهل حق
  • تذکره الملوک، رساله‌ای در باب دستگاه‌های دیوانی و تأسیسات و بنیان‌های اداری دولتی در عهد صفویه
  • مقالاتی در باب اصل و منشا «گوران و ادبیات گورانی»؛ «خاقانی و اندرونیکوس»؛ «ویس و رامین»
  • تحقیقاتی در باب «تاریخ قفقاز» (به انگلیسی)
  • ترجمه رساله دوم ابودلف در باب سفرهای او در ایران و وصف بلاد آن در حدود ۳۳۰ هجری
  • ترجمه خلاصه عالم‌آرای امینی تالیف فضل‌الله بن روزبهان به انگلیسی
  • ترجمه و تعلیقات بر «تاریخ شروان و دربند»
  • جنگ‌های رومیان و بوزنطیان در آذربایجان
  • اصلاحات ارضی در عهد آق قویونلو
  • مقاله‌های متعدد در دایرةالمعارف اسلام

آرشیو شخصی مینورسکی

عمده آثار، دست نوشته‌ها، اسناد، مدارک علمی و عکسهای مینورسکی توسط همسرش تاتیانا مینورسکی به انستیتوی نسخ خطی آکادمی علوم روسیه در شهر سنت پترزبورگ واگذار شد که این مدارک در این انستیتو به نحو شایسته‌ای نگهداری می‌شوند. گودرز رشتیانی و ناهید عبدالتاجدینی در پژوهشی درباره زندگی و کارنامه علمی مینورسکی به معرفی فهرست این آرشیو نیز پرداخته‌اند.. محتوای آرشیو در هفت بخش دسته بندی شده است:

  • فعالیت­‌های علمی و تحقیقاتی؛
  • اسناد و مدارک شخصی و خانوادگی؛
  • مکاتبات مینورسکی (صدها نامه از همه شرق شناسان سراسر دنیا و نویسندگان ایرانی همانند: علامه قزوینی، محمدعلی فروغی، محمدعلی جمالزاده، صادق هدایت، ایرج افشار، منوچهر ستوده، مجتبی مینوی، بدیع الزمان فروزانفر، علی اصغر حکمت، علی اکبر سیاسی، حاج علی رزم آرا، امان اله جهانبانی و...)؛
  • آثار علمی و تحقیقی سایر پژوهشگران؛
  • عکس‌ها؛
  • مجموعه‌ای از اسناد،
  • مقالات روزنامه‌ها و مجلات[۹]

پانویس

  1. Pan Turkism, par minorsky dans ensycolpdie de l`Islam, Livraison N. P. ۹۲۴ Akopov G.B.، Voprosi etnogeneza narodov Blizhnego Vostoka... "Izvestia AN-Arm SSR", 1956, No. 7, str. 37.
  2. (رضا ۱۳۸۳، صص. ۵۴۹-۵۵۶)
  3. (رئیس‌نیا ۱۳۷۹، ص. ۴۶۶-۴۷۲)
  4. Sardar Mohammad Hossein Mukry Minorsky invited to visit Azerbaijan in 1911, and the city of Bukan in his mansion, Writer Anvar Soltani
  5. Minorsky and Kurd, translated to kurdi by Saeed Karime, Salahaddin University Press, 1983 Soleimani Iraq
  6. Pan Turkism, par minorsky dans ensycolpdie de l`Islam, Livraison N. P. ۹۲۴ Akopov G.B. , Voprosi etnogeneza narodov Blizhnego Vostoka... "Izvestia AN-Arm SSR", 1956, No. 7, str. 37.
  7. (رضا ۱۳۸۳، صص. 549-556)
  8. (رئیس‌نیا ۱۳۷۹، ص. ۴۶۶-۴۷۲)
  9. http://hamshahrionline.ir/details/198881

منابع