سلسله‌مراتب: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب: افزودن پیوند بیرونی به جای ویکی‌پیوند (پخ)
خط ۱: خط ۱:
'''سلسله‌مراتب'''{{انگلیسی|Hierarchy}} گونه‌ای از چیدمان اجزا(اشیاء، نام‌ها، ارزشها، طبقه‌بندی‌ها و ...) می‌باشد که در آن هرکدام اجزا به شکل «بالا»، «پایین» و یا «هم‌سطح» اجزای دیگر نمایش داده‌می‌شوند.
{{منبع}}
'''سلسله مراتب''' یا '''پایگان'''، در [[نظام]]، به نظامیان مافوقی می‌گویند که یک فرد نظامی تنها باید از آن‌ها فرمان بگیرد. همچنین نظامیان زیردستی هستند که فرد نظامی با درجه بالاتر مسئولیت آن‌ها را بر عهده دارد. همچنین چند برنامهٔ تلویزیونی، فیلم، کتاب و [[بازی رایانه‌ای]] با این نام (Chain of Command) ساخته شده‌است.


به صورت انتزاعی می‌توان [[مدل (ریاضی)|مدل ریاضی]] سلسله‌مراتب را با استفاده از [[درخت (نظریه گراف)|درخت‌های]] [[درخت‌های ریشه‌دار|ریشه‌دار]] [[نظریه گراف]] نمایش داد: ریشه درخت بالاترین رده را تشکیل می‌دهد و همه فرزندان هر رأس درخت ''در یک رده'' و ''زیر'' رأس پدر مشترکشان قرار می‌گیرند. البته رابطه هم‌سطح بودن را نمی‌توان با یک درخت نمایش داد، زیرا درخت نمی‌تواند چرخه داشته باشد. برای جبران این کمبود می‌توان آن را به صورت یک [[گراف (ریاضی)|گراف]] و یا یک [[رابطه پیش‌ترتیبی]] تعریف شده روی مجموعه اجزا نمایش داد.
[[رده:سازمان نظامی]]

[[رده:شبکه‌ها]]
سلسله مراتب می‌تواند اجزایش را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم و افقی یا عمودی به هم مرتبط سازد.
[[رده:ارتش]]

==منبع==
[https://en.wikipedia.org/wiki/Hierarchy ویکیپدیای انگلیسی]

نسخهٔ ‏۱۹ فوریهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۱۲:۱۵

سلسله‌مراتب(به انگلیسی: Hierarchy) گونه‌ای از چیدمان اجزا(اشیاء، نام‌ها، ارزشها، طبقه‌بندی‌ها و ...) می‌باشد که در آن هرکدام اجزا به شکل «بالا»، «پایین» و یا «هم‌سطح» اجزای دیگر نمایش داده‌می‌شوند.

به صورت انتزاعی می‌توان مدل ریاضی سلسله‌مراتب را با استفاده از درخت‌های ریشه‌دار نظریه گراف نمایش داد: ریشه درخت بالاترین رده را تشکیل می‌دهد و همه فرزندان هر رأس درخت در یک رده و زیر رأس پدر مشترکشان قرار می‌گیرند. البته رابطه هم‌سطح بودن را نمی‌توان با یک درخت نمایش داد، زیرا درخت نمی‌تواند چرخه داشته باشد. برای جبران این کمبود می‌توان آن را به صورت یک گراف و یا یک رابطه پیش‌ترتیبی تعریف شده روی مجموعه اجزا نمایش داد.

سلسله مراتب می‌تواند اجزایش را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم و افقی یا عمودی به هم مرتبط سازد.

منبع

ویکیپدیای انگلیسی