فیلارته: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
MahdiBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات ردهٔ همسنگ (۲۴) +املا+مرتب+تمیز (۸.۵): + رده:نظریه‌پردازهای معماری+رده:معماران اهل ایتالیا+[[رده:مجسمه‌سازان اهل ا...
Tayebe.Ghamari (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''آنتونیو د پیترو اورلینو''' {{به انگلیسی|Antonio di Pietro Averlino}} بین سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۶۹ می‌زیست. مردی مشهور به '''فیلارته''' {{به انگلیسی|Filarete}} که کلمهٔ یونانی به معنی دوستدار فضیلت است. او [[معمار]]، مجسمه‌ساز و ایده پرداز معماری در [[دورهٔ رنسانس]] بود.
'''آنتونیو د پیترو اورلینو''' [[Antonio di Pietro Averlino ]] بین سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۶۹ می‌زیست. مردی مشهور به [[فیلارته ]] [[Filarete ]] که کلمه ای است یونانی به معنی دوستدار فضیلت. او [[معمار]]، مجسمه‌ساز و ایده پرداز معماری در [[دورهٔ رنسانس]] بود.


او شاید بخاطر طرح‌هایی که برای آرمان شهر [[Sforzinda]] که اولین طرح آرمان شهر در دوره رنسانس بود در خاطرها مانده است.
او شاید بخاطر طرح‌هایی که برای آرمان شهر اسفورزیندا [[Sforzinda]] که اولین طرح آرمان شهر در دوره رنسانس بود در خاطرها مانده است.


= زندگی نامه =
= زندگی نامه =
آنتونیو د پیترو اورلینو در سال ۱۴۰۰ در [[فلورانس]] بدنیا آمد. جایی که او را بعنوان یک استادکار می‌شناختند. تحقیقات نشان می‌دهد که او در فلورانس یک [[نقاش]]، [[معمار|معمارو]] [[زندگی نامه نویس]] بوده است که زندگینامه [[لورنتسو گیبرتی]] را نوشته است کسی که به او شهرت فیلارته به معنی دوستدار فضیلت درمیانه قرن پانزدهم داده است.
آنتونیو د پیترو اورلینو در سال ۱۴۰۰ در [[فلورانس]] بدنیا آمد. جایی که او را بعنوان یک استادکار می‌شناختند. تحقیقات نشان می‌دهد که او در فلورانس یک [[نقاش]]، [[معمار]] و [[زندگی نامه نویس]] بوده است که زندگینامه [[لورنتسو گیبرتی]] را نوشته است ، کسی که به او شهرت فیلارته به معنی دوستدار فضیلت در میانه قرن پانزدهم داده است.


فیلارته بعد از دزدیدن سر مجسمه جان تعمید دهندهٔ مسیحی، از رم اخراج شد و به سمت ونیز و پس از آن [[میلان]] رفت. او در آنجا به عنوان مهندس حکومت دوک و بعد از آن بعنوان مدیر پروژه‌های مختلف معماری تا پانزده سال مشغول بکار بود.
فیلارته بعد از دزدیدن سر مجسمه جان تعمید دهندهٔ مسیحی، از رم اخراج شد و به سمت ونیز و پس از آن [[میلان]] رفت. او در آنجا به عنوان مهندس حکومت دوک و بعد از آن بعنوان مدیر پروژه‌های مختلف معماری تا پانزده سال مشغول بکار بود.

نسخهٔ ‏۱ ژانویهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۱۰:۱۲

آنتونیو د پیترو اورلینو Antonio di Pietro Averlino بین سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۶۹ می‌زیست. مردی مشهور به فیلارته Filarete که کلمه ای است یونانی به معنی دوستدار فضیلت. او معمار، مجسمه‌ساز و ایده پرداز معماری در دورهٔ رنسانس بود.

او شاید بخاطر طرح‌هایی که برای آرمان شهر اسفورزیندا Sforzinda که اولین طرح آرمان شهر در دوره رنسانس بود در خاطرها مانده است.

زندگی نامه

آنتونیو د پیترو اورلینو در سال ۱۴۰۰ در فلورانس بدنیا آمد. جایی که او را بعنوان یک استادکار می‌شناختند. تحقیقات نشان می‌دهد که او در فلورانس یک نقاش، معمار و زندگی نامه نویس بوده است که زندگینامه لورنتسو گیبرتی را نوشته است ، کسی که به او شهرت فیلارته به معنی دوستدار فضیلت در میانه قرن پانزدهم داده است.

فیلارته بعد از دزدیدن سر مجسمه جان تعمید دهندهٔ مسیحی، از رم اخراج شد و به سمت ونیز و پس از آن میلان رفت. او در آنجا به عنوان مهندس حکومت دوک و بعد از آن بعنوان مدیر پروژه‌های مختلف معماری تا پانزده سال مشغول بکار بود.

فعالیت‌ها

درب‌های برنزه کلیسای قدیم مسیحیان

کمیته اعانه دهنده که توسط پاپ پنجم اداره می‌شد با همکاری فیلارته در طول دوازده سال درهای برنزی کلیسای قدیم مسیحیان رم Peter`s Basilica را بازسازی کرد که در سال ۱۴۴۵ تکمیل شد، اگر چه درب‌ها در طول دوره رنسانس ساخته شد.

این درب‌ها بصورت مجزا توانایی معماری رم شرقی و معماری قرون وسطی را به تصویر می‌کشید.

بعضی از منتقدان نوشته‌اند که این درب‌ها پیشکشی خود فیلارته بوده است، که ادعا داشت این درب‌ها نشان دهنده تفکر پیچیده و کاملاً مهیج و نه آنچنان کلاسیک قرون وسطی می‌باشد.

فعالیت‌های معماری

در میلان فیلارته Ospedale Maggiore را ساخت، که روی هم رفته شامل طرح‌های معقولانهٔ صلیبی شکل در میدان و طرح‌های مرکزی بیمارستان کلیسا در مرکز بود.

قسمتی از بخش‌های باقی‌مانده از بخش اعظم ساختمان بازسازی شده، نشان دهنده جزییات سبک گوتیک، از سنتهای هنری در قرن چهاردهم در میلان می‌باشد که با کلیت طرح‌های عجیب و غریب فیلارته بعد از دوران باستان مغایر است.(1963 Murray).

فیلارته همچنین در قلعه‌های Sforzesco و کلیسای جامع میلان نیز کارهایی انجام داده است.

رساله فیلارته در معماری و ایده‌های شهرسازی درSforzesco

فلاریته رساله مهم معماری خود را در حدود سال ۱۴۶۹ کامل کرد که در آن اشاره‌ای به کتاب جامع معماری خود داشته است. بعدها او اشاره‌ای به نام این مقاله نداشته است اما اکنون آن را به عنوان یک رساله می‌شناسند.

رساله او که شامل ۲۵ بخش ارزشمند است با چرخش بادهای موافق در نسخ خطی در طول دورهٔ رنسانس مورد توجه و ماندگار شده است.

مشهورترین و بهترین نسخه باقی‌مانده از رساله نسخه مشهور Codex magliabechiano است که اکنون در موزه نگهداری می‌شود.

در حقیقت نسخه نام برده شده شامل طرحی روشن جهت شهر بزرگ میلان است. این کتاب که در آن اجزاء تکنیکی یک آرمان شهر به تصویر کشیده شده است، یکی از مدل‌های نمونه کلاسیک رم است.

ویژگی‌های کاری فیلارته

فیلارته یکی از بیشمار شخصیت‌های مطرحی است که طرح‌های او در نسخ خطی موجود است.

این نظریه پرداز یکی از مدعیان پیوند بین نقاشی معماری در VMS است و در دیگر کارهایش در طول قرن پانزدهم علومی که در آن‌ها تبحر داشته است به خوبی مشهود می‌باشد.

منابع

  • ویکی‌پدیا انگلیسی