ویکی‌پدیا:خودآموز (مختصات‌دهی): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Reza1615 (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۶: خط ۶:


==چرا باید به مقاله‌ها مختصات داد؟==
==چرا باید به مقاله‌ها مختصات داد؟==
با توجه به هماهنگی ایجاد شده بین (گوگل‌ارث - گوگل‌مپ، بینگ و نقشه‌بازشهری و...) کاربرها می‌توانند مقالات مرتبط با مکان‌های موجود در نقشه را از طریق ویکی‌پدیا بخوانند.زمانی که شما در گوگل ارث در حال مشاهده نقشه هستید با انتخاب icon ویکی‌پدیا میتوانید مقاله‌های مرتبط با آن بخش را مطالعه نماییدو تنها راه برقراری ارتباط ویکی‌پدیا با مجموعه‌های ذکر شده استفاده از الگوی مختصات‌دهی ({{الگو|coord}}) در مقاله‌ها یا الگوی:location برای تصویرها و رسانه‌ها در [[ویکی‌انبار]] است.
با توجه به هماهنگی ایجاد شده بین (گوگل‌ارت - گوگل‌مپ، بینگ و نقشه‌بازشهری و...) کاربرها می‌توانند مقالات مرتبط با مکان‌های موجود در نقشه را از طریق ویکی‌پدیا بخوانند.زمانی که شما در گوگل ارت در حال مشاهده نقشه هستید با انتخاب icon ویکی‌پدیا میتوانید مقاله‌های مرتبط با آن بخش را مطالعه نماییدو تنها راه برقراری ارتباط ویکی‌پدیا با مجموعه‌های ذکر شده استفاده از الگوی مختصات‌دهی ({{الگو|coord}}) در مقاله‌ها یا الگوی:location برای تصویرها و رسانه‌ها در [[ویکی‌انبار]] است.


==چگونه به عکس، فیلم و صدا مختصات بدهم؟==
==چگونه به عکس، فیلم و صدا مختصات بدهم؟==
[[ویکی انبار]] برای بارگذاری عکس یا فیلم یا صدا از مختصات و موقعیت محصول پشتیبانی می‌کند و در هنگام آپلود می‌توانید با استفاده از الگوی location که شبیه coord می‌باشد و از طرف گوگل معرفی شده‌است فایل‌های خود را موقعیت‌دار کنید. همچنین این مورد در نرم‌افزار [[پیکاسا]] (گوگل) و وب‌سایت [[فلیکر]] پشتیبانی می‌شود و عکس‌های شما در [[گوگل مپس]] و [[گوگل ارث]] ، نقشه‌های بینگ و [[راهنما:نقشه شهری باز|نقشه شهری باز]] (open street map) قرار می‌گیرد و همچنین مقالاتی را که از عکس شما استفاده کرده‌اند نیز موقعیت‌دار می‌کند.
[[ویکی انبار]] برای بارگذاری عکس یا فیلم یا صدا از مختصات و موقعیت محصول پشتیبانی می‌کند و در هنگام آپلود می‌توانید با استفاده از الگوی location که شبیه coord می‌باشد و از طرف گوگل معرفی شده‌است فایل‌های خود را موقعیت‌دار کنید. همچنین این مورد در نرم‌افزار [[پیکاسا]] (گوگل) و وب‌سایت [[فلیکر]] پشتیبانی می‌شود و عکس‌های شما در [[گوگل مپس]] و [[گوگل ارت]] ، نقشه‌های بینگ و [[راهنما:نقشه شهری باز|نقشه شهری باز]] (open street map) قرار می‌گیرد و همچنین مقالاتی را که از عکس شما استفاده کرده‌اند نیز موقعیت‌دار می‌کند.


==آشنایی با الگو coord ==
==آشنایی با الگو coord ==

نسخهٔ ‏۱۵ نوامبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۷:۳۵

ویدیو آموزش مختصات‌دهی

مختصات‌دهی مقالات به معنی اضافه کردن مختصات جغرافیایی به موضوع مورد بحث در مقاله، عکس، فیلم، صدا و موارد مشابه می‌باشد. بیشتر مقاله‌های موجود در ویکی‌پدیا نیازمند مشخص شدن مختصات محلشان می‌باشند.تعدادی از مقاله‌ها به حسب نیاز، می‌توانند چندین مختصات داشته باشند که این محتصات‌ها به صورت درون متن باید باشد تا به خواننده کمک کند در جریان جغرافیای مقاله قرار گیرد.

چرا باید به مقاله‌ها مختصات داد؟

با توجه به هماهنگی ایجاد شده بین (گوگل‌ارت - گوگل‌مپ، بینگ و نقشه‌بازشهری و...) کاربرها می‌توانند مقالات مرتبط با مکان‌های موجود در نقشه را از طریق ویکی‌پدیا بخوانند.زمانی که شما در گوگل ارت در حال مشاهده نقشه هستید با انتخاب icon ویکی‌پدیا میتوانید مقاله‌های مرتبط با آن بخش را مطالعه نماییدو تنها راه برقراری ارتباط ویکی‌پدیا با مجموعه‌های ذکر شده استفاده از الگوی مختصات‌دهی ({{coord}}) در مقاله‌ها یا الگوی:location برای تصویرها و رسانه‌ها در ویکی‌انبار است.

چگونه به عکس، فیلم و صدا مختصات بدهم؟

ویکی انبار برای بارگذاری عکس یا فیلم یا صدا از مختصات و موقعیت محصول پشتیبانی می‌کند و در هنگام آپلود می‌توانید با استفاده از الگوی location که شبیه coord می‌باشد و از طرف گوگل معرفی شده‌است فایل‌های خود را موقعیت‌دار کنید. همچنین این مورد در نرم‌افزار پیکاسا (گوگل) و وب‌سایت فلیکر پشتیبانی می‌شود و عکس‌های شما در گوگل مپس و گوگل ارت ، نقشه‌های بینگ و نقشه شهری باز (open street map) قرار می‌گیرد و همچنین مقالاتی را که از عکس شما استفاده کرده‌اند نیز موقعیت‌دار می‌کند.

آشنایی با الگو coord

پرونده:Google map coord.jpg
دریافت مختصات از گوگل مپس

الگو coord و الگو location تنها الگوهایی هستند که گوگل در سایت گوگل مپ آنها را به رسمیت میشمارد .در گذشته ویکی پدیا از الگو coor استفاده میکرد که الان در ویکی های پیشرو مانند انگلیسی و اسپانیایی و فرانسه و... به دنبال تبدیل آن به coord هستند.

همچنین به کمک الگو location میتوان مختصات مکان را به عکس یا صوت یا فیلم های موجود در ویکی انبار اضافه کرد .در ضمن این گزینه در پیکاسا و فلیکر هم پشتیبانی میگردد.

نوع متغییر گیری:

  • اعشاری:
  1. متغییر دو تکه : طول و عرض جغرافیایی که جهت غرب و جنوب با منفی و شرق و شمال با مثبت مشخص میشوند.
  2. متغییر چهار تکه: طول و عرض و جهت جغرافیایی,N, E ,W,S
  • رادیان:
  1. متغییر چهار تکه: طول و عرض و جهت جغرافیایی,N, E ,W,S به صورت درجه و دقیقه
  2. متغییر هشت تکه‌: به صورت درجه و دقیقه و ثانیه و جهت جغرافیایی
  3. متغییر دو تکه : جهت و درجه به اعشار که ئر موارد خاص به کار میرود (کم استفاده)

این الگو تمام مورد فوق را به صورت درجه دقیقه و ثانیه یا اعشار نمایش میدهد.

برای آشنایی بیشتر به جعبه پایین مراجعه کنید:

الگو:کتاب‌های ویکی‌پدیا

جستارهای وابسته