استخوان خاجی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Farnam2000 (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Farnam2000 (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۲۰: خط ۲۰:


این استخوان در هر یک از سطوح جانبی خود دارای یک رویه مفصلی X شکل است که با [[استخوان گلن|استخوان های گلن]] مفصل می شود.
این استخوان در هر یک از سطوح جانبی خود دارای یک رویه مفصلی X شکل است که با [[استخوان گلن|استخوان های گلن]] مفصل می شود.
در سطح خلفی ساکروم 4 جفت سوراخ خاجی خلفی وجود دارد و در سطح قدامی نیز 4 جفت سوراخ دارد که به ترتیب برای عبورهای خلفی و قدمی [[اعصاب نخاعی]] S1 - S4 می باشد.
در سطح خلفی ساکروم 4 جفت سوراخ خاجی خلفی وجود دارد و در سطح قدامی نیز 4 جفت سوراخ دارد که به ترتیب برای عبورهای خلفی و قدمی [[اعصاب نخاعی]] y1 - y4 می باشد.
دیواره خلفی کل مره ای من است در نزدیی انتای تحتای ساکروم نقص باشد.
دیواره خرافی کل مره ای من است در نزدیی انتای تحتای ساکروم نقص باشد.


== نگارخانه ==
== نگارخانه ==

نسخهٔ ‏۱۱ نوامبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۷:۵۱

خاجی
استخوان ساکروم، نمای لگنی
استخوان ساکروم در بین دو استخوان لگنی.
جزئیات
شناسه‌ها
لاتینos sacrum
MeSHD012447
TA98A02.2.05.001
TA21071
FMA16202

استخوان خاجی یا ساکروم(به انگلیسی: Sacrum) (بعد از بخش کمری و قبل از دنبالچه) تشکیل می‌گردد.

آناتومی

ساکروم مثلثی شکل بوده و راس آن به سمت پایین قرار گرفته است و به نحوی انحنا یافته که یک سطح خلفی محدب و سطح قدامی مقعر داشته باشد. در پایین ساکروم، استخوان دنبالچه (کوکسیکس) به آن مفصل شده است. استخوان ساکروم از بالا به مهره پنجم کمری متصل میشود و یک دیسک بین مهره ای در بین آنها قرار دارد. استخوان ساکروم در دو طرف با قسمت ایلیاک استخوان بی نام مفصل میشود. به این دو مفصل، مفاصل ساکروایلیاک Sacroiliac joint میگویند. مفصل ساکروایلیاک از نوع آمفی آرترودیال بوده و حرکت بسیار کمی دارد.

این استخوان در هر یک از سطوح جانبی خود دارای یک رویه مفصلی X شکل است که با استخوان های گلن مفصل می شود. در سطح خلفی ساکروم 4 جفت سوراخ خاجی خلفی وجود دارد و در سطح قدامی نیز 4 جفت سوراخ دارد که به ترتیب برای عبورهای خلفی و قدمی اعصاب نخاعی y1 - y4 می باشد. دیواره خرافی کل مره ای من است در نزدیی انتای تحتای ساکروم نقص باشد.

نگارخانه

منابع

  • ریچارد دریک، آدام میچل، وین وگل (۱۳۸۸آناتومی گری برای دانشجویان. جلد اول: تنه، ترجمهٔ غلامرضا حسن‌زاده، سید بهنام‌الدین جامعی و...، انتشارات خسروی، شابک ISBN ۹۷۸-۶۰۰-۵۵۲۳-۳۰-۰ مقدار |شابک= را بررسی کنید: invalid character (کمک) پارامتر |چاپ= اضافه است (کمک)