بلوک دی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Addbot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: انتقال 29 پیوند میان‌ویکی به d:q214503 در ویکی‌داده
خط ۱: خط ۱:
'''بلوک دی''' بخشی از [[جدول تناوبی]] است که از [[عنصر گروه ۳|گروه ۳]] تا [[عنصر گروه ۱۲|گروه ۱۲]] را شامل می‌شود.<ref name = Petrucci>R.H. Petrucci, W.S. Harwood and F.G. Herring “General Chemistry” (۸th ed, Prentice-Hall 2002), p.۳۴۱-۲</ref><ref name=Housecroft>C.E. Housecroft and A.G. Sharpe “Inorganic Chemistry” (۲nd ed, Pearson Prentice-Hall 2005), p..۲۰-۲۱</ref> در این بلوک، [[زیرلایه دی]] این عناصر در حال پر شدن است و آرایش الکترونی لایه ظرفیت از s<sup>۲</sup>d<sup>۱</sup> (گروه ۳) آغاز شده و در s<sup>۲</sup>d<sup>۱۰</sup> (گروه ۱۲) پایان می‌یابد. البته در این دنبال دو ناهماهنگی وجود دارد یکی گروه شش؛ به طور مثال برای کروم s<sup>۱</sup>d<sup>۵</sup> (نه s<sup>۲</sup>d<sup>۴</sup>) هست و دیگری گروه ۱۱ که s<sup>۱</sup>d<sup>۱۰</sup> به جای s<sup>۲</sup>d<sup>۹</sup> هست.
'''بلوک دی''' بخشی از [[جدول تناوبی]] است که از [[عنصر گروه ۳|گروه ۳]] تا [[عنصر گروه ۱۲|گروه ۱۲]] را شامل می‌شود.<ref name = Petrucci>R.H. Petrucci, W.S. Harwood and F.G. Herring “General Chemistry” (۸th ed, Prentice-Hall 2002), p.۳۴۱-۲</ref><ref name=Housecroft>C.E. Housecroft and A.G. Sharpe “Inorganic Chemistry” (۲nd ed, Pearson Prentice-Hall 2005), p..۲۰-۲۱</ref> در این بلوک، [[زیرلایه دی]] این عناصر در حال پر شدن است و [[آرایش الکترونی]] لایه ظرفیت از s<sup>۲</sup>d<sup>۱</sup> (گروه ۳) آغاز شده و در s<sup>۲</sup>d<sup>۱۰</sup> (گروه ۱۲) پایان می‌یابد. البته در این دنبال دو ناهماهنگی وجود دارد یکی گروه شش؛ به طور مثال برای کروم s<sup>۱</sup>d<sup>۵</sup> (نه s<sup>۲</sup>d<sup>۴</sup>) هست و دیگری گروه ۱۱ که s<sup>۱</sup>d<sup>۱۰</sup> به جای s<sup>۲</sup>d<sup>۹</sup> هست.


اعضای این بلوک به عنوان [[فلز واسطه]] شناخته می‌شوند.
اعضای این بلوک به عنوان [[فلز واسطه]] شناخته می‌شوند.
خط ۷۹: خط ۷۹:
[[رده:جدول تناوبی]]
[[رده:جدول تناوبی]]
[[رده:گروه‌های عناصر شیمیایی]]
[[رده:گروه‌های عناصر شیمیایی]]
[[رده:ویکی‌سازی رباتیک]]

نسخهٔ ‏۲۹ اکتبر ۲۰۱۳، ساعت ۰۵:۳۳

بلوک دی بخشی از جدول تناوبی است که از گروه ۳ تا گروه ۱۲ را شامل می‌شود.[۱][۲] در این بلوک، زیرلایه دی این عناصر در حال پر شدن است و آرایش الکترونی لایه ظرفیت از s۲d۱ (گروه ۳) آغاز شده و در s۲d۱۰ (گروه ۱۲) پایان می‌یابد. البته در این دنبال دو ناهماهنگی وجود دارد یکی گروه شش؛ به طور مثال برای کروم s۱d۵ (نه s۲d۴) هست و دیگری گروه ۱۱ که s۱d۱۰ به جای s۲d۹ هست.

اعضای این بلوک به عنوان فلز واسطه شناخته می‌شوند.

عناصر شیمیایی بلوک دی
گروه → ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۱۱ ۱۲
↓ دوره
۴ ۲۱
Sc
۲۲
Ti
۲۳
V
۲۴
Cr
۲۵
Mn
۲۶
Fe
۲۷
Co
۲۸
Ni
۲۹
Cu
۳۰
Zn
۵ ۳۹
Y
۴۰
Zr
۴۱
Nb
۴۲
Mo
۴۳
Tc
۴۴
Ru
۴۵
Rh
۴۶
Pd
۴۷
Ag
۴۸
Cd
۶ ۷۱
Lu
۷۲
Hf
۷۳
Ta
۷۴
W
۷۵
Re
۷۶
Os
۷۷
Ir
۷۸
Pt
۷۹
Au
۸۰
Hg
۷ ۱۰۳
Lr
۱۰۴
Rf
۱۰۵
Db
۱۰۶
Sg
۱۰۷
Bh
۱۰۸
Hs
۱۰۹
Mt
۱۱۰
Ds
۱۱۱
Rg
۱۱۲
Cn

منابع

  1. R.H. Petrucci, W.S. Harwood and F.G. Herring “General Chemistry” (۸th ed, Prentice-Hall 2002), p.۳۴۱-۲
  2. C.E. Housecroft and A.G. Sharpe “Inorganic Chemistry” (۲nd ed, Pearson Prentice-Hall 2005), p..۲۰-۲۱