هندریک آنتونی کرامرز: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
MahdiBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات ردهٔ همسنگ (۲۴) +املا+مرتب (۶.۵): + ۵ رده
خط ۳۱: خط ۳۱:
=== حرفهٔ علمی ===
=== حرفهٔ علمی ===


کارمرز بسیاری از تحقیقات دکترای خود را (بر شدت انتقال اتمی) در کپنهاگ و به عنوان دانشجوی نیلس بور انجام داد، اما سمت دکتری رسمی خود را در لیدن، در ۸ ماه مه سال ۱۹۱۹ دریافت کرد. پس از کار برای تقریبا ده سال در گروه بور و تبدیل شدن به یک استادیار در دانشگاه کپنهاگ، دانمارک آنتونی کارمرز در سال ۱۹۲۶ دانمارک را ترک کرد و به هلند بازگشت و یک استاد کامل در فیزیک نظری در دانشگاه اوترخت شد.
کارمرز بسیاری از تحقیقات دکترای خود را (بر شدت انتقال اتمی) در کپنهاگ و به عنوان دانشجوی نیلس بور انجام داد، اما سمت دکتری رسمی خود را در لیدن، در ۸ ماه مه سال ۱۹۱۹ دریافت کرد. پس از کار برای تقریباً ده سال در گروه بور و تبدیل شدن به یک استادیار در دانشگاه کپنهاگ، دانمارک آنتونی کارمرز در سال ۱۹۲۶ دانمارک را ترک کرد و به هلند بازگشت و یک استاد کامل در فیزیک نظری در دانشگاه اوترخت شد.
در سال ۱۹۲۵، کارمرز به همراه ورنر هایزنبرگ فرمول پراکندگی کارمرز-هایزنبرگ را بیان کردند. او همچنین مفهوم بازبه‌هنجارسازی را به نظریه میدان کوانتومی در سال ۱۹۴۸ معرفی کرد.
در سال ۱۹۲۵، کارمرز به همراه ورنر هایزنبرگ فرمول پراکندگی کارمرز-هایزنبرگ را بیان کردند. او همچنین مفهوم بازبه‌هنجارسازی را به نظریه میدان کوانتومی در سال ۱۹۴۸ معرفی کرد.


خط ۴۶: خط ۴۶:
{{پانویس}}
{{پانویس}}
* [https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Kramers ویکی‌پدیای انگلیسی]
* [https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Kramers ویکی‌پدیای انگلیسی]

[[رده:اهالی روتردام]]
[[رده:پژوهشگران در تصادفی]]
[[رده:درگذشتگان ۱۹۵۲ (میلادی)]]
[[رده:زادگان ۱۸۹۴ (میلادی)]]
[[رده:فیزیک‌دانان اهل هلند]]

نسخهٔ ‏۲۷ اکتبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۶:۳۵

هندریک آنتونی کارمرز
هندریک آنتونی کارمرز (وسط) با جورج اوهلنبک و ساموئل گوداسمیت, سیرکا ۱۹۲۸.
نام هنگام تولدهندریک آنتونی کارمرز
زادهٔ۲ فوریهٔ ۱۸۹۴
روتردام، هلند
درگذشت۲۴ آوریل ۱۹۵۲ (۵۸ سال)
اوگستگیست، هلند
ملیتهلندی
جایزه(ها)مدال لورنتس و مدال هیوز
پیشینه علمی
شاخه(ها)فیزیک
استاد راهنمانیلز بور

هندریک آنتونی کارمرز یا هانس کارمرز (۲ فوریه ۱۸۹۴ - ۲۴ آوریل ۱۹۵۲) یک فیزیکدان هلندی بود که با نیلز بور برای درک چگونگی اثر امواج الکترومغناطیسی بر ماده کار می‌کرد. هانس کارمرز پسر هندریک کارمرز، یک پزشک، و جین سوزان بروکلمان بود. در ۲۵ اکتبر سال ۱۹۲۰ او به آنا پترسون ازدواج کرد که حاصل آن سه دختر و یک پسر بود. در سال ۱۹۱۲ هانس آموزش متوسطه (HBS) را در روتردام به پایان رسانیده و فراگیری ریاضیات و فیزیک را در دانشگاه لیدن تا حد مدرک لیسانس در سال ۱۹۱۶ به پایان رسانید.

حرفهٔ علمی

کارمرز بسیاری از تحقیقات دکترای خود را (بر شدت انتقال اتمی) در کپنهاگ و به عنوان دانشجوی نیلس بور انجام داد، اما سمت دکتری رسمی خود را در لیدن، در ۸ ماه مه سال ۱۹۱۹ دریافت کرد. پس از کار برای تقریباً ده سال در گروه بور و تبدیل شدن به یک استادیار در دانشگاه کپنهاگ، دانمارک آنتونی کارمرز در سال ۱۹۲۶ دانمارک را ترک کرد و به هلند بازگشت و یک استاد کامل در فیزیک نظری در دانشگاه اوترخت شد. در سال ۱۹۲۵، کارمرز به همراه ورنر هایزنبرگ فرمول پراکندگی کارمرز-هایزنبرگ را بیان کردند. او همچنین مفهوم بازبه‌هنجارسازی را به نظریه میدان کوانتومی در سال ۱۹۴۸ معرفی کرد.

افتخارات

او مدال لورنتس در سال ۱۹۴۷ و مدال هیوز را در سال ۱۹۵۱ به دست آورد.

جستارهای وابسته

منابع