طراحی رقص: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Addbot (بحث | مشارکت‌ها)
جز Bot: Migrating 41 interwiki links, now provided by Wikidata on d:q180856 (translate me)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''رقص پردازی''' یا '''رامشگری''' یا '''رقص آرایی''' برابر واژه Choreography در زبان انگلیسی، هنر طراحی، ترکیب بندی و ترتیب دادن [[رقص]] است، که در چهارچوب یک ساختار برنامه ریزی شده و معین حرکات بدنی را نمایش می‌دهد. واژهٔ Choreography به معنای '''نگارش رقص''' است و گاهی نیز به [[نشان‌گذاری رقص]] اشاره می‌کند. [[رقص‌پرداز]] برابر واژه Choreographer کسی است که یک و یا چند رقصنده را آموزش داده و به هماهنگ سازی حرکات و جنبشهای آنان با هم به منظور آفرینش یک اثر نمایشی می‌پردازد.
'''رقص پردازی''' یا '''رامشگری''' یا '''رقص آرایی''' {{انگلیسی|Choreography}}، هنر طراحی، ترکیب بندی و ترتیب دادن [[رقص]] است، که در چهارچوب یک ساختار برنامه ریزی شده و معین حرکات بدنی را نمایش می‌دهد. واژهٔ Choreography به معنای '''نگارش رقص''' است و گاهی نیز به [[نشان‌گذاری رقص]] اشاره می‌کند. [[رقص‌پرداز]] برابر واژه Choreographer کسی است که یک و یا چند رقصنده را آموزش داده و به هماهنگ سازی حرکات و جنبشهای آنان با هم به منظور آفرینش یک اثر نمایشی می‌پردازد.


این واژه برای اولین بار در واژه‌نامهٔ انگلیسی امریکایی در دههٔ ۱۹۵۰ میلادی پدیدار گشت.
این واژه برای اولین بار در واژه‌نامهٔ انگلیسی امریکایی در دههٔ ۱۹۵۰ میلادی پدیدار گشت.

نسخهٔ ‏۲۵ اکتبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۶:۳۴

رقص پردازی یا رامشگری یا رقص آرایی (به انگلیسی: Choreography)، هنر طراحی، ترکیب بندی و ترتیب دادن رقص است، که در چهارچوب یک ساختار برنامه ریزی شده و معین حرکات بدنی را نمایش می‌دهد. واژهٔ Choreography به معنای نگارش رقص است و گاهی نیز به نشان‌گذاری رقص اشاره می‌کند. رقص‌پرداز برابر واژه Choreographer کسی است که یک و یا چند رقصنده را آموزش داده و به هماهنگ سازی حرکات و جنبشهای آنان با هم به منظور آفرینش یک اثر نمایشی می‌پردازد.

این واژه برای اولین بار در واژه‌نامهٔ انگلیسی امریکایی در دههٔ ۱۹۵۰ میلادی پدیدار گشت.

کاربردهای دیگر

واژهٔ رقص پردازی به هر نوع کارگردانی حرکات منظم انسانی اطلاق می‌گردد. به عنوان مثال:

منابع

  • معادل یابی فارسی برای واژه‌های بیگانه در حرفه رقص. نوشته نیما کیان، موسس سازمان باله ایران
  • ویکی‌پدیای انگلیسی

پیوند به بیرون