شاهدانه کانادایی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۵: خط ۱۵:
|}}
|}}


شاهدانه هندی (به یونانی: Apocynum) و (به انگلیسی: dogbane یا Indian hemp) سرده ای از خرزهره‌ایان و دارای ۷ گونه گیاه است. این سرده از گیاهان به طور کل در نیم‌کره شمالی و اروپای غربی رشد می‌کنند. بعضی از گونه‌های شاهدانه هندی ممکن است سمی باشند. سردهٔ شاهدانه هندی بسیار شبیه به سردهٔ ی استبرق‌ها که از خانوادهٔ گیاهان علفی پایا است می‌باشند. گونه‌های شاهدانه هندی به عنوان غذا توسط برخی حشرات مانند بید یا کرم‌ها مصرف می‌شوند.
شاهدانه هندی (به یونانی: Apocynum) و (به انگلیسی: dogbane یا Indian hemp) سرده ای از خانواده یا تیره ی خرزهره‌ایان و دارای ۷ گونه گیاه است. این سرده از گیاهان به طور کل در نیم‌کره شمالی و اروپای غربی رشد می‌کنند. بعضی از گونه‌های شاهدانه هندی ممکن است سمی باشند. سردهٔ شاهدانه هندی بسیار شبیه به سردهٔ ی استبرق‌ها که از خانوادهٔ گیاهان علفی پایا است می‌باشند. گونه‌های شاهدانه هندی به عنوان غذا توسط برخی حشرات مانند بید یا کرم‌ها مصرف می‌شوند.
برخی گونه‌های شاهدانه هندی توسط بومیان آمریکا برای تولید نخ و همچنین در چین به عنوان چای دارویی استفاده می شده‌اند. گرچه گونه‌های سرده ی شاهدانه هندی دارای سمی به نام سیمارین هستند. سیمارین سم قلبی است که سبب بروز آریتمی قلبی در انسان می‌شود.
برخی گونه‌های شاهدانه هندی توسط بومیان آمریکا برای تولید نخ و همچنین در چین به عنوان چای دارویی استفاده می شده‌اند. گرچه گونه‌های سرده ی شاهدانه هندی دارای سمی به نام سیمارین هستند. سیمارین سم قلبی است که سبب بروز آریتمی قلبی در انسان می‌شود.



نسخهٔ ‏۱۹ اکتبر ۲۰۱۳، ساعت ۲۰:۵۳

شاهدانه هندی
Apocynum cannabinum
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
(طبقه‌بندی‌نشده): Angiosperms
(طبقه‌بندی‌نشده): Eudicots
(طبقه‌بندی‌نشده): Asterids
راسته: Gentianales
تیره: خرزهره‌ایان
Species

See text.

شاهدانه هندی (به یونانی: Apocynum) و (به انگلیسی: dogbane یا Indian hemp) سرده ای از خانواده یا تیره ی خرزهره‌ایان و دارای ۷ گونه گیاه است. این سرده از گیاهان به طور کل در نیم‌کره شمالی و اروپای غربی رشد می‌کنند. بعضی از گونه‌های شاهدانه هندی ممکن است سمی باشند. سردهٔ شاهدانه هندی بسیار شبیه به سردهٔ ی استبرق‌ها که از خانوادهٔ گیاهان علفی پایا است می‌باشند. گونه‌های شاهدانه هندی به عنوان غذا توسط برخی حشرات مانند بید یا کرم‌ها مصرف می‌شوند. برخی گونه‌های شاهدانه هندی توسط بومیان آمریکا برای تولید نخ و همچنین در چین به عنوان چای دارویی استفاده می شده‌اند. گرچه گونه‌های سرده ی شاهدانه هندی دارای سمی به نام سیمارین هستند. سیمارین سم قلبی است که سبب بروز آریتمی قلبی در انسان می‌شود.

۷ گونهٔ راستهٔ شاهدانه هندی

  • شاهدانه هندی گسترش یافته
  • شاهدانه هندی آمریکای شمالی
  • شاهدانه هندی شمال آسیا
  • شاهدانه هندی میانه
  • شاهدانه هندی شرق آسیا یا شاهدانه هندی چینی
  • شاهدانه هندی شمال آسیا (سیبری)
  • شاهدانه هندی اروپایی (شرق اروپا)

جستارهای وابسته

منابع