ورزش دوگانه: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
خط ۳۲: خط ۳۲:
{{ورزش‌های پارالمپیک}}
{{ورزش‌های پارالمپیک}}


[[رده:بیاتلون]]
[[رده:ورزش دوگانه]]
[[رده:اسکی (ورزش)]]
[[رده:اسکی (ورزش)]]
[[رده:اسکی صحرانوردی]]
[[رده:اسکی صحرانوردی]]

نسخهٔ ‏۱۶ سپتامبر ۲۰۱۳، ساعت ۰۰:۵۱

لیو گرته پویره نروژی در مسابقه المپیک ۲۰۰۶

ورزش دوگانه (به انگلیسی: Biathlon) ترکیبی از دو ورزش اسکی صحرانوردی و تیراندازی است. اسکی صحرا نوردی بر استقامت ورزشی و تیراندازی بر میزان دقت شرکت کنندگان تاکید دارند.

ورزش دوگانه در ابتدا یک ورزش حاشیه‌ای به حساب می‌آمد اما به طور متداوم و موفق به ورزش‌های اصلی پیوست به طوری که عموم مردم خواستار پخش آن از تلویزیون شدند. از ابتدای دههٔ ۱۹۹۰ بینندکان علاقه‌مند به این ورزش به طور ثابت افزایش یافت به طوری که امروزه بیاتلون در بعضی از کشورها، به خصوص آلمان جزو محبوب ترین ورزش‌ها است.

دوگانه قبل از این که به ورزش‌های المپیک زمستانی اضافه شود در قالب مسابقات جهانی دوگانه و یا رقابت‌های جام جهانی دوگانه برگزار می‌شد.

تاریخچه

تاریخچه اولیه دوگانه

نروژی‌ها غارنوشته‌هایی را پیدا کردند که ثابت می‌کرد، انسان بیش از ۵۰۰۰ سال پیش هنگام شکار از چوب اسکی به عنوان وسیله‌ای برای ردیابی جانوران وحشی بر روی برف استفاده می کرده است. نوشته‌های مربوط آن را می‌توان در تاریخ چین، یونان و رومانی پیدا کرد؛ برای مثال شاعر رومانیایی ویرژیل در حدود ۴۰ سال پیش از مسیح شکار با کفش اسکی را شرح می‌دهد. این تصویر که شکارچی در حال اسکی با تیر و کمان است هم در سنگ نوشته‌های سال ۱۰۵۰ در نروژ مطابقت دارد.

توسعه در ورزش نظامی

ریشهٔ اصلی دوگانه در اولویت در ورزش‌های رزمی دیده می‌شود. در ابتدا در دورهٔ وایکینگ‌ها‌ ساکنین اولیه در شمال نروژ بر روی چوب اسکی اسکی باموفقیت قادر به دفاع کردن از خود در مقابل حملهٔ وایکینگ‌های دانمارکی بوده‌اند. در قرون وسطی هنگ پر سرعت و انعطاف پذیر اسکی کننده‌ها بخشی جدایی ناپذیر در ارتش‌های اسکاندیناوی و روسیه بوده است.

در قرن ۱۸ میلادی اسکی جزو مهمترین ورزش‌های رزمی در شمال اروپا شد. به طوری که یک سرباز خوب با دو ویژگی تیراندازی با مهارت و توانایی اسکی استقامت شناخته می‌شد.

در سال ۱۷۶۷ در مرز سوئد و نروژ مسابقات اسکی استقامت و تیراندازی برگزار می شده است تااولین دوره مسابقات برنامه‌ریزی شده با در اواخر قرن ۱۹ که در آن اسکی استقامت همراه با مهارت تیراندازی با اهداف شکار یا نظامی اتفاق افتاد.

اولین انجمن دوگانه در سال ۱۸۶۱ با نام «کلوب اسلحه-اسکی تروزیل» در نروژ تشکیل شد. در ۱۸۹۵ در رایش آلمان، مسابقات قهرمانی اسکی استقامت نظامی برای اولین بار برگزار شد. در سال ۱۹۱۲ در نروژ مسابقات تک نفره دوگانه برگزار شد که بسیار به شکل امروزی این ورزش شبیه بود. در این رقابت شرکت کننده حق داشت دو بار ۱۰ تیراندازی انجام دهد.

تاریخچه مدرن دوگانه

پس از جنگ جهانی دوم این ورزش برای افراد غیر نظامی آزاد شد.

جستارهای وابسته

منابع

الگو:ورزش‌های المپیک

الگو:Link GA