باد (یکا): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
MahdiBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات ردهٔ همسنگ (۲۴) +املا+مرتب+تمیز (۴،۸): + رده:واحدهای بسامد
Calak (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۴۰: خط ۴۰:


[[رده:انتقال داده]]
[[رده:انتقال داده]]

[[رده:واحدهای بسامد]]
[[رده:یکاهای اندازه‌گیری]]
[[رده:یکاهای اندازه‌گیری]]
[[رده:یکاهای بسامد]]
[[رده:یکاهای بسامد]]

نسخهٔ ‏۱۴ سپتامبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۹:۱۷

در مخابرات و الکترونیک، باد (به انگلیسی: Baud یا به صورت مخفف Bd)، معادل علامت در ثانیه یا پالس بر ثانیه است. آن واحد درجه یا میزان سمبل است، همچنین بصورت مقدار در ثانیه (band rate) یا مقدار مدولاسیون (تغییر) مشخص می شود، تعداد تغییرات سمبل متمایز (سیگنال رخدادها ) برای انتقال متوسط در هر ثانیه بصورت یک سیگنال مدول شده، بصورت دیجیتال یا یک کد خط، ایجاد می شود . مقدار در ثانیه مرتبط با بیت میباشد اما نباید با میزان بیت آشکار بصورت بیت یا بیت ها با هم اشتباه شوند . زمان تداوم سمبل، نیز بعنوان واحد وقفه (فاصله ) مشخص می شود، که می تواند مستقیماً بعنوان زمان بین انتقالات با بررسی یک دیاگرام چشمی از یک نوسان نما (Oscilloscope) اندازه گیری شود . زمان تداوم یا استمرار سمبل Ts می تواند بصورت زیر محاسبه گردد : که در آن fs مقدار سمبل است .

یک مثال ساده :مقدار ثانیه 1kBd=1000Bd مترادف با مقدار سمبل 1000 نماد در هر ثانیه است . در مورد یک مودم، این متناظر و سازگار با 1000 تون (درجة صدا) در هر ثانیه است، و در مورد یک کد خط، این متناسب با 1000 پالس در هر ثانیه می باشد . زمان استمرار سمبل 1000/1 ثانیه برابر با 1 میلی ثانیه می باشد. واحد مقدار در ثانیه پس از Baudot Emile (امیل بادوت) مخترم کد Baudot برای تله گرافی نامگذاری شد، و بعنوان واحدهای SI معرفی می گردد. اولین حرف نماد آن حرف بزرگ (Bd) می باشد، اما زمانی که واحد، املای کلمه را می گوید باید بصورت حروف کوچک (band) نوشته شود، مگر آنکه در ابتدای یک جمله باشد.

محتویات

1.ارتباط با مقدار بیت آشکار 2.همچنین ببینید 3.رفرنس ها 4. لینک های بیرونی ارتباط با مقدار بیت آشکار مقدار نماد یا سمبل مرتبط با مقدار بیت آشکار می باشد البته نباید با آن مغشوش یا اشتباه شود . عبارت مقدار در ثانیه (band rate) گاهی بصورت اشتباه برای معنی مقدار بیت بکار رفته است، زیرا این مقادیر در مودم های قدیمی، مانند ساده ترین لینک های ارتباطی ( مخابراتی ) دیجیتال که فقط یک بیت را در هر نماد بکار می برند، یکسان هستند، بصورتی که (O) دوتایی یا جفتی از طریق یک سمبل یا نماد ارائه می گردد، و (1) دوتایی بواسطه نماد دیگری عرضه می شود . در مودم های پیشرفته تر و تکنیک های انتقال داده ها، یک سمبل یا نماد بیشتر از دو حالت دارد، به گونه ای که آن بیشتر از یک بیت را عرضه می کند که همیشه دقیقاً یکی از دو حالات را عرضه میکند. اگر بیت های N در هر نماد حمل شوند، و مقدار آشکار بیت R باشد، شمولیت ثابت کدگذاری کانال، یعنی مقدار نماد fs می تواند بصورت زیر محاسبه گردد :

ترکیبات دامنه، فاز و یا فرکانس . مثلاً در یک مودم 64QAM ، M=64 می باشد، بنابراین مقدار بیت N=6 برابر مقدار در ثانیه (band) می باشد . در کد خط، این موارد، مقادیر ولتاژ متفاوت M می باشد. نسبت، احتمالاً حتی یک عدد صحیح نمی‌باشد، در کد گذاری 4B3T، مقدار بیت 3/4 مقدار در ثانیه می باشد . ( یک میانجی مقدار خالی با 160 کیلو بیت داده های خام در 120 کیلو در ثانیه عمل می کند ) به عبارت دیگر، کدگذار منچستر مقدار بیت مساوی با 2/1 مقدار در ثانیه است . با گرفتن اطلاعات در هر پالس N در بیت / پالسی که لگاریتم پایة 2 از تعداد پیام های متمایز M می باشد نمی‌تواند ارسال شود، هارتلی Hartley یک مقیاس بیت آشکار R را بصورت زیر بنا کرد :

جستارهای وابسته

-Bandwidth (پهنای باند ) -Bitrate ( مقدار بیت ) -Constellation diagram ( دیاگرام مجموعه ) که نشان می دهد چگونه وضعیت یک سیگنال ارائه شده (یک نماد) می تواند سه بیت یا بیشتر را فوراً عرضه کند. -Modulation ( مدولاسیون ) - Modem ( مودم ) -Nyquist rate ( مقدار Nyquist ) -Sambol rate (مقدار نماد یا سمبل ) -List of device bandwidth ( فرمت پهنای باند دستگاه ) -PCM

منابع

پیوند به بیرون

-در مبدأهای مخابرات سریال و بصورت رمزی در آوردن داده ها . http://www.compkarori.com/dbase/bu07sh.htm.Retrieved January 4,2007. بازیابی شده از : http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Baud&oldid=458341378 مقوله ها : انتقال داده ها / واحدهای اندازه گیری / واحدهای فرکانس