پیوند هیدروژنی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
خط ۴: خط ۴:


== پیوند ==
== پیوند ==
این پیوند درون ترکیباتی دیده می‌شود که هم هیدروژن و هم عناصر با الکترونگاتیوی بالا (مانند:[[اکسیژن]]، [[نیتروژن]]، [[فلوئور]]) وجود داشته باشد.
این پیوند درون ترکیباتی دیده می‌شود که هم هیدروژن و هم عناصر با الکترونگاتیوی بالا (مانند:[[اکسیژن]]، [[نیتروژن]]، [[فلوئور]]) وجود داشته باشد..


== پیوند هیدروژنی در آب ==
== پیوند هیدروژنی در آب ==

نسخهٔ ‏۱۳ سپتامبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۸:۰۶

Intramolecular hydrogen bonding in اک‌اک helps stabilize the enol tautomer
مثالی از پیوند هیدروژنی بین ملکولی، گزارش از Meijer و همکاران .[۱]

پیوند هیدروژنی بین اتم‌های هیدروژن و اتم‌هایی که الکترونگاتیوی بالایی دارند برقرار می‌شود. این پیوندها می توانند بین ملکول‌های مختلف و یا بین اتم‌های مختلف یک ملکول (درون ملکولی) ایجاد شوند. پیوند هیدروژنی (۵-۳۰ kj/mol) از پیوند واندروالس مستحکمتر است اما از پیوندهای یونی و کووالانت ضعیفتر است. این نوع پیوند شیمیایی در هر دو نوع ملکول‌های غیر آلی (مانند آب) و آلی (مانند DNA) دیده می شود.

پیوند

این پیوند درون ترکیباتی دیده می‌شود که هم هیدروژن و هم عناصر با الکترونگاتیوی بالا (مانند:اکسیژن، نیتروژن، فلوئور) وجود داشته باشد..

پیوند هیدروژنی در آب

شبیه‌سازی شده پیوند هیدروژنی در آب.

پیوند هیدروژنی موجب خواص عجیبی در آب شده است. مثلا:

پانویس

  1. Felix H. Beijer, Huub Kooijman, Anthony L. Spek, Rint P. Sijbesma, E. W. Meijer (1998). "Self-Complementarity Achieved through Quadruple Hydrogen Bonding". Angew. Chem. Int. Ed. 37: ۷۵–۷۸. doi:10.۱۰۰۲/(SICI)۱۵۲۱-۳۷۷۳(۱۹۹۸۰۲۰۲)۳۷:۱/۲<75::AID-ANIE75>۳.۰.CO;۲-R. {{cite journal}}: Check |doi= value (help)نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)
  2. کتاب شیمی اول دبیرستان فصل اول

منابع