چانقری: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۴۰°۳۶′۰″ شمالی ۳۳°۳۷′۰″ شرقی / ۴۰٫۶۰۰۰۰°شمالی ۳۳٫۶۱۶۶۷°شرقی / 40.60000; 33.61667
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: حذف میان‌ویکی موجود در ویکی‌داده: ۳۲ میان‌ویکی
خط ۱۲: خط ۱۲:
گانگرا در دوران باستان پایتخت پادشاهی [[پافلاگونی]] بود که در سال ۶۵ پیش از میلاد ضمیمهٔ [[استان گالاتیا]] در امپراتوری روم شد.
گانگرا در دوران باستان پایتخت پادشاهی [[پافلاگونی]] بود که در سال ۶۵ پیش از میلاد ضمیمهٔ [[استان گالاتیا]] در امپراتوری روم شد.
در دوره‌ای نام این شهر را به افتخار سردار رومی، [[گرمانیکوس]]، گرمانیکوپولیس (شهر گرمانیکوس) نامیدند.
در دوره‌ای نام این شهر را به افتخار سردار رومی، [[گرمانیکوس]]، گرمانیکوپولیس (شهر گرمانیکوس) نامیدند.

فاصله چانکیری تا مرکز ترکیه حدود 135 کیلومتر میباشد.دو ساعت با اتوبوس
اب و هوای چانکیری در زمستان بسیار سرد میباشد و تقریبا این شهر فقط 4 ماه گرم دارد و مابقی زمستان میباشد .
شهر چانکیری پناهنده پذیر است و حدود 150 پناهنده و پناهجو دارد که اکثرا افغانی و ایرانی و عراقی میباشند .
یکی از خشک مذهب ترین شهر های ترکیه به حساب می اید . در این شهر هیچ گونه امکانات تفریحی برای جوانان وجود ندارد . هیچ پارکی وجود ندارد .
باتوجه به مذهبی بودن این شهر هیچ دیسکویی وجود ندارد و خردن مشروبات الکلی و نواختن ساز در رستوران ها به صورت زنده ممنوع میباشد.
خوردن مشروب الکلی در سطح شهر ممنوع میباشد و جرم محصوب میشود
اکثر جمعیت مردم چانکیری با لحجه ای متفاوت صحبت میکنند . در زبان ترکی حرف خ و ق وجود ندارد و کلمه انکارا را مردم چانکیری انقارا صدا میکنند
اکثر مردم چانکیری کاپالی { یعنی بسته } محجبه میباشند و دیدشان به کسانی که مویشان باز است بد میباشد
جمعیت معلول شهر چانکیری بسیار بالا میباشد زیرا در این شهر ازدواج فامیلی بسیار انجام میشود و به دلیل مذهبی بودن میگویند هر چی الله بدهد و ازمایش خون و تست بارداری هم به این دلیل انجام نمیشود.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۳۰ ژوئیهٔ ۲۰۱۳، ساعت ۲۲:۱۳

نمایی از شهر چانقری ترکیه.

چانقری (به ترکی استانبولی: Çankırı) یکی از شهرهای کشور ترکیه و مرکز استان چانقری است.

شهر چانقری در ۱۴۰ کیلومتری شمال خاوری آنکارا و در دره‌ای پرآب و غنی قرار گرفته‌است. بلندی این شهر از سطح دریا، ۸۰۰ متر و جمعیت آن ۶۲٫۵۰۸ نفر است.

تاریخچه

نام این شهر در دوران باستان، گانرگا، و در دوره‌ای گرمانیکوپولیس (به یونانی: Γερμανικόπολις) و پس از آن کانداری و کانگاری بود. مردمان بسیاری از جمله، هیتی‌ها، ایرانی‌ها (در دوره هخامنشی و پارتی)، یونانی‌ها، دولت پونتوس، رومی‌ها، بیزانسی‌ها و سرانجام سلجوق‌ها و ترک‌های عثمانی بر این محل فرمان رانده‌اند.

گانگرا در دوران باستان پایتخت پادشاهی پافلاگونی بود که در سال ۶۵ پیش از میلاد ضمیمهٔ استان گالاتیا در امپراتوری روم شد. در دوره‌ای نام این شهر را به افتخار سردار رومی، گرمانیکوس، گرمانیکوپولیس (شهر گرمانیکوس) نامیدند.

فاصله چانکیری تا مرکز ترکیه حدود 135 کیلومتر میباشد.دو ساعت با اتوبوس اب و هوای چانکیری در زمستان بسیار سرد میباشد و تقریبا این شهر فقط 4 ماه گرم دارد و مابقی زمستان میباشد . شهر چانکیری پناهنده پذیر است و حدود 150 پناهنده و پناهجو دارد که اکثرا افغانی و ایرانی و عراقی میباشند . یکی از خشک مذهب ترین شهر های ترکیه به حساب می اید . در این شهر هیچ گونه امکانات تفریحی برای جوانان وجود ندارد . هیچ پارکی وجود ندارد . باتوجه به مذهبی بودن این شهر هیچ دیسکویی وجود ندارد و خردن مشروبات الکلی و نواختن ساز در رستوران ها به صورت زنده ممنوع میباشد. خوردن مشروب الکلی در سطح شهر ممنوع میباشد و جرم محصوب میشود اکثر جمعیت مردم چانکیری با لحجه ای متفاوت صحبت میکنند . در زبان ترکی حرف خ و ق وجود ندارد و کلمه انکارا را مردم چانکیری انقارا صدا میکنند اکثر مردم چانکیری کاپالی { یعنی بسته } محجبه میباشند و دیدشان به کسانی که مویشان باز است بد میباشد جمعیت معلول شهر چانکیری بسیار بالا میباشد زیرا در این شهر ازدواج فامیلی بسیار انجام میشود و به دلیل مذهبی بودن میگویند هر چی الله بدهد و ازمایش خون و تست بارداری هم به این دلیل انجام نمیشود.

منابع

Encyclopædia Britannica، ویرایش یازدهم، که در مالکیت عمومی قرار دارد.