مون بلان: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۴۵°۵۰′۰۱″ شمالی ۰۰۶°۵۱′۵۴″ شرقی / ۴۵٫۸۳۳۶۱°شمالی ۶٫۸۶۵۰۰°شرقی / 45.83361; 6.86500
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Ghader0261 (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
MahdiBot (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۲۲: خط ۲۲:
| تلفظ =
| تلفظ =
}}
}}
'''مون بلان''' {{به فرانسوی|Mont Blanc}} بلندترین <ref>[http://www.britannica.com/eb/article-9015590/Mont-Blanc مون بلان در دائره‌المعارف بریتانیکا]</ref> [[کوه]] رشته کوه [[آلپ]] است که در مرز کشورهای [[فرانسه]] و [[ایتالیا]] جای گرفته‌است. بلندترین قله این رشته کوه ۴۸۰۸ متر ارتفاع دارد. «مون بلان» واژه‌ای فرانسوی و به معنای «کوه سپید» است. در ایتالیا به آن «مونته بیانکو» می‌گویند و به همان معنی است.
'''مون بلان''' {{به فرانسوی|Mont Blanc}} بلندترین <ref>[http://www.britannica.com/eb/article-9015590/Mont-Blanc مون بلان در دائرةالمعارف بریتانیکا]</ref> [[کوه]] رشته کوه [[آلپ]] است که در مرز کشورهای [[فرانسه]] و [[ایتالیا]] جای گرفته‌است. بلندترین قله این رشته کوه ۴۸۰۸ متر ارتفاع دارد. «مون بلان» واژه‌ای فرانسوی و به معنای «کوه سپید» است. در ایتالیا به آن «مونته بیانکو» می‌گویند و به همان معنی است.


اگرچه بالاترین نقطه این کوه در توافق‌های رسمی بین فرانسه و ایتالیا نقطه مرزی شمارده می‌شود اما اغلب [[نقشه|نقشه‌های]] فرانسوی و ایتالیایی جای این قله را در محدوده کشور خود رسم می‌کنند.
اگرچه بالاترین نقطه این کوه در توافق‌های رسمی بین فرانسه و ایتالیا نقطه مرزی شمارده می‌شود اما اغلب [[نقشه|نقشه‌های]] فرانسوی و ایتالیایی جای این قله را در محدوده کشور خود رسم می‌کنند.
خط ۳۸: خط ۳۸:


[[رده:مون بلان]]
[[رده:مون بلان]]
[[رده:کوه‌های آلپ]]
[[رده:کوه‌های اروپا]]
[[رده:کوه‌های اروپا]]
[[رده:کوه‌های اوت سووآ]]
[[رده:کوه‌های واله دائوستا]]
[[رده:هفت قله]]
[[رده:هفت قله]]



نسخهٔ ‏۲۳ ژوئیهٔ ۲۰۱۳، ساعت ۰۷:۳۱

مون بلان
Map
مرتفع‌ترین نقطه
ارتفاع۴۸۰۸ متر
ایزولاسیون۲٬۸۱۲ کیلومتر (۱٬۷۴۷ مایل) ویرایش این در ویکی‌داده
فهرست‌بندی
جغرافیا
موقعیت ایتالیا ، فرانسه
رشته‌کوه مادررشته کوه آلپ
صعود
نخستین صعود۸ اوت ۱۷۸۶

مون بلان (به فرانسوی: Mont Blanc) بلندترین [۱] کوه رشته کوه آلپ است که در مرز کشورهای فرانسه و ایتالیا جای گرفته‌است. بلندترین قله این رشته کوه ۴۸۰۸ متر ارتفاع دارد. «مون بلان» واژه‌ای فرانسوی و به معنای «کوه سپید» است. در ایتالیا به آن «مونته بیانکو» می‌گویند و به همان معنی است.

اگرچه بالاترین نقطه این کوه در توافق‌های رسمی بین فرانسه و ایتالیا نقطه مرزی شمارده می‌شود اما اغلب نقشه‌های فرانسوی و ایتالیایی جای این قله را در محدوده کشور خود رسم می‌کنند.

  • صد کیلومتر مربع از مون بلان پوشیده است از یخچال های دائمی. همین یخچال های بسیار وسیع سبب شد که آن را کوه سپید یا همان مون بلان (Mont Blanc) بخوانند . البته در فرانسه این کوه را La Dame Blanche به معنای "بانوی سپیدپوش" نیز خطاب می کنند.

پانویس

منابع

الگو:Link FA الگو:Link FA الگو:Link GA الگو:Link GA