دندریت: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز Mehran صفحهٔ دارینه را به دندریت منتقل کرد: واژه رایج
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{نقشه نورون}}
{{نقشه نورون}}
'''دِندریت'''‌ها یا '''دارینه‌ها''' زائده‌های رشته مانندی هستند که به جسم سلولی یاخته‌های عصبی ([[نورون|نورون‌ها]])، متصل هستند. دارینه‌ها نقشِ آورنده پیام‌های صادر شده از یاخته حسی مجاور یا یاخته‌های عصبی رده بالاتر به درون یاخته را به عهده دارند. این پیام‌های عصبی، بصورت سیگنال‌های الکتریکی در طول دارینه‌ها حرکت می‌کنند.
'''دِندریت'''‌ها یا '''دارینه‌ها''' زائده‌های رشته مانندی هستند که به جسم سلولی یاخته‌های عصبی ([[نورون|نورون‌ها]])، متصل هستند. دارینه‌ها نقشِ آورنده پیام‌های صادر شده از یاخته حسی مجاور یا یاخته‌های عصبی رده بالاتر به درون یاخته را به عهده دارند. این پیام‌های عصبی، بصورت سیگنال‌های الکتریکی در درازای دارینه‌ها حرکت می‌کنند.


== خارهای دندریتی ==
== خارهای دندریتی ==
در درازنای دندریت‌ها، برآمدگی‌های کوچکی که بیشتر از [[اکتین]] ساخته شده‌است، بیرون می‌زنند این برآمدگی‌ها را '''خارهای دندریتی''' (dendritic spines) می‌نامند. در محل این برآمدگی‌ها بیشتر پیوندهای به [[آکسون|آکسونها]] برپا می‌شود. شکل خارهای دندریتی در نیرومندی [[ترارسانش پیام عصبی]] نقش دارد. هرچه نیرومندی یک [[سیناپس]] بیشتر باشد، خارهای دندریتی بزرگتر خواهد بود.
در درازنای دندریت‌ها، برآمدگی‌های کوچکی که بیشتر از [[اکتین]] ساخته شده‌ است، بیرون می‌زنند این برآمدگی‌ها را '''خارهای دندریتی''' (dendritic spines) می‌نامند. در محل این برآمدگی‌ها بیشتر پیوندهای به [[آکسون|آکسونها]] برپا می‌شود. شکل خارهای دندریتی در نیرومندی [[ترارسانش پیام عصبی]] نقش دارد. هرچه نیرومندی یک [[سیناپس]] بیشتر باشد، خارهای دندریتی بزرگتر خواهد بود.


== برابر فارسی ==
== برابر فارسی ==
فرهنگستان زبان فارسی برای دندریت واژه فارسی دارینه را تصویب کرده‌است.[http://www.persianacademy.ir/search.asp] دار در فارسی به معنای [[درخت]] است و شکل درختواره دندریت‌ها علت این نامگذاری است. تصویر رو به رو یک تار عصبی حرکتی می‌باشد. شایان ذکر است نورونهای حرکتی آکسون بلند و دندریت کوتاه دارند.
فرهنگستان زبان فارسی برای دندریت واژه فارسی دارینه را برگزیده است.<ref>[http://www.persianacademy.ir/search.asp]</ref> دار در فارسی به معنای [[درخت]] است و شکل درختواره دندریت‌ها علت این نامگذاری است.گفتنی است نورونهای حرکتی آکسون بلند و دندریت کوتاه دارند.


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==
خط ۱۳: خط ۱۳:
* [[یاخته عصبی]]
* [[یاخته عصبی]]
* [[سیستم عصبی]]
* [[سیستم عصبی]]
==منبع==

{{پانویس}}
== پیوند به بیرون ==
== پیوند به بیرون ==
* [http://www.irandoc.ac.ir/data/e_j/vol6/shahamiri.htm معرفی شبکه‌های عصبی مصنوعی] (به فارسی)
* [http://www.irandoc.ac.ir/data/e_j/vol6/shahamiri.htm معرفی شبکه‌های عصبی مصنوعی] (به فارسی)

نسخهٔ ‏۱۶ مهٔ ۲۰۱۳، ساعت ۱۰:۵۲

ساختار نورون

دِندریت‌ها یا دارینه‌ها زائده‌های رشته مانندی هستند که به جسم سلولی یاخته‌های عصبی (نورون‌ها)، متصل هستند. دارینه‌ها نقشِ آورنده پیام‌های صادر شده از یاخته حسی مجاور یا یاخته‌های عصبی رده بالاتر به درون یاخته را به عهده دارند. این پیام‌های عصبی، بصورت سیگنال‌های الکتریکی در درازای دارینه‌ها حرکت می‌کنند.

خارهای دندریتی

در درازنای دندریت‌ها، برآمدگی‌های کوچکی که بیشتر از اکتین ساخته شده‌ است، بیرون می‌زنند این برآمدگی‌ها را خارهای دندریتی (dendritic spines) می‌نامند. در محل این برآمدگی‌ها بیشتر پیوندهای به آکسونها برپا می‌شود. شکل خارهای دندریتی در نیرومندی ترارسانش پیام عصبی نقش دارد. هرچه نیرومندی یک سیناپس بیشتر باشد، خارهای دندریتی بزرگتر خواهد بود.

برابر فارسی

فرهنگستان زبان فارسی برای دندریت واژه فارسی دارینه را برگزیده است.[۱] دار در فارسی به معنای درخت است و شکل درختواره دندریت‌ها علت این نامگذاری است.گفتنی است نورونهای حرکتی آکسون بلند و دندریت کوتاه دارند.

جستارهای وابسته

منبع

پیوند به بیرون