خوراک: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
خط ۳۷: خط ۳۷:
=== رژیم غذایی نامناسب ===
=== رژیم غذایی نامناسب ===
[[پرونده:Kwashiorkor 6903.jpg|بندانگشتی|کودکان پرورشگاهی در [[نیجریه]] مبتلا به انواع سوءتغذیه از جمله کواشیورکور.]]
[[پرونده:Kwashiorkor 6903.jpg|بندانگشتی|کودکان پرورشگاهی در [[نیجریه]] مبتلا به انواع سوءتغذیه از جمله کواشیورکور.]]
عادت‌های غذایی در سلامتی و مرگ‌ومیر انسان‌ها نقش اساسی دارند. عدم تناسب میان انرژی دریافت‌شده از غذاها و سوزاندن آن موجب سوء تغذیه یا چاقی می‌شود. علت [[سوءتغذیه]] همچنین ممکن است کمبود نوعی [[ویتامین]]، [[مواد معدنی]]، [[پروتئین]] و غیره در رژیم غذایی باشد. [[سوءتغذیه]] خود موجب بروز بیماری‌های مختلفی چون [[کواشیورکور]]، [[ماراسم]]، [[اسکوروی]]، [[کوری]] و غیره می‌شود.<ref>ویکی‌پدیای انگلیسی، Food، بازدید: ۱۵ ژانویه ۲۰۱۰</ref>
عادت‌های غذایی در سلامتی و مرگ‌ومیر انسان‌ها نقش اساسی دارند. عدم تناسب میان انرژی دریافت‌شده از غذاها و سوزاندن آن موجب [[سوءتغذیه]] یا چاقی می‌شود. علت [[سوءتغذیه]] همچنین ممکن است کمبود نوعی [[ویتامین]]، [[مواد معدنی]]، [[پروتئین]] و غیره در رژیم غذایی باشد. [[سوءتغذیه]] خود موجب بروز بیماری‌های مختلفی چون [[کواشیورکور]]، [[ماراسم]]، [[اسکوروی]]، [[کوری]] و غیره می‌شود.<ref>ویکی‌پدیای انگلیسی، Food، بازدید: ۱۵ ژانویه ۲۰۱۰</ref>


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==

نسخهٔ ‏۲۳ آوریل ۲۰۱۳، ساعت ۰۷:۳۵

برای دیگر کاربردهای خوراک به صفحه خوراک (ابهام‌زدایی) بروید.

خوراک یا غذا خوردنی‌ای است که در جوامع متفاوت به صورت خام و دست‌نخورده، تغییریافته و یا نیمه‌تغییریافته برای مصرف آماده می‌شود. خوراک می‌تواند منشاء حیوانی یا گیاهی (و یا گاهی معدنی) داشته باشد، و برای رفع نیاز تغذیه و یا لذت بردن مصرف شود.

در گذشته جمع‌آوری خوراک به شیوهٔ شکار یا چیدن میوه انجام می‌گرفت، ولی امروزه تهیهٔ آن بیشتر با استفاده از مهارت‌های کشاورزی، دام‌پروری، و ماهی‌گیری صورت می‌گیرد.

عادات غذایی در فرهنگ‌های گوناگون مختلف است. اکثر جوامع با توجه به سنن و رسومشان رسم‌های مخصوصی برای آشپزی و اولویت‌های غذایی‌شان دارند. بسیاری از فرهنگ‌ها غذاهای خود را توسط روش‌های تدارک، شیوه‌های آشپزی، و تهیه غذا متنوع ساخته‌اند[۱].

منشاءهای غذایی

فراورده‌های گوشتی

اکثر خوراک‌ها منشاء گیاهی (همچون میوه‌ها، سبزیجات، صیفی‌جات، غلات و دانه‌ها) و جانوری (مانند گوشت، شیر و فراورده‌های آن، تخم‌مرغ و عسل) دارند. با این وجود برای تهیهٔ غذا از گروه‌های دیگری همچون قارچ‌ها و باکتری‌ها (سرکه، ماست، پنیر و …) نیز استفاده می‌شود. به جز مواد آلی، مواد معدنی همچون نمک و آب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گروه‌های اصلی

هرم غذایی

خوراک‌ها را معمولاً به گروه‌های زیر تقسیم می‌کنند:

آماده کردن غذا

درحالی که بعضی از خوراک‌ها را می‌توان به صورت خام و بدون ایجاد تغییری در آن‌ها مصرف کرد، غذاهایی هم وجود دارند که باید برای این که طعم‌دار و یا قابل خوردن باشند، تغییراتی درآن‌هاباید داد.

از ساده‌ترین این تغییرات می‌توان شستن، خرد کردن و مخلوط کردن را مثال زد. بعضی غذاها نیز باید پخته شوند و یا سرد شوند. ممکن است تغییراتی در آن‌ها به منظور نگهداری، خوش‌طعم کردن و تزیین‌کردن داده شود، که بخشی از آن‌ها به آداب و رسوم فرهنگ‌های گوناگون برمی‌گردند.

رژیم غذایی

تأثیر فرهنگ و مذاهب گوناگون

رژیم‌های غذایی مختلف از مذهب و فرهنگ‌های تمدن‌های سراسر جهان تأثیر می‌پذیرند. در بسیاری از فرهنگ‌ها و ادیان مصرف برخی غذاها توصیه شده و یا تابو شمرده شده است. به طور مثال، غذاهای حلال در اسلام و رژیم غذایی گیاهی در آیین جین و سیک مجاز شمرده شده اند.

برخی افراد نیز با توجه به عقاید و یا سلامتی خود غذاهایی را که مصرف می‌کنند محدود می‌نمایند. به طور مثال، توصیه می‌شود افرادی که به بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و با چاقی مبتلایند از غذاهای چرب و مواد قندی پرهیز نمایند.

رژیم غذایی نامناسب

کودکان پرورشگاهی در نیجریه مبتلا به انواع سوءتغذیه از جمله کواشیورکور.

عادت‌های غذایی در سلامتی و مرگ‌ومیر انسان‌ها نقش اساسی دارند. عدم تناسب میان انرژی دریافت‌شده از غذاها و سوزاندن آن موجب سوءتغذیه یا چاقی می‌شود. علت سوءتغذیه همچنین ممکن است کمبود نوعی ویتامین، مواد معدنی، پروتئین و غیره در رژیم غذایی باشد. سوءتغذیه خود موجب بروز بیماری‌های مختلفی چون کواشیورکور، ماراسم، اسکوروی، کوری و غیره می‌شود.[۲]

جستارهای وابسته

پانویس

  1. ویکی‌پدیای انگلیسی، Food، بازدید: ۲۱ آوریل ۲۰۰۸
  2. ویکی‌پدیای انگلیسی، Food، بازدید: ۱۵ ژانویه ۲۰۱۰

منابع

پیوند به بیرون