وودی هرلسون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
وودی هرلسون
هرلسون در ۲۰۱۹
نام هنگام تولدوودرو تریسی هرلسون
زادهٔ۲۳ ژوئیهٔ ۱۹۶۱ ‏(۶۲ سال)
میدلند، تگزاس، ایالات متحده
پیشه
  • بازیگر
  • نمایش‌نامه‌نویس
سال‌های فعالیت۱۹۸۵–اکنون
آثارفهرست کامل
همسر(ها)نانسی سیمون (ا. ۱۹۸۵–۱۹۸۶)
لورا لویی
(ا. ۲۰۰۸)
فرزندان۳
والدین
خویشاوندانبرت هارلسون (برادر)
جایزه(ها)فهرست کامل

وودرو تریسی هرلسون (انگلیسی: Woodrow Tracy Harrelson؛ زادهٔ ۲۳ ژوئیهٔ ۱۹۶۱) بازیگر آمریکایی است. او برای بازی در سیت‌کام چیرز (۱۹۸۵–۱۹۹۳) در شبکهٔ ان‌بی‌سی برندهٔ جایزهٔ امی ساعات پربیننده شد. او سه بار نامزد دریافت جایزهٔ اسکار شده‌است: بهترین بازیگر برای مردم علیه لری فلینت (۱۹۹۶) و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای پیام‌آور (۲۰۰۹) و سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری (۲۰۱۷). هرلسون برای بازی در مجموعهٔ جنایی کارآگاه حقیقی (۲۰۱۴) نامزد دریافت جایزهٔ امی ساعات پربیننده بهترین بازیگر مرد شد. از دیگر فیلم‌هایش می‌توان به وسترن فضایی سولو: داستانی از جنگ ستارگان (۲۰۱۸) و کمدی سرزمین زامبی‌ها: شلیک نهایی (۲۰۱۹) اشاره کرد.

کودکی[ویرایش]

وودی هارلسون متولد شهر میدلند (در ایالت تگزاس) است. پدرش چارلز هارلسون، آدم‌کش و مجرم زندانی بود که در نهایت در مدت زمان حبس درگذشت. پدر وودی در سال ۱۹۶۴ از همسرش طلاق گرفت. وودی دو برادر دیگر به نام‌های برت و جوردن نیز دارد.

در سال ۱۹۷۳ وودی به شهر اجدادی مادرش، لبانون می‌رود و دوران کودکی و نوجوانی خود را در آنجا می‌گذراند. بعد از اتمام دوران دبیرستان در همین شهر، مشغول به تحصیل در کالج هانوفر می‌شود. در نهایت با مدرک کارشناسی در رشته هنر و هنرهای نمایشی و انگلیسی از این دانشکده فارغ‌التحصیل می‌گردد.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

سینمایی[ویرایش]

تلویزیون[ویرایش]

زندگی شخصی[ویرایش]

ازدواج‌ها و خانواده[ویرایش]

در سال ۱۹۸۵ هارلسون با نانسی سیمون ازدواج می‌کند. در همان روز این دو تصمیم به طلاق می‌گیرند ولی وقتی به محل ثبت ازدواج و طلاق مراجعه می‌کنند می‌بینند که بسته شد و سپس حدود ۱۰ ماه را با هم زندگی می‌کنند.

در ۲۸ دسامبر ۲۰۰۸ هارلسون با لورا لوئی ازدواج می‌کند. این دو از سال ۱۹۸۷ با یکدیگر در ارتباط بودند و تاکنون سه فرزند دختر به نام‌های دنی (متولد ۱۹۹۳)، زوئی (متولد ۱۹۹۶) و مکنی (متولد ۲۰۰۶) دارند.

مسائل قانونی[ویرایش]

در سال ۱۹۸۲ پلیس شهر کلمبوس وودی را به علت اخلال در نظم عمومی بازداشت می‌کند. وی در حال رقصیدن در وسط خیابان بود که توسط پلیس بازداشت شد. او با پرداخت جریمه نقدی، از مجازات زندان رهایی یافت.

در ژوئن ۱۹۹۶ در حالی که به شکل نمادین، چهار گیاه مربوط به حشیش را کشت کرد مجدداً توسط پلیس بازداشت شد. وی این‌کار را انجام داد تا قانون ایالتی را زیر سؤال ببرد که بین مواد صنعتی و ماریجوآنا تفاوتی قائل نمی‌شود.

در سال ۲۰۰۲ وودی هارلسون در شهر لندن بازداشت می‌شود. علت بازداشت درگیری در تاکسی بود که در نهایت با ضمانت از پاسگاه پلیس آزاد می‌شود.

در سال ۲۰۰۸ یک عکاس از هارلسون شکایت می‌کند. این شکایت در پی حمله هارلسون به این عکاس در سال ۲۰۰۶ در بیرون کلوب شبانه هالیوود بود. طبق فیلمی از زمان حادثه، هارلسون دوربین را گرفته و با خبرنگار درگیر می‌شود. در آوریل ۲۰۱۰ این پرونده بسته شد.

فعالیت‌های اجتماعی[ویرایش]

مواد مخدر[ویرایش]

وودی هارلسون از طرفداران قانونی شدن مواد مخدری چون ماری‌جوانا و حشیش است.

محیط زیست[ویرایش]

هارلسون همچنین از فعالان محیط زیست است.

گیاه‌خواری[ویرایش]

هارلسون یک گیاه‌خوار و خام‌خوار است. او باعث شد تا همبازی اش سیدی سینک، در حین فیلمبرداری فیلم درام قصر شیشه‌ای، به گیاه‌خواری روی آورد.[۱] خودش این‌چنین می‌گوید «در اتوبوس بودم که چند دختر به من نگاه می‌کردند. تمام صورتم پر از جوش و آکنه‌های پوستی بود که این مشکل را سالیان سال بود که داشتم. یکی از آن دخترها گفت که شما به لاکتوز حساسیت دارید و اگر رژیم بگیرد و لبنیات نخورید، همه این جوش‌ها در عرض سه روز خواهند رفت و منم باور نمی‌کردم. آن زمان تقریباً ۲۴ ساله بودم و با رژیمی که گرفتم، واقعاً در عرض سه روز همه جوش‌ها ناپدید شدند»

هارلسون هیچوقت از مواد گوشتی و لبنیات چربی دار استفاده نمی‌کند و حتی شکر هم مصرف نمی‌کند.

یونیسف[ویرایش]

هارلسون برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی برای یونیسف فعالیت‌هایی داشته‌است.

دیدگاه‌های سیاسی[ویرایش]

وودی هارلسون از مدافعات طرح واقعیت واقعه یازده سپتامبر است. وی اعتقاد دارد که حمله به برج‌های تجارت جهانی تنها کار القاعده نبوده و دست‌هایی در داخل آمریکا نیز وجود داشته‌اند.

جوایز[ویرایش]

جوایز امی:

جوایز اسکار:

جوایز گلدن گلوب:

جوایز بفتا:

منابع[ویرایش]

  1. Fitz-Gerald، Sean (۲۰۱۷-۱۰-۲۹). «Max on 'Stranger Things 2' Is This 15-Year-Old, Breakout Star». Thrillist. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۳۰.